|
|
|
|---|---|
|
Fick en som vanligt rätt irriternade böteslapp igår men har lite funderingar om den som jag tänkte vädra med er. Jag parkerade på dagtid på en liten gata i Malmö och betalade 50:- i avgift för några timmar. Jag var långt ifrån några hörn och hade bilar både framför och bakom min bil. Döm om min förvåning när bilen var lappad med en bot på 500:- när jag kom tillbaka senare. Anledningen var att jag hade tydligen ställt mig framför en infart till en fastighet. Utifrån såg det ut som en vanlig port och både vägkanten och porten saknade någon som helst upplysning om att det var en infart. Inte heller någon skylt visade på detta utan som sagt det såg ut som en vanlig fastighetsport. Kan det vara korrekt att sätta böter på mig när man inte har en ärlig chans att veta det är en infart? Jag står mitt kast om jag nu har gjort fel men det känns lite orättvist när det inte framgår liksom. Boten pekar på trafikförordningen 3 kap 55 paragraf där följande står: 55 § Ett fordon får inte parkeras 1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning, 2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras, 3. på en huvudled, detta köper jag till 100 % men hur skall man VETA att det är en infart om man inte blir upplyst om det? På vägen hem kikade jag hur det ser ut i övriga Malmö och det finns massor med portar som liknade denna där parkering var tillåten. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk | |
| Gör så här, skicka detta inlägg som ett brev till P-Malmö och överklaga. De är inte så omöjliga som man ofta tror. Personligen har jag fått en hel del avskrivna på detta sätt. | |
| Självklart ska det vara uppmärkt. Överklaga har du ju all rätt att göra hur som helst, skicka gärna ett foto på platsen. Skylten på dörren kan ju vara borttagen av nån anledning, bortryckt eller så. Fota innan dom hinner få dit den igen. | |
|
Är din beskrivning rätt skall du gå in på närmaste polisstation och få saken prövad, be de titta i lokal trafikliggare vad som gäller på aktuell gata. Vad jag kan se så verkar boten felaktigt utfärdad, jag skulle göra rättelse om jag fick se en sådan p-lapp..... mvh tommy NoFear |
|
|
jag ringde till dom idag för att kolla vad dom säger och han sa direkt att man aldrig får parkera framför en port, han påpekade också att det inte behövde vara någon skylt eller annan märkning som påvisade detta förbud samt att det varut upp för prövning i flera högre instanster. så ni säger man skall prova att överklaga ändå?? Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Måste vara seriöst bs! Och var går gränsen mellan port och dörr? Jag har sett massor av portar i Malmö där man ser att inga p-möjligheter finns innanför porten. Inga skyltar finns och där står alltid folk parkerade och jag har aldrig sett någon med p-bot på, trots att lapplisorna står som spön i backen där (området mellan Stadsteatern och Petriskolan). |
|
|
extremt konstigt att du nämner det stället för det var på den sidan av Erik Dahlbergsgatan som vetter mot kronprinsen precis mitt imellan dom 2 ställen du nämner som jag fick boten, enligt han jag pratade med så räckte det att det fanns en mjuk fasning mot gatan från trottoaren och det fanns där helt klart det sticker jag inte under stol med... Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Inte fan kan det väl räcka med en fasning i gatan heller !!? Och vem fan ska bedöma om det är port eller dörr. Klart det måste vara märkt. Eller ? |
|
|
Jag har fel !! Länk Tycker det är vansinnigt. Visst, i dom flesta fall kanske man kan se det men varför inte märka upp för att underlätta och minska risken för att folk ställer sig där? |
|
| Hehe, misstänkte nästan det. Vet inte varför men just i de kvarteren är nog portarna fler än lägenheterna. :-) | |
|
Om nu Malmö har samma policy som här i Stockholm men det är ju rätt troligt.. Hur som helst så tycker jag att det är vansinne, kan ju vara jävligt svårt att avgöra i vissa fall, om det rör sig om en stor port, infart, garage eller vad det nu är. |
|
|
Dessutom tas fasningen på trottoaren inte bort om porten av någon anledning tas bort. Man ser ofta fasningar utanför husväggen på nybyggda hus. Skulle det vara förbjudet att parkera där, om i fall att någon skulle känna för att köra in i väggen? |
|
|
känns helt sjukt iallafall, man betalar och gör vad man kan för att inte få böter så åker man på en sån lusing,,, Näe det borde självklart vara ett krav på att märka upp en plats som omfattas av parkeringsförbud speciellt om den kommer mitt i en rad av tillåtna platser,, Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.