AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.483

e39 navi mk2 vs tomtom?

cane
nån med erfarenhet av båda dessa navi system, dvs bmws inbyggda mk2 system mot tomtom på en ipaq? Gissar att tomtom är mycket modernare, men har tuffare att hålla kvar signalen etc? Jag har nämligen själv tomtom, och nu när jag kikar efter e39 runt 1998 undrar jag om navi ska stå högt upp på önskelistan eller inte...

Undrar också om den inbyggda telefonen en del e39 har, den som sitter som en lur i armstödet. Är den up to date, har den alltid handsfree, kan den ta vanliga, moderna SIM kort? Läste någonstans att volten har ändrats under åren på sim kort...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Angående det där med MkII så kan jag bara säga att det fungerar bra att ta sig till en plats från en annan.
Kör nu med MkIV som är en hel del snabbare och har hela europa som riktmärke.
En annan fördel är att original är integrerat med bilen, inga extra saker att montera som kan förfula förarmiljön.
(Vet dock inte om man kan ansluta tomtom till bilens system)
Så BMW's navigatorsystem är jag själv helt nöjd med och fungerar bra.

Sedan angående telefonen så är det handsfree, så länge det finns en mic monterad i taket under en liten lucka så borde det vara så.
Man kan välja att antingen svara i luren (ej handsfree) eller via svarsknappen på ratten eller via knappen på skärmen för handsfree.
Det fungerar också bra.
En del har två kortläsare, en i armstödet och en bak i bagaget.
Vanligtvis fungerar en av dem.
(Eller så skaffar man blåtand och kopplar in sin befintliga BlueTooth mobil till bilen)

Det var vad jag har att säga i ämnet. ;-)

/Hammar
integrerad navi är ofta att föredra men ett par saker kanske kan vara värt att tänka på.

En bil utan navi kanske kan fås till ett stenrätt pris då många idag har det som ett krav vid köp och priset på bilar utan är mer rätt?

TomTom är enkel att montera och demontera samt har mkt goda mottagningsförhållanden. Du kan ju även ta med den och "navva" vidare på stan eller varför inte i skogen eller uppe på berget ; )

Menyer och tal är på svenska vilket du inte får på BMW:s egna lösningar.

Men trots detta så är säkerligen BMW:s integrerade en mer proffsig lösning som oxå kostar därefter iallafall för nybilsköparen.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Johan:
"Du kan ju även ta med den och "navva" vidare på stan eller varför inte i skogen eller uppe på berget ; )"

Har man andra kartor då eller för så fort min kommer utanför en befintlig väg så får den tuppjuck.
Så har det varit på samtliga versioner av TT jag provat.

///Micke
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det går väl inte att bli guidad till någon plats där det inte finns vägar? (...uppe på berget)

En av de stora fördelarna med TomTom, tycker jag, är att man kan lägga in en massa punkter själv i minnet. Ska man iväg någonstans och vill besöka några platser kan man lägga in dem i förväg så är det bara att hämta upp dem från listan i den ordningen man vill besöka dem. Dessutom kan man ha små bilder/ikoner som kan visas på kartan för de punkter man lagt in.

Idag eller imorgon får jag TomTom 5 uppdateringen. 630 kr inkl frakt från Holland för en stor uppdatering plus nya kartor för hela Europa är inte farligt.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Hmm, har inte TOmTom som på min SmartSt.. att man åtminstone kan se riktning och kordinater, även om man inte finns på kartan så kan man ju kolla mot en vanligt karta på det viset.. Bara en tanke..

T
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sedan behöver man inte bara binda sig till TomTom - det finns en uppsjö med andra applikationer. En som jag har prövat nu ett tag är Navigon med en TCM modul kopplad på min PPC. Den är outstanding i jmf med TomTom, Mio, Destinator, Route66 osv. Sedan med TCM modulen så blir du omdirigerad vid trafikstockningar, vägbyggen osv.

Fördelen med en mobil lösning är att den just är mobil. När jag är framme vid båten så tar jag loss min PPC och startar Fugawi så vips så har jag elektroniska sjökort. Likväl som när jag skall jaga så lägger jag in den gröna kartan så vips så kan jag lägga in allt möjligt som t.ex viltspår, bra pass osv osv.
Att den mobila lösningen skulle vara förfulande är marginellt. Jag har dragit fram 12V lite diskret. Kör med blåtand GPS puck.

Så mitt tips är att satsa på en utan navi och köp en bärbar. Jag skulle dock focusera på en PPC före "förinstallerade" alternativ då man kan använda den till så mkt annat. T.ex koppla den till ODBII uttaget och studera alla roliga värden som finns, nolla felkoder mmmm. Möjligheterna är obegränsade och speciellt nu när 1GB minnen kostar en spottstyver.
Navigerar du inte så kan ju frugan eller barnen ha en och titta på en film under tiden (om man nu inte vill ha ett fast DVD system)

Nackdelen är att en bil utan navi tappar snabbare i värde å andra sidan kostar den mer att köpa (i regel)
Hittar du en klockren fast utan Navi till ett för dig bra pris så köp den och skaffa dig en mobil lösning.

Bood.

Jag har för mig att du kan göra samma sak med Navin, dvs lägga in en massa med POI. Dock hamnar de ej i en fil utan i ngn form av RAM minne (tror jag)

PS Personligen tycker jag att TT suger fett. TT5 är än värre DS

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och hur ofta krånglar inte original Navin och det kostar en stor slant att repa och byta när den blir några år på nacken.
Jag ser fördelen med att kunna flytta Ipacen mellan bilar , andra bilen eller tjänstebilen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kan väl hålla med i resnemanget om att en mobil lösning har sina fördelar just för att den är mobil men har ni alltid med denna när ni är ute och kör? I så fall så måste man väl ta den med sig varenda gång man lämnar bilen för annars så lär den ju försvinna rätt fort. För egen del skulle detta leda till att den låg hemma för det mesta och bara togs med i de fall man vet att den kommer att behövas och då faller lite av funktionaliteten man har av den inbyggda som alltid finns på plats oavsett när behovet uppkommer.

Jag hade personligen köpt en bil med Navi och sedan om behovet finns köpt en mobil. När jag har följt prisbilden på E39 med och utan Navi så tror jag att du vid köp av en begagnad med Navi med stor sannolikhet får tillbaka merkostnaden (jämfört med en bil utan) den gången du säljer bilen. För 2,5-3 år sedan när jag letade E39 så var priserna så att även den som köpt bilen ny med Navi fick tillbaka dessa pengar när han i sin tur sålde bilen efter några år.

___
//Ulf
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Visst! För att det skall fungera så vill det till att man tar med den ;)
Men den är för mig lika naturlig att ta med som mobilen så jag upplever det inte alls som något problem. Plus att jag använder den till så mkt annat under mina dagar.

Det är klart att det även finns fördelar med ett fast system men som Hasso skriver så måste det fungera och mina erfarenheter av Navi i BMW är inte av de mer positiva slaget. Har dock bara erfarenhet av MKI och MKII.

Så till syvende och sist så är det den personliga smaken som avgör framför användning och funktionalitet som du skriver.

Vill bara poängtera att en bil med inbyggd navi som ej fungerar tappar betydligt mer i värde än en bil som saknar en.
Klart är dock att en bil med Navi är mer prisvärd.

Det viktiga ändå är att man är nöjd oavsett mobil eller fast lösning.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.