|
|
|
|---|---|
|
Elhissen la av på passagerarsidan, rutan rörde sig inte, men det knäppte till varje gång jag tryckte på knappen... jaha, tänkte jag, som hatar elfel och ÄLSKAR hjulupphäng- motor- drivlina och grov karossrelaterade fel, alltså jag hatar all finmekanik som är känslig men men, det var längesen jag skruvade... Så var det dags efter 2 sömnlösa nätter, började vid kontakten i mittkonsollen och slutade med elhissmotorn i bitar. Men fan vilken kass konstruktion, måste man verkligen borra ur nitarna för att plocka av motorn? I mitt fall verkade som om skruvmuttern eller något i snäckväxeln mellan motor och hissskena hade hakat upp sig, slog, slet och bankade, men det slutade med att jag lossade elmotorns bakre stycke, och då flög det prylar.. Men men, fick ihop allt, elhissen funkar nu men det låter som en Zündapp KS50, högt alltså, förmodligen är elmotoraxeln inte riktigt i centrum längre... vilket trams, mekar hellre av topplocket nästa gång... | |
|
Motorn går väl att lossa utan att borra, men mekanismen måste borras bort. Förardörren på min E34 har strejkat två gånger för mig nu, det kommer ett litet knäpp från den. Sedan har den fungerat bra, så jag misstänker att det är fel på någon ändlägesgivare i dörren eller i GM/RM. Berätta gärna om ditt fel kommer tillbaka, är bra för mig att veta innan jag börjar skruva. Vi kanske kan byta mek med varandra? Jag föredrar dessa finmekaniska fel, istället för grova mek… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jo, jag gillar även finmekanik, skruvar faktiskt isär 5-6 Shimanorullar (fiske) i molekyler, tvättar de och smörjer upp de, en gång om året. Men det är enklare när man inte behöver vara petig och mjuk i handlederna. Det kan ha varit som du säger, ändlägesgivare, hade kanske räck att peta till de, men det kändes som något hade fastnat. Själva motorn inkl. "växeln" såg inte ut som att det går lossa utan att borra nitarna, då växelhuset verkar vara skruvad från insidan, från dörrens sida, alltså pekar skruvskallarna rätt in mot dörren. Men motorn går att dela och lirka ut, men då släpper lite annat också. Ska köra den en hel del imorgon, återkommer om fel uppstår igen. Har ni fortfarande träff på götaplatsen Erik? kanske dags för mig att dyka upp snart... |
|
|
Nu har jag kört rutan upp och ner ca. 30-40 ggr. den funkar perfekt, förutom "moppe soundet" (så lät det faktiskt original i min Peugeot Mi16). Som sagt, innan jag började experimentera med motorn, gick jag systematiskt igen alla knappar och givare och testade att köra rutan som bara knäppte till dock. Jag tror att något i kombination med motoraxel, växel, eller "saxen" gör att det hakar upp sig, jag märkte viss glapp mellan motoraxel och snäckhjulet och att det är plast(teflon?) mot stål=ingen bra kombination vid kraftöverföring... Kan tillägga att jag kör ned pass-rutan 1 gång i mån. max, vilket kan vara orsak till felet. |
|
|
Min förarruta "kommer och går", i fredags ville den inte när jag startade bilen, men efter 1 km var den med igen...? Jag ska fortsätta med diagnosen, innan jag gör något mer avancerat mek. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.