|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack för era förklaringar och idéer. Andra mätningen gjordes faktiskt med driven i, det var ingen tillfällighet då det var jag som satt bakom ratten vid mätning ;-) Jag är räd att även den hade hamnat högre med P/N. Jag har noterat en högre förbrukning än vad jag tycker min gasfot är tung, så visst är det något lurt. Jag ska börja med att lossa stiften och göra en visuell inspektion. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Defileringen uteblev. Stoppades effektivt av en rigid besiktningskille. I och för sig blev den godkänd men upplever jag besiktningen som en ren katastrof. Fär att skapa god kontakt redan från början sa besiktningsmannen att "ja - dom har ju några år på nacken nu" vad han nu menade med det. Nummerskyltsbelysningen bak slutade att fungera vilket aldrig hänt tidigare. Konstigt nog fungerade den igen när jag åkte därifrån. Pentosinoljan läckte ut från pumpen men inte tillräckligt för en sänkning redan här. Han höll säkert på 30 minuter under bilen - särskit bakvagnen. Vid provkörningen gasade han bromsade han för fullt och sa sen att det var konstigt att han inte kände något glapp i bakvagnen. Sen direkt till avgasmätningen. Med illa dold skadeglädje konstaterade han snabbt att HC låg på 500 och att gränsvärdet låg redan vid 100 som om jag inte redan visste det. Jag bad honom värma kattarna eftersom den stått stilla länge under hans omsorgsfulla inspektion. Efter några obehagliga rundor runt huset fick jag följande värden co 0,0, co2500 0,0, hc 80, lambda 1,00. För mig är 80 helt oacceptabelt. Kanske kan det ha berott på hans körsätt inför första kontrollen när han försökte knäcka bakvagnen. Men jag tycker att den borde återhämta sig snabbare i så fall. HC värdet fladdrade från 0 och uppåt och dröjde det ganska lång tid innan det nådde upp till 80 på mätaren. Kanske kattarna måste få tid att återhämta sig - brännas av - efter allt det fått utstå tidigare. OK bilen är godkänd och till helgen blir det en långfärdstripp till Sthlm. Istället för vin köpte jag 3 liter Pentosin 7,1 på BMW. Har fuskat med den billigare Pentosinoljan som finns på Statoil. Kanske inte var så smart trots allt. PS. Den förra besiktningsmannen var helt OK. Mvh///////////////////CL |
|
Paap Reeder |
CL! ... att äga en V12:a och behöva pilla med HC- värdena tillhör vardagen. Roligt att det dock blev godkänt till slut ... även om V12:an tänkte: "Puh! " efter den omgången hos besiktningsmannen. Du får sedan gå vidare med felsök ty det är som du säger inte aceptabelt att HC fladdrar samt at den så hamnar på 80. Kostar dessutom extra soppa i dessa dyrtider om inte M70:an mår bra. Jag TROR på en liten avgasläcka ..... efter egen erfarenhet. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.