AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
28.514

Lufttryck i Däcken !?

Sida 3 av 5
bl
2.294
blixten
325i -88
Anders S, en instruktionsbok för en bmw m3 från -96 gäller förstås inte längre för du vet ju bättre. För övrigt så är det däck vi diskuterar och inte olja. Det finns ungefär samma utbud på däckprofiler idag som när den bilen tillverkades. Men med ditt resonemang är det ju "fel" på alla de som kör med ett av bmw rekomenderat däcktryck i sin m3 e36 och har en bra slitagebild. För mekanikern på "hörnet" vet ju bättre än bmw.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Firren: Kallas de inte för buss när de levereras med baksäte? ;0)

Z MMM Coupe
Anders Olsson:

Njae jag tror inte att jag förstår :) Att rektanglar och kvadrater inte är samma sak förstår jag, du syftar på förhållandet mellan slitbanans bredd och profilen? Kan du utveckla?

Trumman svänger ju visst med skinnet :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
An
779
Anders Olsson
blixten: får be om ursäkt trodde faktiskt att Du åkte i en 325 från 88a. Men nu ser jag ju att du kör en e36 M3. Då blir det genast mer intressant. Vi har ju samma motor men annan viktfördelning & bakvagn. På min så funkar det inte med rekomenderat tryck från BMW (har provat) men med facit i hand så slets däcket mer på mitten (såg nästan ut som man hade kört på bred räls, lätt överdrivet) När man inte har nån antispinn så händer det ju i bland att däcken spinner lite trots 50% av vikten i bak. Det kanske går att åka med mindere tryck på en M3 som är lättare, vad vet jag? Ville bara dela med mig av mina självlärda erfarenheter. Vill man inte ta del av andras misstag skall man självfallet slippa..

Z MMM Coupe
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Dagens I-Landsproblem.....
An
779
Anders Olsson
Olof: svänger, ja påverkar ljudet, ja men du får inte samma ljud om du slår på sidan av trumma som om du slår på skinnet? ;)

På högprofilsdäck så är sidorna & slitbanan ungefär lika starka. Så vid lågt tryck sjuker däcket i hop & vid högt blir det spetsigt. På lågprofils däck är sidorna så mycket hårdare för att orka hålla emot den låga profilen kontra den breda slitbanan. Vilket innebär att vid för lågt tryck så kastas slitbanan ut. Ungefär som en tändsticksask det är lättare att trycka ner framsidan än det är att trycka in långsidorna.
Får avsluta med något som kommer att starta en ännu större debatt: De bästa däcken skall man ha i bak!
Mvh Anders.

Z MMM Coupe
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Blixten, i ena inlägget skriver du:

"Men vill man att ens framdäck 225/45-17 på en e36 skall bli utslitet på mitten så är det naturligtvis bra att pumpa i 3kg".
I nästa inlägg skriver du:
"Enligt BMW:s instruktion för en m3 e36m med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak skall trycket fram vid max last 2,8 fram och 3,3 bak.men dom har ju bara konstruerat bilen "

Hur ska du ha det?
Och vilka vet bäst om däck,menar du att bmw vet mer än däcktillverkarna själva?

Anders Olsson,
De bästa i bak trodde jag alla hade lärt sig vid det här laget..
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Anders O: exakt, just därför måste baksätet bort! :-) Dina slutsatser om däckets sidor kontra slitbana för lågprofil låter vettigt, jag ser saken på samma sätt.

Ang lufttryck, att utgå från tillverkarens rek är en bra start, men egna iakttagelser för slitagebild och beteende tycker jag styr hur mycket tryck man sedan kör.

