AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.666

Kördata för V12

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!

SunkEgon och jag var ute och luftade oss i dag på E4.

44,5 mil bidde det.

Under en drygt 20 mils teststräcka blev snittfarten 120,0 vilket innebar att farthållaren fick ställas på 125.
Klockade också mätaren mot de s.k HKP- markeringarna som fanns kvar här å där.
124-26 på mätaren gav en verklig fart av 120.

Med en snittfart på 120 blev medelförbrukningen 12,4.

Nu är detta färddadordata vi talar om.

Jag tycker mig höra att den vid förhöjd tomgång missar ca 5 ggr per 30 sek på ngn cyl.
Känner i hö stortå att det är i vä cylinderbank den missar.
Noterade också att helt plötsligt under mina test sjönk förbrukningen till 12,1 .... för att sedan åter stiga mot 12,5-12,5.

Helgen är räddad .... trodde att jag skulle behöva ligga i BadenBaden hela dagarna...!

MVH /// Paap R

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Du räddar inte bara din helg Paap. Jag och förmodligen många med mig läser allt du skriver med stort nöje. Fram för fler entusiaster i samma stil som din!!

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Paap!
Eftersom du har nya stift så borde väl dessa uteslutas och om jag inte minns fel så satte du dit friska fördelarlock för inte så länge sedan.
Har ju själv haft en hel del att göra med "tändmissar" och är uppe i den sammanlagda mängden av 3 st kabelsatser innan jag blev nöjd,kanske ett skott i Mississippi men det kanske behövs(igen)extra koll på hattar och kablar,impulsgivarna från 6:an och 12:an, är dessa intakta?specielt vid ringen till tändkabeln,en av mina hade ett försmädligt nästan osynligt brott och ställde till med en hel del besvär innan det upptäcktes.
Mvh Dic.
Paap Reeder
... jaha!

Är nu ganska irriterad på SunkEgon.

Då bidde det 130 i HC och 0,01 i CO vid båda varvtalen.

Att han ännu inte hamnat i pressen beror på att den går så innåt helsike .... med de nya topparna.

Tyvärr så har jag tändmissar - oregelbundna - och de är antagligen de som driver upp HC´t..... eller så är det p g a att jag gått över på helsyntet.
Förra året blev det 15 ppm med det blocket samt helsunkiga toppar.

Plan: - ur med stiften igen - dit med nya --> mätning (jag KAN ha dragit dem för hårt. + - 2 nm vid 30)
Byte motorolja och filter (200 mil) till OK mineral -> mätning
...... sedan blir det pressen.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nej nej nej, inte til pressen! Och inte mineralolja heller, men byt gärna ut den gamla.

Jag funderar på om tempsensorn i insuget kan ställa till det (nr8) Länk och göra att den motorn chokas?

Anledningen till att jag börjat klura på det är att min ibland kan gå ojämt vid kallstart, med en och annan tändmiss och lite ojämn tomgång. När den är varm går den perfekt.
Jag ska mäta upp mina både kalla och varma, har du lust att göra samma sak? Troligen är det runt 2500 ohm, som det står i ETK.

Förresten så låter "Tessan" hälsa att hon blir lite förnärmad över att du kallar hennes två år yngre kusin för Sunk-Egon, han borde kallas Snygg-Egon.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Såg att du redan hade funderingar kring tempsensorn..: Länk

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mätte mina 10 minuter efter avstängning - och då var det varmt så att man bränner sig!
Höger: 762 Ohm.
Vänster 729 Ohm.

Som vanligt på denna bil, var det trångt att komma åt för att mäta...

Erik

___
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej på Er!

En fråga, litet OT till Erikw o Paap, mfl: Är det tillrådigt att motortvätta M70:n på samma "brutalt noggranna" sätt man lätt kan göra med M70:n, eller är där överraskningar att vänta efter en sådan behandling...? Tänkte låta helrekonda min vagn å det nogrannaste till helgen. Har kunnat köra dylika motortvättar på M60 snurrorna jag haft, med enda åtgärd att blåsa rent tändstiftshålen.

M70:n verkar kunna drabbas av de skummaste (o dyraste) elfelen vid litet för mycket fukt...inser jag efter att ha läst dessa V12-trådar. Min ekonomi tillåter fnv. inga dyrbarare reparationer på ett tag...ojoj...Kanske bäst att låta bli. Bara putsa litet på de delar som syns...

