AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.400

Var sitter bränslefiltret på 320i -89

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Tänkte byta bränslefiltret på min E30 för att se om den kan starta lättare av det. Har letat på forumet men inte hittat något om var det sitter. Undrar därför om någon vet var det finns och hur jag byter det?

Mvh,

Linus
Niclas.S
På min 323-86 sitter det i motorrummet på vänster sida (från förarens perspektiv sett) men minns jag inte fel från min 88 så satt det vid tanken på vänster sida. o byta är väl inte svårt utan filtert sitter i en klamma o slangarna i varisina slangklammor.

OO=00=OO
sk
3
skogis
320i -85
tjena borde nog sitta på förar sidan av motor rummet.

skogis
sitter antagligen på vänster sida i motorrummet, under huvudbromscylindern...är ju lätt att byta så sett att det sitter bara med klämmor men det är trångt runt där, bytte på min för ett tag sen och hoppas att det håller för jag vill inte göra det igen :)

på min förra 320 med motronic satt det framför vänster bakhjul dock, skiljer det på årsmodellen eller sprutet?

MVH
Johan K
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Kan ett igensatt bränslefilter ge upphov till startsvårigheter vid kall motor? Eller borde det märkas även vid gaspådrag? I mitt fall startar och går motorn hur bra som helst som varm, tomgången ligger stadigt på 700 varv.

/Linus
NF
440
NFd
325im -87
Nej då är det troligare att det är fel på kallstartinjektor,
termotidgivare eller tomgångsmotor.

Nisse
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Finns det något smidigt sätt för en novis att diagnosticera var felet sitter i de alternativ NFd nämnde?

/Linus
NF
440
NFd
325im -87
Du kan ju kolla kontakterna till kallstartinjektorn och termotidgivaren. De är vattenkänsliga, särskilt kallstartkontakten.
Tomgångsmotorn borde nog vara frisk eftersom den är ok.
på tomgången.

Om nu din motor -89 har liknande bränslesystem som min?

Nisse
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Tack Nisse! Men med risk för att bevisa att jag är en idiot, var sitter kallstartinjektorn och termotidgivaren och kontakterna?

/Linus
NF
440
NFd
325im -87
På min -87 sitter kallstartinjektorn tyvärr under spjällhuset
(dit gasviren går) och under insugsrörpaketet, det är bara
spegel och lampa som gäller + frisk rygg.
Det är en svart fjädrande gummigrunka med en bränsleslang
och en elkontakt på.
Termotidgivaren är den bakre av de två givare som sitter
nära termostaten uppe och fram påmotorn.

Nisse
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Hade tänkt åka till gds-mack och byta bränslefiltret idag, vad behöver man för verktyg för att göra det?

/Linus
NF
440
NFd
325im -87
På min bil behövdes bara rätt skruvmejsel och lämpliga
svordomar.

Nisse
Lundqvisten
Linni229: Om du har en E30-89:a så sitter bränslefiltret plac under bilen, framför vänster bakhjul. Det sitter fastskruvat i en bygel.
Vänd det nya filtret åt rätt håll, de flesta sätter flödespilen åt fel håll. (inte så lyckat)
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Filtret bytt! Gick som en dans. Satt mycket riktigt framför vänster bakhjul, under ett plastskydd. Så tack för hjälpen!

/Linus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.