AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
844

Fälgar, ET värden återigen

Hej!

Nu kommer en sådan här fråga som dyker upp med jämna mellanrum, passar dessa fälgar på min E38? Enligt ägare har den suttit på en 7-serie från -94, vilket kan betyda E32 eller E38... Men bara för att de har suttit på en 7-serie betyder inte det att de passar perfekt egentligen....
Länk

Jag skulle jättegärna vilja lära mig hur man använder ET värdet, jag har för mig att ET beskriver hur mycket fälgen bygger, antingen inåt eller utåt? Men i så fall måste väl ET värdet stå i relation till hur bred fälgen är? (Ju bredare fälg desto mindre ET värde?)

Tacksam för hjälp,
Marcus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tack Erik!

Hade fått just den länken tidigare av en kompis, så nu förstår jag vad värdet ger... Då måste man egentligen bara förstå inom vilka gränser som en 7-serie kan ha för att avgöra om ovanstående fälgar kommer passa eller inte...

/M
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Antager att du köper dem med däck och har för avsikt att anv. dem på din bil. Med den bredden så vill det nog till att ET håller sig precis där det skall, däremot så har du en rullomkrets på bakdäcken (295:orna) som ligger precis i underkant på min dimension för E38. Om du anv. lathunden under diverse så kommer du att se att rullomkresten skiljer mellan fram och bakdäck 208,5 i bak samt 215.73 i fram. Det kan innebära problem med DSC-systemet enl. egen erfarenhet. Körde själv under 20km (tillfälligt) med E32 konfig i fram samt E38 ibak och hela systemet gick ner i "felsäkert läge".

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
hej..jag har såna hjul på min 7a...dock med 275 40 18 bak för att få likadan rullomkrets...rullomkretsen blir lite i underkant mot vad som ska vara på 7an men fram och bak hjulen blir lika...
dom sitter perfekt på bilen..med en sänkning skulle det bli mera än perfekt*ler*

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Stämmer bra att det fungerar då jag själv 275/40-18 (212.74 i rullomkrest) på min E38.
Men i detta fall så skiljer det 7,23 cm per varv som hjulet snurrar, och jag ställer mig tvekande till att detta inte skulle uppfattas av DSC-systemet. I det fallet jag refererar till så var det ytterligare 3,2cm som skiljde i omkrets (205,3 i fram samt 215.73 i bak).

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.