|
|
|
|---|---|
E-mark |
Vi skall ha tillökning i familjen och vill då plocka bort krockkkudden på passagerarsidan på 525-93. Paulssons bil HBG (aukt.BMW-återförs.)skall ha 2500kr för detta. Går ej att pruta på. Man måste först in en gång för att läsa av någon kod i styrboxen. koden skickas till generalagenten. Ny kod kommer i retur. Nytt besök på BMW. Koden läggs in, krockkudde monteras ut, bilbältet bytas (annan elasisitet). Kan man inte ta bort kudden själv, lura systemet med t.ex. motstånd, och själv köpa/byta bälte. Tacksam för alternativ/svar |
|
Knappast att rekommendera egna ingrepp vad det gäller Airbags. Var de säkra på att de beövde byta bältet? På de 2 bilar jag har kopplat ur airbagen har det inte behövts bytas bälte trots att verkstaden flaggade för det innan. |
|
|
Känns farligt att mixtra med såna saker ja. Om man inte vet exakt vad man gör, om ens verkstäderna gör det. Det är ju fler än en gång man hört talas om Airbagar som utlösts trots att verkstaden "kopplat ur den". "Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag" |
|
Jirar |
ska göra samma sak på min E39 hos BMW i Solna Helt kostnadsfritt,Bältet behöver man inte alltid byta, Om jag ändå skulle behöva byta bälte så skulle det gå på 1500kr Dom kollar om bältet behöver bytas första gången när dom läser av koden. Jag tycker att 2500:- låter som en fet blåsning. |
|
En arbetskollega har en 528 Touring -98 som han har koplat ur airbagen på. Han hade kollat efterråt vad dom gjort och hittade två kablar som var AVKLIPPTA och ihoptejpade med eltejp intill airbagen. Han fick byta bälte oxå. 1500:- Verkar inte vara den bästa lösningen. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Glömde skriva att detta utfördes på BMW. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Jag rekomenderar att airbagen plockas bort helt, inte bara kopplas ur. Det finns ingen som kan garantera att den inte utlöser vid en kollision. Det kan bildas statisk elektrisitet mellan plaster och liknande vid en kollision och då KAN airbagen utlösa. Då är det inte roligt att vara barn och sitta i en barnstol. Detta är vad jag hört inom räddningstjänsten. |
|
Jirar |
Var hos BMW förra veckan för att kolla det här med urkoppling av airbag. Enligt BMW Solna så är det helt riskfritt att koppla ur airbagen. Enligt servicekillen så har en BMW airbag aldrig utlösts medan den varit urkopplad. Sladdarna till airbagen tas bort helt(enligt BMW) |
anderz |
Jag har precis blivit pappa (1:a) och därför kopplat ur passagerar kudden. 1000:- på aros auto i v-ås, då fick jag kudden med mig hem och dom byglade kablarn med div motstånd så att datan tror att kudden är kvar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.