Och för att göra saken ännu mer spännande har jag märkt att mackars tryckmätare inte är särskilt överens, det slår lätt ett par tiondelar (bar). Så vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här (någon mer än jag som får rysningar av DiLeva? brrrr!! ;)

mvh
Anders
An
779
Anders Olsson
Anders S. Tyvärr finns det en hel del som tror tvärtom. Har en teori om att det är samma personer som inte vågar simma efter de har ätit & tror att jorden är platt & inte att förglömma att lågprofilsdäck INTE slits på mitten vid lågt lufttryck =0))

Firren: Lycka till med baksätet. Sen så ska man alltid mäta däcktrycket vid kalla däck och hur ofta är de kalla när man är vid macken? Bara att inhandla en billig mätare att ha liggandes i bilen =)

Angående DiLeva: Att nån som går runt i klänning ständigt lycklig & yrandes om kosmos blir tjejfavvo & gör en hel del cash på skivor under tiden som han kommunicerar med kosmos. Är väldigt svårt att förstå men trots det värd, all respect ??

Z MMM Coupe
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
blixten:

(Orkade inte läsa alla inläggen så nån kanske har nämnt detta;))

Ofta är det rekomenderade däcktrycket avsett för däck med högre profil; men framförallt vill ju Bilfabrikanten att bilen ska upplevas komfortabel även med 17" eller 18" och därför lägger de sitt rekomenderade däcktryck i underkant.

Men kör man relativt lugnt så kan man oftast ligga runt 2,7-2,8bar (/45 profil), men återigen ju lägre profil desto högre tryck. Alla däckproducenter rekomenderar högre tryck än bilfabrikanter.

Mvh
An
779
Anders Olsson
Firren: Saknar du inte Coupén?

Z MMM Coupe
Anders Olsson:

Jag köper dina argument ang högprofilsdäcken.

Men nu till lågprofil. Samma argument borde gälla för dem tycker jag. Din tändsticksask-jämförelse borde ju tillämpas i än högre grad på lågprofil än vad gäller högprofil eftersom det höga däckstrycket gör mest åverkan på det stället som är lättast att trycka ut dvs mitten på slitbanan (sidorna var ju förstärkta).

Vid lågt däcktryck är det ju för lite luft i däcket alltså undertryck och då borde det ställe som är lättast att dra in, för att minska volymen, vara mitten på slitbanan (även här tändsticks-jämförelsen)?

Absolut inte ute efter att sätta dit någon, jag försöker bara förstå genom att ifrågsätta. Förstår du hur jag resonerar?

/// Olof

Länk
An
779
Anders Olsson
Olof: Alltid kul att diskutera med en som är open minded =)
Förstår hur du tänker men vi ändra undertryck till för lågt tryck i stället =)
Så där står din ögonsten med bara 2bar i sina 245/40-17, helt rätt att slitbanan trycks in mot fälgen när hon står där & vilar.. Men vad händer är du åker i väg jo då tillkommer rotationshastigheten på hjulet & eftersom det är för lågt tryck för att orka spänna ut hörnen samt slitbanan. Så blir rotationskraften starkare än slitbanan, ungefär som en ballong med vatten i ju fortare du snurrar desto spetsigare ballong. Om det inte vore så skulle ju man ju slita ut båda sidorna på däcket före mitten & det har då aldrig jag sett iaf =)

Z MMM Coupe
bl
2.294
blixten
325i -88
Anders S, om man rycker meningarna ur sitt sammanhang kan man få saker att framstå på vilket sätt som helst, vilket du nu försöker dig på. Om man läser inläggen var för sig i sitt sammanhang förstår säkert de flesta läskunniga vad de innebär.
Anders Olsson:

Ah, jo jag förstår teorin att luften pressas utåt pga hjulets rörelse och då pressar ut mitten på slitbanan enligt tändsticksasks-jämförelsen ;)

Men när det är för lågt tryck, är det inte undertryck i däcket då? Om däcket blir utåtbuktat på slitbanan vid rörelse men är inåtbuktat vid stillastående så har väl volymen inuti däcket ökat? Det är det jag inte förstår, hur volymen isåfall kan öka utan att luft tillkommit i däcket?
Blir den s.k. centrifugalkraften så stor att däckets volymen expanderar och en "volym av ingenting" uppstår närmast intill fälgen? ;)

