|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Kan man gå in till BMW och direkt fråga om man får provköra någon bil? Gäller Kneipbadens Bil i Norrköping, och det är alltid så tyst där, så man vågar inte fråga. Har provkört 3 bilar tidigare, men det var på volvos testbana i sälen (XC90 T6), Golf GTI hos Volkswagen när de hade premiär, samt en V70N som var en direkt följd till att jag körde XC90:n några veckor tidigare. (dom ringde o fråga om jag ville köra en volvo här hemma) Så kan man åka till BMW o fråga efter en provtur, ska ju inte köpa en bil nu, så de kanske blir lite sura=) //martin | |
|
Bara att gå in och fråga.. säg bara att du är intresserad av en bil och vill provköra. Det ska vara lugnt så länge det inte är någon -05:s modell, då kan det bli svårare.. :) BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Det ger ju inget vidare seriöst intryck att fråga om man kan provköra en bil det första man gör när man kommer in i hallen, särskilt när man inte vet vilken modell man är intressead av. Har stött på några såna på jobbet, senast en man som körde både 1-, 3-, och 5-serien. 5:an var helt ny och han lyckades få den att koka? Jag åkte och hämtade kunden då en bärgare skulle hämta den kokade bilen. Jag kom i en E61:a för att hämta honom och mannen som precis kört både 5-, och 1-serien undrade om det var en 1-serie jag kom med? På väg tillbaka hade han mage att fråga om det inte fanns någon M-bil för provkörning. Det är ju inget Gröna lund... |
|
|
Att få prova en BMW borde väl inte vara några krux. På BMW i Umeå är det då aldrig några problem att få provköra. Sist jag var där, för några veckor sedan stack han bara helt utan vidare, nycklarna i handen på mig när jag frågade om jag fick prova nya 3-serien. Men för att få provköra någan av de dyrare bilarna, säg 530 och "uppåt", krävs det nog att man är spekulant..? För en bil för ca 500' släpper dom nog inte iväg med vilken flanör som helst. Fast det kan skilja sig enormt mellan handlare och handlare. Attityden kan skilja sig enormt. Man undrar ibland om vissa firmor överhuvudtaget säljer några bilar... Typ Saab i Umeå. Fullkomligt lönlöst att ens sätta foten i den bilhallen! //Chrille |
|
|
jag är bara 20. o jag pallar inte o hålla på o ljuga att jag är intresserad av o köpa, jag vill bara testa, eftersom jag aldrig kört en bmw men vet att det kommer bli "mitt" märke i framtiden. det är självklart att det är en ny bil jag vill testa, någon med "vanlig" motor i. har ju sett att dom har demobilar, med text på sidan typ "provkör nya bmw "x"-serien osv. tex nya 3 serien, och senast såg jag nya 530d med en tjej bakom ratten som det stod "provkör"-nånting på. skulle inte vilja påstå att jag kör vårdslöst, håller mig alltid till fartgränserna, är ju rädd om min körkort som är på prövotid ännu. |
|
| Men säg bara att du är intresserad av någon bestämd bilmodell och undrar om det går bra att provköra. Är ju inte att ljuga, du är ju intresserad! | |
kilroy |
graFFE*Självklart skall du ha möjlighet att provköra en BMW hos en BMW-handlare, trots din ålder. Om du ger ett seriöst intryck (inga Black Armykängor och inga basebollträn gömda under skinnjackan) och du dessutom ber att försäljaren skall följa med så skall det vara lungnt. Du är ju kanske en presumtiv kund och om 5 år kanske du knallar in med 200 papp i bakfickan...Jag har ännu aldrig frågat en försäljare om att få provköra några bilar, min öppningsreplik efter 1 minuts belevat, artigt och intelligent dösnack brukar vara "Innan vi fortsätter diskussionen vill jag att du gör bilen klar för provkörning"...Mvh kilroy"Rätt använt är livet långt nog." Seneca |
|
