AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.605

Får stötar av min E30?

Sida 1 av 2
relationen mellan mig och min e30 har blivit lite mer komplicerad än vanligt, den verkar vara inne på det dominanta stuket...för ett tag sen började jag få stötar av bilen när man hade kört och gick ut ur bilen och sen tog vid ngn del av bilen som är metall. Detta är ju statisk elektricitet som urladdas när man rör vid bilen (då man laddas upp när man sitter i bilen och när man ser rör något av metall på bilen (eller ngt annat för den delen) så får man en stöt av det).

Detta fenomen har ALDRIG inträffat innan utan började för 2-3 veckor sen, konstigt nog samtidigt som jag sålde min e36a, trodde att e30in skulle bli glad över att dela plats i vagnparken med en 02:a enbart och inte en e36, men vad vet jag? detta fenomen inträffar precis varenda gång som man har kört med bilen, slår aldrig fel...stötarna var knappt märkbara från början men nu är dom rätt så kraftiga och det känns :)

det enda jag har gjort på bilen är att sätta i ett nytt batteri och monterat en 60/40 sänksats...förstår inte vad som kan ha gjort så att detta fenomen uppstår? skall jag sitta med en startkabel mellan ena benet och karossen när jag sitter i bilen? :)

MVH
Johan K
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag har faktiskt samma problem på min E30. Vet inte vad det kan bero på men jobbigt är det i alla fall! Det är när jag har tagit mig ur bilen och tar tag i dörrkarmen för att stänga den som jag får mig en ordentlig stöt.
Inte så värst trevligt.
Detta är enbart med E30in. E36an samt E46an ger mig minsan inga stötar.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mängden statisk elektricitet som bildas varierar med bl a luftfuktighet och vad man har på sig. Luftfuktigheten i sig beror bl a på yttertemperaturen, så det är därför du märker det nu.

För att undvika att få stötar bör du hålla i en karossdel (t ex dörrkarmen) när du stiger ur bilen, då märker du inte urladdningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tror det kan ha att göra med materialet i bilens klädsel. Får i princip aldrig stötar i min egen bil, men i en viss äldre Citroen händer det varje gång man stiger ur, såvida man inte jordat sig i karossen under resans gång samt under urstigning.
Känns ju rätt sjukt att man ska behöva göra ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
på morsans sierra (tyg/plastinredning) får jag alltid en ordentlig stöt när jag stänger dörren. Det händer aldrig på andra bilar
Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
du har inte skaffat nya kläder eller skor =)?

Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Du får inte köra omkring i din Gimp suit! ;)
gokväll! bra att fler har haft samma problem så ni vet hur irriterande det är...det är klart att om man håller med större del av kroppen mot karossen så fördelar man ju elektriciteten och man känner den inte lika tydligt/alls, men inte fan ska man behöva gnida sig mot b-stolpen varje gång man stiger ur :)

hmm, det står ju inte i manualen att man inte får köra runt i en Gimp suit mosse, så jag behåller den på :) :)

inga nya skor eller kläder, verkar inte spela någon större roll.

MVH
Johan K
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Oftast genereras detta av gummisulor mot textilmattor. Även fleecematerial är bra på att ladda upp dig till ett gående kraftverk.
Sedan är det faktiskt som så att ju kallare det är desto mer stötar får man.
Jag är ingen expert på området men det har något att göra med att torr luft inte binder elektriciteten.

Du har inte övervägt att lägga in parkett eller klinkers i bilen, alternativt köra naken ;-)
jag har haft en svag böjelse åt att anlägga bidé på förarplatsen faktiskt, med ngn sorts vattenfall från värmepaketet ner i själva bidén, med eluppvärmt klinkersgolv runtomkring :)

köra naken funkar ju tyvärr bara på sommaren men annars var det ett...bra förslag :)

MVH
Johan K
Har samma problem med en volvo s70.
Tror den vet vad jag tycker om den!
Riktigt rejäla stötar får jag av den mkt. obehagligt.

Har inte varit med om att ngn BMW gjort så.

Du har kanske vänstrat med ngn annan bil så den är lite kinkig?

-Phil
enda bilen jag vänstrar med är min 02 touring, men det är ju inom familjen

MVH
Johan K
Sa
90
Samid
318i -89
har fått samma problem för två veckor sen. Ju fortare jag kör och sedan tar i tex dörren desto starkare stöt får jag. Jävligt irriterande. Det räcker till och med att starta bilen och varva lite, och sedan ta i karossen så får man en stöt. Man behöver alltså inte sitta i bilen, så det har inte med kläder, skor, mattor, klädsels i bilen eller luftfuktighet att göra!
Jag tror att det är nån kabel (strömförande kabel, från + på "batteriet") som ligger på nån del av karossen.
Frågan är vad man kan göra åt saken?
Ska man ha med sig en "labb råtta" som kan ta urladdningen istället!ZZZ!
om det varit ngn kabel från + som legat emot så borde antingen en säkring lösa ut eller så brinner kabel och/eller batteri upp ju...har aldrig hört om ngt mellanting där?

MVH
Johan K
Har ingenting med bilens elsystem att göra, utan beror enbart på statisk uppladdning. Om det vore bilens 12V-system så skulle det ändå aldrig kännas, den statiska uppladdningen uppgår till många kV.
Torr luft har redan nämnts, typ av kläder, skor osv. Det finns medel att spraya på klädseln som hjälper för en tid, används ibland inom möbel och kontorsbranchen. Det finns utmärkta mätinstrument som registrerar laddningen, man kan bli uppladdad vid de mest skllda tillfällen, även av kringströmmande luft osv.
Detta är ett stort och allvarligt problem i en del sammanhang, kostar årligen enorma summor i form av förstörd elektronik. I bilsammanhang händer det även att bilen laddas upp vid färd om däck osv är torra och rena, kan ge ordentliga smällar. Numera har de flesta däck inblandning i gummit som gör dem halvledande.
De ledande gummiremmarna som var populära förr var faktiskt ingen bluff.

FP
nej jag trodde inte heller att det hade något med elsystemet att göra!

en sån gummirem kanske hade hjälp men ack va fult det är :)

MVH
Johan K
Jag får väl hänga på en gummirem på äckel-cittran, som behagar stöta på mig vid varje urstigning. Just nu så löser jag istället problematiken genom att kärleksfullt sparka igen dörren, istället för att stänga den för hand.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Bmwfreaken:
Om du sneglar bortåt de gamla öststaterna så kan du säkert hitta någon riktigt grann modell, ja, av en sån där gummirem då, nåt annat trodde ni väl inte ;)

Förvånansvärt många polska bilar (som jag träffar på i jobbet) har dessa hängande, eller släpande, beroende på fullastad bil + lite till.

Jag brukar klara mig från stötar i bilen, men jag har sschiiiiin.
I förra E28:an fick man sig några rejäla omgångar. Bl.a. en rakt in i axeln, genom jacka o två tröjor. Den sved.. ;o)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Ett tips jag hört talas om är att ta lite sköljmedel och mycket vatten i en spray flaska och duscha stolarna lätt. Skall hjälpa mot statisk elektricitet.

Har inte testat själv så jag kan ej garantera att det fungerar. Har inte haft problem med detta sedan DKW'n såldes.

Fredrik M
Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
DKW Deutche Kraft Werk ?
Nej, en Auto Union skapelse med fyra ringar i fronten och en papperstorlek som modellbeteckning. Audi A4... =)

Deutsche Kraft Werk måste ju innebära en Beemer.
Ein BMW mit DKW und FAF (Freude Am Fahren)

Fredrik M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.