AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.081

Problem att varva!

Tja!

Jag var ute och provade varva ut pärlan idag och upptäckte något skummt: bilen slutar varva vid 4500-5000rpm, tappar kraften helt och hållet. Var dessutom och besiktade bilen idag och fick följande värden:
co: 0.5(0.5)
co2500: 0.7(0.3)
hc: 170 (100)
lambda: 1.00(0.97-1.03)

Kan det hänga ihop på något sätt? Jag har dessutom haft bilen inne på en bmw-verkstad nyligt där dom bytte styrboxen, gjorde en kamaxelinställning och böt spridartätningar.

Jag ska serva den ikväll med tändstift, olja, filter. Tror ni det kan hjälpa?

Mvh jocke
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det kan hjälpa. Prova också att nolla motorelektroniken. Detta gör du genom att ta loss batteri kabeln en stund.

/Per
Provade båda sakerna, men inget hjälpte- fler förslag? Är nästan som att det är något som glappar.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
min gjorde så när batteriet inte var tillräckligt laddat efter vintervilan. sen blev det ännu bättre av tändstiftbyte
aha, mitt batteri var helt dött när jag skulle starta upp den igår, hade den dock på laddning över natten, men enligt laddaren så var den inte färdigladdad ännu, har satt den i laddaren igen så jag får se om det blir bärre imorgon.
ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
bensinfiltret bytt nyligen?

mest med tanke på att den inte orkar varva...

/Martin
Det är inte som att dne inte orkar varva, svårt att förklara men det verkar som att den tappar orkan ett par sek för att sen få tillbaka lite. Nej bränslefiltret är inte bytt på länge vad jag vet iaf, får väl prova byta den också.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Stämmer exakt på ett fel som jag hade. Drog skitfint till runt 4500, tappade orken till 5000, kom igen och tappade runt 5500. Den slutade inte varva, draget försvann. Problemet var en av lyftarna som geggat igen. Bytte de på den cylindern och sen var den som ny. Då gick den iofs även dåligt när motorn var kall.

__
BMW - When you need power and comfort.
hade likadant på min,kopplade ur lambdasonden o sen dess har den gått skit fint :)

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
tobbä: hur mycket mer soppa drar bilen efter att du tagit bort den?
Jag märker ingen skillnad alls,däremot så drog den bra mkt under tiden den strulade
Alla tändspolar har nyligen bytta, Jag börjar nästan misstänka att det är vatten i tanken eftersom den har stått i ca 1.5 månader under vintern, kan den uppföra sig så om det är lite vatten?
Plumber
Kanske trasig kat?

aj aj, får kolla den också =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.