hehe okej, tack för era svar. men brukar inte BMW ha "kom o provkör hos din lokala BMW-handlare" reklam? Nu i helgen tex kan man åka till VW o provköra nya passat, det ska jag göra, där är det inte lika tyst som hos bmw här i nrk... |
|
|
Nyckeln till provkörning är "approach". Verkar man seriös är det oftast inga problem, men många handlare har per automatik svårt att ta en 20-åring seriöst när de frågar om provkörning. Finns några stycken på forumet som haft detta problem, trots att de varit seriöst intresserade och dessutom haft ekonomiska förutsättningar att göra affär. Minns inte vem, men jag har för mig att någon av "ungtupparna" blev nekad provtur och gick till en annan BMW-handlare som behandlade honom med den respekt han förtjänade och det hela slutade med affär. :) Tyvärr är detta något man får leva med, då det ju faktiskt inte är en cykel eller dammsugare som man testar lite, utan en bil för 3-500.000 kr. Jag hade nog själv nekat en 18-20-åring jag inte kände OM jag inte hade tid att åka med, vilket jag tycker är en OK lösning. Själv är jag så gammal vid det här laget att jag sällan har problem att få provköra. Ska förresten också testa Passat i helgen, men det är dock inte för "eget bruk". :) Graffe - kan bara råda dig till att fråga en säljare, men du får nog räkna med några NEJ innan du får chansen. Om du inte kört BMW förut kanske du kan nöja dig med att testa en begagnad första gången? Brukar vara lite lättare. Lycka till hursomhelst. :) |
|
|
Dom gånger jag frågat om provkörning, när jag var 20-21 år, var det inga som helst problem, körde Audi A4 1,8, 1995, VW Golf VR6 Syncro och Volvo S40 2,0, 1996, inget inledande snack utan rakt på sak, ändå inga problem. Mvh Stephan |
|
|
liste, håller med, men samtidigt så är det vi unga som är framtidens bilköpare, o det är ju redan nu man "knyter" sina bilköpartankar, för o vara mer övertygad i framtiden om vilken bil man vill ha. (när det gäller bmw så vet dock de flesta vad de vill ha =) OM man kör så taskigt att man kraschar bilen så gäller ju försäkringen, "enda" man behöver betala är självrisk på 5-6 tusen +1500 för dom under 24. det där med provköra begagnad är ingen dum idé, man skulle kanske t.o.m kunna ringa på nån annons i den lokala tidningen och verka vara intresserad av o köpa, sen tar man en sväng på nån halvtimme. |
|
|
Stephan735i, den erfarenheten har jag oxå. De tre gångerna jag provkört olika bilar har jag bara gått fram och frågat snällt om man skulle kunna få provköra, med ett litet smile på munnen. Alla gånger har det varit utan några som helst problem. Men hos min lokala BMW-handlare är det så tyst så man måste gå o viska till sin kompis när man är där o tittar. Men om det står en 3-serie parkerad utanför handlaren som det står "större3, starkar3, smartar3" på, en sånn är väl inget problem att få köra trots att man inte har nått köpintresse, eller? |
|
|
"det där med provköra begagnad är ingen dum idé, man skulle kanske t.o.m kunna ringa på nån annons i den lokala tidningen och verka vara intresserad av o köpa, sen tar man en sväng på nån halvtimme." Nej! :) Ska du provköra så gör det hos en handlare. Det är en dålig idé att lura en privatperson att låna ut sin bil när du inte har någon intention att köpa bilen ifråga. Tänk dig själv - hade DU velat att någon gjorde så mot dig? Nej, jag tänkte väl det. :) |
|
kilroy |
graFFe*Varför inte prova en begagnad hos BMW-handlaren istället för att ringa på någon privat annons...det är aldrig roligt för säljaren att upptäcka att den presumtive köparen inte är intresserad av bilen utan bara är intresserad av att provköra den...Lycka till!Mvh kilroy"Rätt använt är livet långt nog." Seneca |
|