Mvh
/Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
Paap Reeder
.... efter ett riktigt maratonmek så hittade jag:

1) - brott i tolvans tändstiftshatt ... innebär i sig inte att gnistan inte går fram bara för att ohmmätaren inte får kontakt
2) - lambdan på vä kat var ditskruvad endast för hand. Satt lös och skrammlade när jag tog ner katten. Det var ett riktigt SSM - supersonic-sunk-mek av mig.
Nej fy för bövelen sådana slarvmekar vill vi inte veta av!
Begriper inte hur jag kunnat åstadkomma detta????

Nu är jag nere på 30 ppm ..... får se om det håller till i morgon bitti när jag skall till bilprovningen.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Simma lugnt Paap!
Låter som det går rätt väg imorrn,lycka till!!
Mvh Dic.
Hejsan Paap,

För min egen del sitter nu den nya motorn på plats och strartade så fort bensinen kom fram till motorn.
Misstag gör vi alla trodde hela motorn var slut men det var bara jag som missat att dra åt bultarna vid ena avgaset där byxrören går ihop. Sen var det alldeles tyst det enda tecknet på att motorn var igång var att jag kunde känna värme ur avgasrören. Har ännu ej besiktigat den men någon blårök finns inte kvar - ingen rök alls för den delen. Man tjänar mycket tid vid stora jobb som växellådsbyten mm om man lyfter ur hela motrn och växellåda. Bara man har högt i tak - det är mycket som ska ut och i det närmaste rakt upp. Har plockat isär min gamla motor för att hitta "felet" -oljeförbrukningen - utan att hitta något konkret. Min slutsats blir dock att den hade fått sitt innan jag köpte den men jag är nöjd med den som den varit trots allt. Den går inte att jämföra med den nya motorn som gått bara 14 000 mil. Den påminner mig mer om ett elektriskt lok typ X2000. Mina gamla kolvar och ringar uppvisade inga fel men såg allmänt "sunkiga" ut. Motorblocket såg fint ut. Loppen fina och inga vändkanter att tala om. Topparna uppvisade inga direkta fel men det var mycket sotigt och koxigt runt stiften och stiften var lika skitiga. Om jag måste gissa vari felet består gissar jag på att det är främst ventilstyrningarna som ger sig - jag ska nog mäta - därav oljeförbrukningen. När det väl börjar koxa i cylindertoppen och stiften blir dåliga och därmed hela förbränningen försämras kommer alla andra fel av sig självt som ökat slitage på kolv och oljeringar mm. När jag nu ser hur gammal skitig olja ser ut och vad den lämnar efter sig inser jag hur viktigt det är att byta olja ofta ju längre motorn gått. Det gamla blocket kan nog återanvändas verkar i det närmaste oberört av vad som hänt

Paap, klart att du fick applåder på bilbesiktningen - själv defilerar jag nog inte genom besiktningen förrän kring mitten maj utan K-sprit men med ett gott vin till middan.

MVH//////////////////////CL
Paap Reeder
Hej!

0,0 / 0,0 / 2 ppm HC !!!!

Tar tillbaka allt jag tänkt om SunkEgon. Efter hot om pressning och nedsättande tillmälen ryckte M70:ian upp sig rejält.

Körde ett "dopp i grytan" i morse. Klockrent.

Nu får den heta "snabbe ville" ett tag .... tills jag åter får på 3,91:an ... men då törs man nog inte köra på allmän väg ...

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Grattis Paap, du är väl värd detta!!!

Själv ska jag och den "tjocke" till Jeppes polare på fredag, alla dina tidigare inlägg gör ju att man är nervös...

Erik

___
Grattis Paap!

Äntligen får man väl säga! Nåväl, du förtjänade verkligen att hitta felet, är nog många som skulle gett upp halvvägs (åtminstone jag).

/Marcus
Bmwcs# 4680
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Låter bra att du fixat bilen igen Paap.
Själv har jag lagt ett bud på en E32 men med halva cylinderantalet. Vi får se om det blir antaget för då blir det långresa på söndag.

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Paap Reeder
... kan bara berätta hur otroligt känslig en M70 är på stiften.

Jag kör fn på Beru UXF 79 4-trådsstift.

Under mitt mek att jaga HC/ppm med oscilloscope + HC/CO- mätare noterade jag att den missade ibland på tomg.

Hittade så att det var 12:ans cyl som missade.
Ur med kabelhärvan och ohm-mätte = allt OK.
Ur med stiftet .... då visade det sig att en av de 4- elektroderna hade ett avstånd av ca 0,3 mot 0,7 på de andra stiften.

