AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.881

Vad händer med kortet vid rattfylla ?

Sida 1 av 3
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Hej,
Har i dag haft en het diskussion på jobbet vad gränsen är för att få ta omkortet. Vi har nämligen en jobbarkompis som fick sitt kort indraget ett år efter att han blivit stoppad med 1,82 promille i kroppen. Diskussionen gällde om han får tillbaka kortet efter ett år eller om han måste ta om kortet. Skulle vara roligt att höra om det är någon som vet då ingen av oss var säkra vilket som gäller.

Ha de bäst
Om man gör sig skyldig till grovt rattfylleri (gränsen går vid 1 promille) gör länsstyrelsen en prövning om man är lämplig som bilförare. Kan mycket väl hända att man då får ta om kortet. Har själv tidigare gjort mig skyldig till rattfylleri och fick körkortet indraget i 6 månader. Hade drygt 0,4 promille och fick betala dryga böter (omkring 6000 kr) och detta ångrar jag mycket djupt. Närr spärrtiden hade gått ut fick jag beställa ett nytt körkort från VV.

/D
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Prövotid, alltid, oavsett spärrtid.
Utan prövotid, ett år. Minns dock inte om det var vid ett år, eller vid MER än ett års spärrtid.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Precis som Hangaround skriver är en fylla vid prövotid alltid ny uppkörning. Annars 12 månader.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
För att få tillbaka kortet måsta han visa sig vara "lämplig i nykterhetshänseende". Han kommer att få gå till en läkare med jämna mellanrum för att testa levervärden. Visar dessa bra värden kommer sedan läkaren att skriva ett intyg som sedan prövas av länsstyrelsen och vägverkets läkare. Är allt bra återfår han sitt körkortstillstånd inom ett år och kan då ansöka om utfärdande av sitt körkort. Skulle han missa att ansöka om tillståndet inom ett år kommer han att få ta om sitt körkort helt och hållet, detta gäller iofs bara om lappen drogs in i ett år eller mindre. Drar de lappen mer än ett år är det bara att börja på ny kula.

*BAWORAK*
SvanteE>>>Själv behövde jag aldrig gå på läkarundersökningar. Fick helt enkelt tillbaka körkortet efter 6 månader utan inblandning av vare sig läkare eller länsstyrelse. Är nästan helt säker på att detta förfarande med lämplighetsprövning gäller vid grov rattfylleri (över 1 promille)

/D
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Instämmer med ovan. Vid grövre rattfylla är det lämplighetsprövning som gäller. Dock inte vid "mildare" fylla. Har egna erfarenheter i ämnet men jag tänker inte gå in på dom... :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med smiley menar jag inte att jag bagatelliserar rattfylla om någon nu tolkar det så, tvärtom!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Men det gällde väl en stackare med 1,82 promille eller hur? Det var det jag åsyftade.

*BAWORAK*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Helt rätt Svante.
Stackare?????
Skjut kräket!
Tänk om han kört på nån unge...
Det finns ingen som helst ursäkt för rattfyllon. Det skulle vara samma straff för dem som det är för personer som har planerat att mörda någon.... In i finkan med varenda en

Känner en som har tappad båda sina barn pga ett rattfyllo ett år senare så tappade hon även sin man pga ett rattfyllo. Båda två fick vård....... och det vet ju alla vad det innebär i sverige de är ju ute fortare än kvickt.

Tappa lappen är alldeles för lindrigt de hindrar dem väll inte från att köra bil påverkade i alla fall.

Raka vägen till finkan lika lång tid som de tappar körkortet UTAN att passera gå.

Hur fan kan man ens komma på tanken att sätta sig i bilen påverkad.... det är ju samma sak som att vara påverkad och gå på stan med ett skjutjärn......

Jag blir tamejfan spyfärdig på den svenska acceptansen för rattfyllon.

