|
|
|
|---|---|
|
Planerar att byta tändstift till helgen på min 328:a MEN vilka stift ska man andvända? Någon som har förslag? Har sökt men hittade inte riktigt vad jag sökte. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk | |
|
NGK BKR6EK är fabriksmonterat och de går bra att ersätta med longlifestiften (10 000 mils bytesintervall)NGK BKR6EQUP, som monteras i de flesta BMW-motorerna från 1998. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan Kollade med min service verkstad och han menade på att jag inte behövde tänka på att byta stift då det görs enl. service intervallerna. Han rekomenderade då oxå NGK BKR6EK, men främst ett effektivare stift som heter NGK VL20 V-line. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
:o)) VL20 V-line ÄR BKR6EK! Det är bara en annan förpackning.... BKR6EQUP är däremot rent teoretiskt mer "effektivt" med fyra sidoelektroder och mittelektrod i platina, samt semiytglidgnistgap som bränner bort föroreningar bättre från isolatorn (dvs. bättre självrensning av stiften). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Konstruktionen/materialet dom i mellan skiljer, iaf. enl. NGK själva när jag pratade med dom igår. Huvudkonstruktionen är dock samma. www.ngk.se Något som är viktigt att tänka på är ju att motorn inte på något sett går bättre med BKR6EQUP ist. för BKR6EK. Endast att dom håller längre. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Nja, rent teoretiskt kan flera sidoelektroder göra att gnistan kan välja den väg som har lägst motstånd, vilket är den del av luften som har mest bränsleblandning = bättre förbränning. Skillnaden är nog inte speciellt stor, men den finns rent teoretiskt... Dessutom rensar EQUP-stiften sig bättre från föroreningar = bättre funktion/förbränning. VL20 heter BKR6EK på sockeln... ;o) Skulle bli mycket förvånad om NGK har två olika kvalitetsklasser på stift med samma namn! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.