I med ett nytt stift = klockren gång .... och således blev HC bara 2 ppm!!

Hade aldrig kunnat drömma om M70:ians känslighet för "potensen i gnistan".
Litet gap = dålig potens
Rätt gap = bra potens
.... således precis tvärtom mot vad tjejerna surrar om kring fikabordet när det gäller att gapa om potensen.

MVH /// Paap R

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Se där ja,kände på mig att det skulle sitta som en varm kniv i smöret,grattis till ett väl genomfört mek(projekt).Kommer gärna förbi och lyssnar på sången.
Mvh Dic.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
V12:an besiktigad ua :-)

Kommer precis från Bilprovningen, där "den tjocke" fick blankt papper, men det var faktiskt på håret att vi kom igenom.

Vid första försöket på avgasmätning var HC 300 på tomgång! Jag frågade om jag fick köra en sväng och värma kattarna, och det fick jag gärna. Efter en mindre laglig motorvägsfärd kom jag tillbaka med glödande avgassystem och nu visade mätaren 72 :-)

Jag tror ändå det är något skumt för den går aaaaaningen ojämnt på tomgång, men jag ska kolla över tändkablarna någon dag. Det känns lite vibrationer i ryggslutet när den går på tomgång på P/N, men det miskar med driven i. Paap, du kanske kan beskriva hur din dåliga tändhatt såg ut och hur du upptäckte det?

Jag fick också hjälp den mycket trevliga besiktningsteknikern (han körde själv BMW!) med att lokalisera skrammlet i bakvagnen, det var vidhäftning mot innerdelen i silentblocket som släppt. Tidigare har jag bytt övre stötdämparlager och vänster pitman-arm, utan framgång.

Gôtt mos, säger jag bara!

Erik

___
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Erik!
Som lite hjälp på vägen så är det inte lätt att visuelt se ev sprickor i keramiken,lättast är nog att ha några "säkra" kablar just för att känna av vibrationen i ryggslutet och kolla det irriterande puffljudet från avgas,Har säkert skalat minst 5 tändhattar,samtliga med sprickor som i princip varit osynliga men med lite vickande hit och dit så har det bara varit att konstatera faktum (skulle bra gärna vilja ha en sån där tång de använder för att få ihop delarna).Paap har nog lite kablar och jag med om du vill köra referens test innan du går på investering.Känner igen det där med D läget i dessutom vid gas att missarna upphör,tror att det beror på att spänningen stiger så pass att "gnistan" går igenom sprickan/spärren så det tänder ändå.
Mvh Dic.
Paap Reeder
Roligt Erik! Verkligen grattis!

72 ppm är dock inte bra - i "våra kretsar".
Kallstartar jag och mäter efter tomgång när vattentempen kommit upp på rätt streck så ligger jag på 15 ppm.
Kommer att göra om mätningen på söndag då jag åter skall byta kattarna mot ett par "jämnare" - återkommer.

72 ppm indikerar på tändmissar tror jag. TROR inte på kabelskon i sig ty då hamnar du på 250 ppm om ohmmätaren skulle visa på 0 ohm på ngn kabel.

Små oregelbundna missar kan bero på stiften - locken - eller spolarna. Allt otroligt känsliga grejor.

72 ppm "kostar också soppa" s a s så bäst ar att få det fixat.

Jag anslöt ett oscilloscope på en spole i taget och såg då att bilden inte var symetrisk på båda halvorna - utan att eg begripa mig på hur det skulle se ut så drog jag slutsatsen att det var "fel" på vä sida.

Sedan kopplade jag ur en cyl i taget med ansluten HC/CO- mätare och då visade det sig att 12:an inte var OK.
Efter byte av kabelsskon så monterade jag även andra stift - 4-trådarna - och mätte varvid HC sjunkit till ca 140 ppm.
Samma visa igen med de olika cylindrarna och åter var det 12:an som spökade.
Ur med det nymonterade stiftet och såg då att elektrådavståndet inte var symetriskt.
Dit med ett nytt stift ... och vips 10 ppm.

.... sedan somnade jag i BadenBaden för en tupplur i eftermiddagssolen....

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Grattis!

Kul att se att det går att få ordning på en strulande M70, börjar nästan ångra att jag "nöjde" mig med en M60 vid senaste inköpet :D Men den är inte helt fel heller när man tryck i S och genomför ett "dopp i grytan" :) Men man ska väl hinna med några 7:or till innan döden så M70 lär väl dyka upp med tiden...

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.