|
|
|
|---|---|
|
Ja, som rubriken säger...har fått ett mystiskt ljud i motorn på sista tiden. Det låter bara när den är kall och låter typ "glonk, glonk...", inget elakt ljud utan mer gurglande dovt...svårt att beskriva i ord... det finns bara vid låga varv, typ 800-2000, låter mer när man belastar motorn. Dock så försvinner det ganska fort, efter typ 5 minuter eller så. Det gör det hela lite jobbigare, destå svårare att felsöka då. Jag har en känsla att det är ett ramlager som börjar fucka ur, men hoppas jag har fel. Bilen har ju gått 27000 mil så helt otroligt är det ju inte. Kan tillägga att jag har nybytt kamrem och rulle + vattenpump, så dessa kan uteslutas. Jag har hört det ljudet ett tag nu men det har "förmildrats" pga dåligt justerade ventiler. Idag ställde jag dom och då hör man det där ljudet lite mer, väldigt frustrerande... Ja, någon som har nån ide ?? Kanske är så att det är lite hård gång i dom motorerna när dom är kalla, eller är de dags för lagerbyte ??? Btw...jag har en 525 89-a med m20-motorn... | |
| Ja....jag vet att jag posta en tråd där oxå...är ganska ny på forumet här så har inte hunnit se vilka personer som hänger var. Ingen specifik fråga för just 5-serien, därför posta jag den i mer än en. | |
|
Troligen kolvknack, eftersom det försvinner när den blir lite varm, kolven utvidgar sig av värmen och spelet minskar. Så antingen kolvspelet mot cylindern eller en kolvbult som gör oljudet, ingen större fara alltså, bara att fortsätta åka o köra lugnt med bilen när den är kall, (det ska man ju alltid göra så det är ingen skillnad!=)) ///Magnus |
|
|
Jo, det kan du ha rätt i. En polare har en gammal cadillac som hade kolvknack på alla, pga smidda kolvar. Förvann oxå när den blev varm, vad jag minns lät det nog liknande. Tycker inte riktigt det låter som lagerljud så man får hoppas de är som du säger. Jag var förresten ute och lyssnade alldeles nyss, tog en mejsel och lyssnade, tror att det var från främre delen av toppen. Hann inte lyssna av mot blocket innan det försvann. Har ni nåt bra ni använder när ni lyssnar mot blocket, lite svårt att komma åt med mejsel där nere... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.