AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.143

hur mycket väger ljudisolering på 323i e21?

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag undrar om det är någon som vet hur mycket ljudisoleringen väger på en bmw 323i e21?

vad jag har förstått så kan ljudisoleringer väga rätt mycket, 100-200kg. om den väger typ 100kg i 323 så vill jag riva ut den. tjänar massor med vikt på det sättet.

vad är det som gäller för besiktningen när det gäller att strippa bilar på grejer. jag antar att det inte gör något om man tar bort all ljudisolering, men är det ok att köra typ utan alla textilmattor i kupén och utan baksäte och så. i och för sig kanske man kan få för hög ljudnivå för besikningsmannen om man tar bort all ljudisolering från motorn?
bmw_z
Om du har rost i golvet väger mattan mer än 100kg.... jag lovar,har tagit ut ett par stycken. Den väger rätt mkt torr oxå,många sänker sin skatt genom att regga om sin dieselbil utan isolering mm så det finns kilon att plocka.
mvh
sc
637
schumi
e30 318is -90
vad menar du med mattan?

menar du ljudisoleringsmattan i golvet eller menar du textilmattan eller menar du båda tillsammans.

hur som helst så lär man ju riva ut alla mattor nu. minst hundra kg. här skall det bli prestanda och körglädje.
cl
81
claude
325ia cab91
m535 85
m545 86
530iat 93
det ligger någon typ av skummgumi matta under textil mattorna den blir som en tvättsvamp om det är hål i golvet
sc
637
schumi
e30 318is -90
aha..

då är det nog dags för mig att plocka bort mattan i golvet för jag har hål i golvet undertill. min har säkert sugit åt sig några liter.

men är det inte någon som vet om det är olagligt att köra utan ljudisolering och textilmattor? alltså när man skall besiktiga bilen och så.
Du får köra med plåtren kupe om du vill.

Du behöver inte oroa dig för bes. Men tar du bort baksäte så måste du regga den för 1 passagerare.
sc
637
schumi
e30 318is -90
om jag reggar den för en passagerare, blir det blir det billigare försäkring då?
bmw_z
om du reggar den för,2 pers ,lastbilsreggad,med lastgaller bakom stolarna fram, får du mkt billigare försäkring o skatt :) jämför i skattetabellen o ring runt o lyssna på f-bolagen,du kommer att bli förvånad,på min audi diesel avant var det stor skillnad efter l-reggningen.Passa på o lätta den samtidigt som regbesiktningen o vägningen,glöm inte o töm tanken oxå,men då måste du jorda bränsle-mätaren så den står på full,det ska den göra ,har jag hört, vid vägning.(då kan du komma ner en skatteklass till).jämför sen vad din originalstolen väger o en riktig tävlingsstol,men kolla upp så det går att besiikta med den om du vill byta,men det går ju fort att byta efter besiktningen oxå, lycka till!!!
mvh
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Om man reggar om bilen till lastbil, hur går det då om man skruvar tillbaks baksätet och blir stoppad i en kontroll ?
Får man skruva tillbaka sätet och ha passagerare där ?

Funktion före styling!
bmw_z
Kan bli lite strul med försäkring vid en olycka ev med bak passagerarna.Annars finns det ingen straffskala för att ta bort gallret,men du kan vara tvungen att besikta om, med gallret på plats.Undrar hur många dieselbilar som åker omkring l-reggade... popo bryr sig lite.
sc
637
schumi
e30 318is -90
det här gallret. hur pass seriöst måste det vara. räcker det med om man typ tejpar dit nått myggnät eller någonting? :)

eller måste det vara av stål?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Gallret ska vara fast monterat (antingen bultar eller svetsat) !

Funktion före styling!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Reglerna är ändrade i år och det "går ej" att regga en personbil som lätt lastbil längre.
Kolla med SBP.

Kiip Spiiding!
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag är sämst på att mecka med bilar så skratta inte för mycket nu.. men..

hur kommer man åt ljudisoleringen som ligger i golvet. den verkar vara inbyggd typ som ett lager isolering mellan två plåtlager. måste man skära upp plåtgolvet för att kunna ta bort den eller finns det typ några luckor eller liknande?
jag har alltså inte lyft på textilmattan och tittat hur det ser ut men ni som har e-21'or kanske kan berätta?
bmw_z
ang l-reggning,jag tänkte inte på att du inte hade en kombi,vanliga sedaner är inte möjliga att besikta,men kombisar går fortfarande,så var det....

ang din sista fråga "schumi".. du ska nog inte skära upp det sista fräscha plåten du har i golvet i onödan.. mig veterligen har inte bmw lagt ngn isolering mellan dubbla plåtar såvida ingen äldre ägare,varit där med svetsen o lagt en skiva till över hela golvet. skruva bort stolarna mm ,ryck sen ur mattan, eller skit i allt så slipper du se eländet som kan gömma sig under... även bmw rostar under
imenhoteb
ljud isoleringen på en e 21 är väl rätt så tung!!Själv så fixade jag en plast huv!!den e rätt tung!!ljudisolering i en sån e väl typ svart klistrad material?? !!bruka bli hård å spricka när den e gammall!!
323E21terror
Helt allvarligt så tror inte jag att själva ljudisoleringen väger speciellt mycket då jag själv har hållit på och slitit i denna. Den består av en klart tunn (några millimeter tjock) matta som sitter under baksätet och i dörrsidorna samt under mattan i golvet. Skulle tippa på att golvmattan + ljudisoleringen inte väger mer än 20-30kg. Om man skall komma ner i vigt så det märks på prestandan så måste man gå hela vägen dvs byta ut rutor mot plast rutor och ta bort stolar och dörrhandtag. Vidare skall man byta ut motorhuv + trunk lucka mot plast samt även dörrar om man har råd och ork. Reservdäck samt tank skall bort (tanken ersätts mot en i plast som rymmer mindre bränsle stående i bagaget). Gör man allt detta så kanske man kan komma ner 200kg dvs få en tjänstevikt på strax över 1000kg, vet en som har gjort detta med en 2002 och han fick ner den 150kg...men E21an har förmodligen något mer lull lull att rensa.

Jag för min del har ljudisolerat min bil i dörrar mm, och är mycket nöjd med detta..man bör ju kanske tänka på att det kan ju vara roligt att kunna sälja godingen om nu man skulle råka tänka sådana hemska tankar.

farten är min drog
323E21terror
Shumi du lär ju garanterat ha fukt i mattan efter som du redan har ett hål i golvet så du kommer nog att tjäna en del vikt av att rycka bort den. jag har tänkt över viktbesparingen lite mer och tror att tar man bort exakt all ljudisolering så kan du nog bespara 50kg, men frågan är om detta kommer att märkas speciellt mycket mer än att
du får ha hörselproppar då stenarna rasslar under bilen

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.