AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.909

Coupe = sportig, Touring = praktisk? Vad e Compakt?

Sida 1 av 2
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Man köper kanske en Coupe för den sportiga look:en och så, sedan till familjebil, touring om man behöver ha barnvagn eller annat i bilen.. men varför köper man en compact?
Menar inget illa alls mot de som har en men har faktiskt ställt mig den frågan länge.. e den praktiskt på nått sätt ingen annan är eller kanske bara för att den ser ut som den gör..

// Daniel

li
1.959
liste
535i -89
Smidig? Lättparkerad? Ärtig? :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Compacten är väl lite billigare och aningen lättare att hitta parkeringsutrymme till.
Sp
3.093
Spajjjs
enligt modellguiden så är den 20cm kostare än de andra modellerna.. kan de spela så stor roll då om man parkerar? hehe

Sp
3.093
Spajjjs
kortare menade jag så klart..

Ärtig... lol!

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
No
5.161
Nockenwelle
Någon radikal skillnad gör ju knappast 20 cm, därav valde jag att inkludera ordet "aningen" i kommentaren om parkering.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Shoppingbil gör mamman i huset:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Anledning:
Dom tycker att den är både söta och sportiga!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Trång?!

Mats
BMW CS #5847
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Compacten är BMW's egen ''småbil'' tills 1-serien kom ..

behind a great man there is a great BMW
No
5.161
Nockenwelle
Enligt modellguiden var år 2002 316 compact 20 000:- billigare i inköp än 316 sedan. Det är väl huvudskälet. Ett argument som i mina ögon framstår som betydligt rimligare än de argument som talar för att betala cirka 30 000:- mer för en E46 coupe jämfört med motsvarande sedan.
Ful :) o snikutr iregel.
De är nog det enda jag kan komma på faktiskt.
Compakten har varit Bmw familjens svarta får under årens lopp enligt mig.

Andersson: No hard feelings :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Ja, inte vinner compacten några skönhetspriser om jag får vara jury, men den får ses som en instegsmodell och madmax har nog rätt i att med 1-serien på modellprogrammet är det tveksamt om det kommer någon ny 3-serie compact.
Wendtan:

Compacten var knappast "3-seriens svarta får" om man ser till försäljningssiffrorna. Blev en omedelbar försäljningssuccé när den kom -94 och sålde riktigt bra ända till slutet.

Jag personligen gillar compacten. Sportig, tuff och fräck i mina ögon. En alldeles lagom andrabil. Riktigt kul som 320td med 150 hk turbodieseln! Men när 1-serien lanserades blev modellen överflödig så det är knappast troligt att E90 dyker upp som Compact.

//Chrille
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det hade varit bättre om de kört vidare med en Compact i stället för att introducera BMWs genom tiderna fulaste modell - 1-serien! Den har ju så lång hjulbas så den sviktar på mitten=)
Compact är praktisk utan att vara en skåpbil, halvkombi är den gyllene medelvägen, mellan sedan och kombi, skåpbilar= kombibilar har jag mycket svårt att se mig själv köpa, oavsett barn eller inte, trots att jag samtidigt älskar M5 Touring, det finns uppenbarligen någon spärr emot dom hos mig, jag har ännu inte lyckats bryta den, mina 8 bilar har varit följande;

Sedan 4st
Halvkombi 1st
Coupe 1st
Sportcoupe med storbagagelucka 2st

Personligen tar jag mycket hellre en 318ti/323ti Compact framför dom andra karossvarianterna av E36 med normal motor, förutom en M-Paketad Coupe;), letade lite efter en innan jag hittade den senaste 540:in

Liknande svaghet har jag för 320td/325ti E46 Compact, finns några snygga E46 Compacter här Länk

Mvh Stephan

Compacten är BMW:s kanske driftsäkraste och mest ekonomiska modell utan att vara på något sätt tråkig. Det är en riktig BMW, fast lite mindre förståss...

Har själv kört Compact i fem år innan jag bytte till min E39 med M-paket. Compakten är inte dålig på något vis men den väsnas lite mera och komforten är inte lika hög.

Lättparkerad? JA... Speciellt i Italien där vi semestrade förra året, där så hade jag aldrig kunnat parkera min E39. Inte ens med skohorn. Sen så är svängradien i en Compact överlägsen den i en E39.

Här i Sverige så är allt gigantiskt vad gäller bilar och parkeringsutrymme. Så många tycker nog att Compacten känns frugal och trist. Men dom flesta med den åsikten har inte ens brytt sig om att provköra en. I Tyskland så finns det drivor av E46 Compacter med massa kul utrustningspaket och färger. Man kan bland annat köpa M-paketet och "Young Line" med en massa speciella inredningar och färger. Där har man förstått poängen med en liten kul stads BMW.

Våga prova innan ni sågar!
Kolla in en 316 Compact som hänger av en porche 944 på ringen.

Länk

Inte helt orginal men ändå... ;-)
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Personligen så gillade jag inte Compacten första gången jag såg den på bild. Tyckte den var gräsligt ful. Den växer dock på en med tiden. Efter att ha tittat på ental BMW utan att hitta någon jag ville ha (betala det pris som begärdes etc) så åkte jag och tittade på en Compact. Fastnade direkt för bilen. Bra skick trots ålder och rolig att köra.

Efter att nu ha ägt en Compact i dryga två veckor (!) så har jag även insett fördelen med halvkombi. Den är som en coupe med mycket bättre lastmöjligheter.
Håller med wendtan till 100%, förstår fortfarande inte varför BMW släppte den, riktigt ful i mina ögon, köper mycket hellre Golf el dyl om jag vill ha en sådan bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.