/// Olof

Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Anders O: japp, superlyxig tryckmätare á là Biltema inhandlad (P's egna tyckte jag funkade råkass. Snacka om att svära i kyrkan). Visar säkert fel, men jag har åtminstone en referens som visar samma fel varje gång. Mina 2.5 bar vid kalla däck, slalomens början, blev snabbt mycket mer när värmen byggs upp och det märks definitivt på greppet. Jag släpper nog flera tiondelars bar under en dags busande. Får se hur r-däcken beter sig, dessa brukar vara extremt känsliga för fel tryck. Jag försöker ligga kring 2.5 bar varmtryck även där (rek av däcksfabrikant), jag kan ju skriva några rader efter nästa banmöte om det är intressant. Nästan alla diskussioner i depåområdet på en banträff kretsar kring lufttryck ... inte bara vi som funderar :-D baksätet är redan blockerat av stolar som inte går att fälla, så nu kvarstår bara det psykiskt tunga steget att plocka bort sitsar och ryggstöd (säkert ... tja, 4 kg?).

Coupén är mest saknad av min kära fru. Jag måste säga att det enda 993 inte kan är packa saker i bakluckan, i övrigt är körkänsla, ljud, grepp, ja hela paketet så mycket roligare att det är svårt att förklara. Men allt är IMHO, förstås :)

Att någon kvinna ens kan tycka att DiLeva är i närheten av intressant övergår totalt mitt förstånd (förutom kanske att man kan stå helt torr i ösregn under mannens helt fenomenalt enorma näsa! Han kan LÄTT röka i duschen, cigarr!). Å andra sidan fattar jag inte riktigt heller hur min egen Sofia står ut med mig och mina knäppa ideer (och hon behöver paraply när det regnar om hon är med mig), så det kanske är bäst att vara tyst :-)

Olof: skulle snarare se det som att däckets periferi kastas utåt, men visst lär väl luften följa med på något sätt. Undertryck i bemärkelsen "lägre än atmosfärstryck" tror jag däremot inte på ;) frågan är hur mycket däckets volym förändras av manövern, tryck, volym och temp hänger ihop enligt allmänna gaslagen ex Länk :)

mvh
Anders
An
779
Anders Olsson
Firren: Har en likadan "värstingsmätare"
Skriv gärna, alltid kul att höra folk med både kunnande & erfarenhet dela med sig av sina upplevelser..

Men tänk vad bra det är med baklucka när du ska handla på ICA. Skulle du komma på bättre tankar så kan jag vara schyst & byta rakt av ;))

Angående DiLeva. Enligt Einstein ska man göra allting så enkelt som möjligt men inte enklare, så kommer DiLeva & gör allt så svårt som möjligt & så funkar det.. värt respect men jag köper inga skivor för det =0)

Tack för gaslagen, kändes otryggt att åka med vakum i däcken i 250 =0))

Z MMM Coupe
Firren:

Aha, ja nu börjar det klarna då enligt formeln på sidan du länkade till så ökar volymen när tempen ökar, om trycket är konstant.
Då kan jag plötsligt förstå det hela - friktion däcksyta mot marken > värmeutveckling i däcket > volymen ökar och däcket expanderas där det är "lättast" enligt Anders Olssons tändsticksasks-princip så det blir på mitten av däckets slitbana på ett lågprofilsdäck eftersom sidorna är förstärkta.

- Därmed slutsatsen att ett lågprofilsdäck med för lågt lufttryck slits på mitten av slitbanan.

Då har vi rett ut detta, tack Anders och Firren ;)

/// Olof

Länk
An
779
Anders Olsson
tack själv olof =0)

Z MMM Coupe
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Något har tydligen fastnat från termodynamiken, jag minns att det var något mer yrande om volym men inte vad. Jag minns att specifik värme i bestämd form hette "värmet", liksom specifik form av borr heter "borret" (nu talar vi om mojängen som man gör själva hålet med, maskinen heter tydligen borren fortfarande i bestämd form, då). Alltid finns det något sätt att förvirra en stackars f d teknolog :)

Kul att vi fått ordning på det hela, om än något OT, heheh ;)

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.