AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.204

Vinande ljud

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Vid gaspådrag så hörs ett vinande ljud från motorn.. Någon som kan säga vad det är för nått??

SPännrulle för kamrem?? eller ska de låta så

---
King of the road
TobbeBMW
Det är garanterat en av rullarna fram på motorn som viner lite, prova försiktigt med att lägga på lite fett (inget på remmen bara) så tystnar det nog.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter det ungerfär som turbo-tjut, och det följer varvtalet?

Troligen är det då remspännaren till kamremmen, men den är svår att komma åt utan att riva ner andra saker.

Du kan försöka smörja den, men var försiktig så att det inte kommer något på remmen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Tack för hjälpen.. inget man MÅSTE byta på stört eller?

---
King of the road
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Är det snart dags för rembyte ?? Fixa det ganska omgående isf, ingen ide att hålla på och kladda med fett när du ändå får ha av lite prylar. Köp nytt...Jag bytte rem+spännare+vattenpump på min för ett par veckor sedan, tänkte först snåla med spännaren, jävla tur jag inte gjorde det...den var glapp och lät som man doppat den i grus, huhh...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag råkade ut för detta problemet på en 320i-87, ljudet följde varvtalet och fanns där hela tiden oavsett gaspådrag.

BMW-verkstan gav mig rådet att den inte behövs bytas på stört, men att göra det vid tilfälle. De sa att man kunde försöka komma åt att spruta 5-56 (mha den medföljande röda plastpipen) i lagret. Dock är det stor risk att det kommer något på remmen, och det vore inte bra.

Det kan förstås vara nåogt annat än kamremsspännrullen, försök lyssna dig fram vad det är. Eventuellt kan du hänga av de vanliga remmarna en kort stund och kolla om det tystnar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
för att testa dom andra remmarna är det ju bara att hälla lite vatten på dom och se om ljudet försvinner

---
King of the road
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
Jag har haft liknande problem, då var det generatorn som gav upp...

No fucking turboshit, just real power!!
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Stoffe_m3>>>
Säg inte så.. de vore jobbigt. men iofs så är det lättare att byta den än att byta kamrem + spännare.

Jag ska kolla lite i helgen

---
King of the road
Vinande vattenpump kanske. Kolla om lagret glappar i den!

Mvh
Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.