Nej jag kom på det, ingen bra idé o prova någon annans bil =)) Men o testa en begagnad hos en handlare funkar ju inte, då är vi tillbax där vi började, att om man kör en begagnad så är det ju för att man är intresserad, och det är jag inte. Gillar bara o testa( obs: INTE köra skiten ur dom) olika bilar, och BMW står på tur näst. |
|
|
graFFe: Några tips: 1.Ta på dig lite snyggare kläder när du åker dit. Typ skjorta och lite blanka skor och så. Kostym är dock overkill. 2.Har du flickvän, så ta med henne, även hon lite uppklädd. 3.Ta bilen dit. Om du har en gammal och skabbig bil, parkera den utom synhåll. Har du fin bil, så visa det. 4.Ställ lite frågor om bilen i fråga. Du behöver inte ljuga om att du ska köpa en, bara verka intresserad. Har egen erfarenhet från Theanders i Lund: (ska tilläggas att jag är 23-årig student och ingen presumtiv kund) I höstas cyklade jag dit vardagsklädd, tryckte ner mössan i fickan och putsade av glasögonen vär jag kom in i hallen. Det var ingen som såg mig. För någon vecka sedan var jag och sambon där, sådär halvuppklädda och vi blev i det närmaste överfallna av säljarna. Tyvärr fanns ingen 3:a inne för provkörning just då, men de lovade en tur om vi återkom. Det gäller alltså att se ut som en presumtiv kund, eller som en som kan bli det i framtiden. Företaget har ju ett rykte att tänka på. |
|
|
Ärlighet varar längst, så ljug inte om att du ska köpa om du inte är intresserad av det. För handlare att tänka på: - Även om man inte är köpare idag så kankse man är det nästa vecka eller om ett år. - Eller så blir man positiv till både handlare och bil, vilket i bildiskussioner med arbetskamrater , släkt och vänner kan löna sig för handlaren i det långa loppet. - Eller så blir man så förälskad i bilen att man köper den trots att man bara ville testa! De handlare som har detta i bakhuvudet och löser allt på ett snyggt sätt, kanske följer med eller om man inte har tid så erbjudes kunden att återkomma en annan dag / tid när man kan detta, om de inte vill släppa kunden själv, vilket i en del fall är förståeligt. Har nyligen provkört E90 320i (skövde) och E61 523i (jönköping). Gick fram till säljare, hälsade och sade att jag ville provköra respektive bil och att det var mest för nyfikenhets skull och att jag inte skulle köpa en just nu iallafall. Det var inte något problem alls, utan jag fick ta dem på en tur. Detta har iallafall jag i bakhuvudet om/när jag ska köpa en ny bil! |
|
|
Frågan är ju alltid fri, det värsta som kan hända är att du får ett nej. /Fredrik |
|
|
1999 lånade jag en Saab 9/5 aero. Den fick jag låna ensam i 24 timmar. Var hos Volvo för några dagar sen och hade bokat tid för en V50. Men då fick jag en assistent med mig o provuren varade endast i 30 min. Lite snorkigt. För min del anser jag att företagen har mycket att vinna på att ge förtroende åt folk. Att Saab bara gav mig det förtroendet sådär tycker jag är anmärkningsvärt! Beundransvärt! =) Det kommer jag att komma ihåg ett bra tag framöver. Vet inte vad BMW har för rutiner men om jag provkör en bil så är det för att jag är seriöst intresserad. Inte att köpa den nu som ny utan som begagnad senare. mvh |
|
|
japp jag ska åka in nån dag, tar på mig några fina byxor och tar med flickvännen och säger som "bmwlundqvist" gjorde när han provkörde 3- och 5-serien: "Har nyligen provkört E90 320i (skövde) och E61 523i (jönköping). Gick fram till säljare, hälsade och sade att jag ville provköra respektive bil och att det var mest för nyfikenhets skull och att jag inte skulle köpa en just nu iallafall. Det var inte något problem alls, utan jag fick ta dem på en tur." |
|
|
Icket: Varför skulle det vara svårare att få provköra -05 årsmodell? Kan bli jäkligt svårt att få tag i någon demobil av 04 årsmodell... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.