AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.847

Blivande X5 eller X3 ägare

Hej alla X ägare!

Jag har lite frågor angående mitt bilköp. Är det bara ni själv som kör eller kör era fruar/sambo/flickvänner också mycket?

Det som är det största problemet är ju att få övertyga min sambo att det inte är så farligt att köra en så stor bil. Det är ju det att hon inte är lika erfaren bilist som jag är och är på samma gång lite rädd, när den är så stor. Besvärligt att parkera med mera......

Tog det länge innan de vande sig med att köra X bilarna? Vad tycker de nu när de kört en längre tid?

Jag vill ju så gärna ha en X5 eller X3 men hon säger ju att vi kan köpa en 3 serie istället och det är ju inte samma sak. Älskar den höga markfrigången och känslan att komma fram överallt, okej inte överallt men nästan. Jag har faktiskt lyckats köra fast på en oplogad vinterväg där det var mycket snö och då satt den minsann fast. Fick hämta traktor för att få löst den :)

Tacksam för råd och goda tips!

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Ta med din sambo på en provkörning, sedan är hon såld. Jag kör bilen mest. Min sambo tycker bilen är väldigt lätt och rolig att köra, den är smidig, och man har bra sikt runtom. PDC:n känns nästan överflödig eftersom bilen är väldigt lätt att parkera. Vi hade en Mazda 323F innan och jag vill påstå att X3:an är lättare att hantera. Vi var också lite rädda för att bilen skulle vara för stor i början, men så upplever man den inte alls. Jag skaffade tex infällbara backspeglar för att jag var rädd för att köra in i carportens sidostolpar, minns inte att jag behövt använda den finessen någon gång än.
/Anders
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker att X3 känns mycket mera personbilslik än X5, satsa på X3.

Mvh
ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
Jag bytte precis min X3a mot en X5a och trots att bilen är större så är den lika smidig att köra och parkera tycker jag (och min flickvän). Satsa på PDC oavsett vilken av dem du väljer men även infällbara backspeglar.
När det gäller "känslan" så har X5 mycket mer att ge och det var just därför jag bytte. Dock är X3 mer lik en 3-serie om det nu kan hjälpa din sambo...
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Snabba byten där marcogwa!
Men vad menar du med att X5 har mer att ge? Tycker du verkligen att X5 är roligare att köra? Jag kan erkänna att X5 upplevs lyxigare, men inte mer. Provkörde du inte båda modellerna innan du köpte X3:an? Men vi verkar rätt olika du och jag, du satsar på PDC och infällbara backspeglar, medan jag kan vara utan båda, med facit i hand.
/A
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
skicka ut frun på en längre provtur. min tjej tar varje chans att knycka min grand cherokee när hon ska nånstans och tänk dig då om jag hade haft en X5... jag skulle aldrig se bilen!
i början var hon jätteskeptisk men man kan lugnt säga att det gått över.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Tack för alla goda råd och erfarenheter, nu tycks det inte vara så svårt med bilmodellen mera. Nu gäller det bara att välja X5 eller X3. Ska ta mig en riktig funderare och provaköra igen :)

Marcus

ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
Sigdarve:
Ja, jag tycker verkligen att X5an är roligare att köra. Jag kör idag en i princip fullt utrustad X5a med M-sportpaket och körde för ett par veckor sedan en lika rikligt utrustad X3a. Med tanke på att båda bilarna ingår i SAV/SUV segmentet så tycker jag att X5an kombinerar bäst SUV känslan utan att tappa helt i sportighet. Man skall trots allt inte tro att det är sportbilar, det finns vagnar som är bra mer kompetenta i den klassen...
Jag tyckte om min X3a väldigt mycket men inser nu hur mycket "klenare" den var jämfört med mer "maffiga" X5. Jag tycker dessutom att X5 med facelift är snyggare att se på en min gamla X3.
Visst kan man vara utan PDC, inga större problem. Dock är det väldigt bekvämt med hjälpmedel som gör körningen enklare precis som en navigator eller exempelvis en farthållare.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Vilken variant blev det?

Känner igen resonemanget från både min FD samt nuvarande sambo angående det här med storlek. Men det är innan de provkört ordentligt, och framförallt provbackat.

Med PDC är ju en X5:a närmast perfekt vad det gäller överskådlighet vid parkering och körning. Bra sikt, bra överblick över trafiken, bra översikt över bilens slut mm.
Skulle dock aldrig vilja vara utan PDC i någon bil då jag anser att det är ett perfekt hjälpmedel.
Enda nackdelen med X5:an är att den är lite bred för en del P-rutor.

Upplevelsemässigt var nog E38:an värre att parkera med då den var både bred samt en bra bit längre än X5:an.
Ni som har X5 3.0...tycker ni motorn "räcker till" i så pass stor bil?
Har nämligen fått höra av en 3.0-ägare att han ska byta till en 4.4 just för att han inte tycker motorn räcker till...
Och förresten, vad väger en X5, uppemot 2 ton misstänker jag?

Jag har ju 3.0-motorn nu, men i E46an fungerar den ju utmärkt...och går väldigt bra.

/ Mvh Joakim

Länk
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Foffa,

Tycker personligen att X3 är ljusår modernare inuti än X5 som har väldigt mkt e39 över sig och skulle definitivt ta en X3 om jag skulle köpa nu och valde mellan de två. Det kommer en ny X5 nästa år och om du kan vänta tills dess, så skulle jag göra det och välja mer noga mellan de två modellerna då. Att X5 är en betydligt mer omodern modell än X3 syns inte minst på att X3 faktiskt är större invändigt än X5 och har större lastutrymme. Det syns inte på utsidan direkt... X3:ans vändcirkel är också 40 cm tightare än X5:ans och har mindre mått utvändigt.

Med PDC fram och bak + servotronic + steptronic tror jag inte det går att få så mkt mer lättkörd och lättmanövrerad bil än X3. Ta med dig frugan ut och testa. De bästa motorvalen tror jag är 2,5i och 3,0d. 2,5i känns mer harmonisk och råmar mindre än 3,0i motorn tycker jag om du kan avvara den extra råstyrka som 3,0i har. 3,0d har jag inte kört i X3-modellen, men den kommer att bli grymt bra i den bilen om man är ute efter råstyrka ihop med den 6-växlade steptronicen som bara finns till den motorn i X3.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
ufo: Tycker nog att det räcker bra men smaken är ju olika.

Biltypen är ju inte direkt byggd för att köra race med och toppfarten är väl 210 för både 3.0D, 3.0i samt 4,4i.
Axet skiljer 1,8 sec 0-100 men minskar i spannet 80-120 för 3.0i och 4.4i.

Vridet är iofs 140 Nm bättre för 4.4:an men ännu bättre fär 3.0D som har 500Nm vilket borde vara det som eftertraktas mest i den här biltypen.

Men som sagt det beror väl lite på vad man är ute efter. För min del har jag aldrig saknat V8:an i 4.4:an vare sig för toppfart, ax eller vrid. Kör man ofta med maxlast eller tungt släp skulle jag dock kunna tänka mig att en aning mer vrid vore trevligt med tanke på bilens urspungstyngd för att inte tappa allt för mycket i backar eller liknande.
Men som sagt då är det nog Diesel varianten som hägrar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.