Ursäkta språket men det bubblar upp lite gammal minnen....
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Även jag tycker nog att det är lite milda straff för rattfylla i Sverige. Det är en sak om körkortet blir indraget ett par månader för "mild" rattfylla, men vid 1,82promille så är nog ett kännbart fängelsestraff rätt väg att gå.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Hårdare straff -> mindre rattfyllon.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
jimcar-9mfl> Jag tror nog att det inte handlar om straff mm. Har du 1,82 i dig så tänker du inte på konsekvenserna av ditt handlande så enkelt är det bara. I det stadiet har man liksom för länge sedan passerat gränsen. Samma sak med hårdare straff, det blir inte mindre rattfyllon för det. Jag har ingen universallösning heller, men att ha strängare straff leder ingen vart. Möjligen om straffen blev hårdare skulle de med mindre promille tänka sig för, dvs de som vet om att de har i blodet och inte är tillräckligt fulla för att inte tänka på konsekvenserna. Men de med megamycket i sig kan man inte stoppa med efterföljande straff, där måste annan verksamhet in, vänner som tar nycklar, bättre kollektivtrafik kanske, vad vet jag.

Det man bör beakta är att majoriteten av de som kör rattfulla (även de med lite sig) oftast har någon form av alkoholproblem. Klarar man av att hitta både nyckel och tändningslås samt få in en växel och även köra en bit med 1,82 promille i sig, då har man problem, GARANTERAT.

Jag tror inte att det är med grova rattfyllon att de som andra brottslingar kalkylerar med en risk. Tex en som ska råna en bank måste ju kalkylera den möjliga vinsten med stölden kontra att bli gripen. Så tänker garanterat inte en med 1,82 promille i sig.

Jag försvarar inte rattfylleri om nu ngn tror det, vill bara att man ska tänka lite längre än att bara bli förbannad. Klart jag förstår känslor när man förlorar någon nära pga av ngt så onödigt som en fylla. Men längre eller hårdare straff som påföljd medför inte per automatik lägre brottslighet. Det måste till en helt ny/annorlunda syn på alkohol och dess (på)verkan i det här landet.

*BAWORAK*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller helt med dig Svante. Nästan...

Tror som du, att längre straff inte är själva lösningen. Däremot så anser jag att, om man kört ihjäl någon med 1,8 promille. Då ska man inte ha villkorlig dom eller vård. Då snackar vi dråp, tycker jag alltså. Ett fängelsestraff anser JAG inte enbart ska handla om avskräckande syfte för brottslingar. Ett fängelsestraff är även att skydda allmänheten och ge de drabbade upprättelse.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja, självklart Anders S. Ursäkta om mitt inlägg inte förstods så. Självklart skall straffet för brottet du pratar om vara även påföljden du pratar om.

Sedan vill jag även lägga till en sak ang det du skriver om vad fängelsestraff används till, det skall även förhoppningsvis vara till hjälp för brottslingen och hans/hennes framtida leverne.

*BAWORAK*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Självklart ska fängelsestraffet vara en "behandling". Ingen tjänar ju på att människor kommer ut trasigare än när dom kom in.
Vi är nog rätt överens tror jag.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jupp, tror jag med.
Trevlig helg.

*BAWORAK*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Trevlig helg. :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är så fruktansvärt låga straff på rattfylla, även om det gått så illa som att folk har skadats eller dött.
Det är väl först nu som det börjar tas lite krafttag mot dem.
Lastbilschauffören som körde åt fel håll och hade ihjäl en familj på 5 fick väl 2år tror jag, längsta straff hittills för rattfylla.

En släkting med alkoholproblem körde aspackad, krockade två taxibilar samt hotade en av chaufförerna med kniv då han ville prata om saken, har för mig att han låg straxt över 2promille.
Han fick 2månader med fotboja som straff...
Den enda effekt det fått så här i efterhand är att han inte har ngt körkort eftersom han inte klarar att visa upp att han kan hålla sig nykter. Det resulterar i att han kör väldigt sällan och då inte full. Alltid ngt bra som kom ut ur det hela.

/Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.