|
|
|
|---|---|
|
Köpte bilen för några veckor sedan, och den är fin i övrigt, med grå skinnklädsel och så, tyvärr några småbucklor, och stenskott. men några fel är det och är ny på bmw, så behöver hjälp. *Går ojänt på tomgången, vilket jag tror handlar om tjyvluft, men vart? letat efter en vevhus luftning, har hört att det kan medföra problem( iaf på volvo i samma årsmodell) när tomgången svajar till, (gör det i intervaller om 5 -20 sekunder) låter det som ett luftpys i motorn. vad kan felet sitta? *har även problem i instrumenten, det verkar vara glapp. ibland försvinner belysning( och då även trippmätare osv) men ett lätt slag ovan panelen åtgärdar detta, och ibland hoppar mätare till, dock inte tempmätare. bränslemätaren har ett eget liv. Kan det röra sig om dålig kontakt eller? Jag tycker att felet med belysning och de hoppande mätarna bör höra ihop. vet nån var man kan få tag på en sprängskiss på motorn på internet? utom detta går bilen bra, fantastiska omkörningsegenskaper, men man märker att dessa motorer behöver varv för att leverera kraften. | |
| Kanske en insugspackning som är dålig. Spruta startgas kring insuget och hör på motorvarvet. | |
|
Svajande tomgång. Jag tvättade den sk tomgångsmotorn med topps och lösningmedel enl rek från forumet. Det blev fungerade. Problemet dock delvis tillbaks, förmodligen dags att tvätta igen. Har också märkt om batteriet varit urkopplat så tar det några mil inne elektroniken lär upp sig själv, detta visar sig också med svängande tomgång. |
|
|
tror lite själv på det där med insugspackningen, så jag ska prova det och se. men att tvätta tomgångsmotorn har jag inte tänkt på, få väl prova de å. ska förövrigt byta filter och olja. och framöver även kamrem. |
|
|
Felet på instrumenten beror antagligen på SI kondensatorerna i kretskortet. Sök inlägg om detta. Vevhusventilationen brukar inte vara några problem på din motor. Jag tror också på insugspackningarna, du kan kolla detta genom att ha bilen på tomgång och spraya lite startgas där du misstänker läckage. Höjs tomgången när du sprayar, har du hittat en läcka. Tomgångsmotorn kan du göra ren med lite diesel eller något annat medel. Kamremmen skall bytas vid 4 år/6000 mil, det som kommer först. OBS! Då byter man även spännrullen. /Per |
|
|
Glömde länken. Här kan du titta: Länk /Per |
|
| Tack så mycket för länken, har letat länge... | |
|
Hej Per, Angående instrumenteringen, vad du kan pröva är att ta ut huset och trycka in kontakterna bakpå huset ordentligt. Jag hade samma problem på min bil och det löste sig efter att jag gjorde detta. Och tvätta gärna tomgångsmotorn, det gör mycket nytta. |
|
| ja, men på baksidan av instrumentet sitter som en låsning för varje kontakt, men dessa håller inte fast kontakterna riktigt, bara hindrar dem från att lossna, så kontakterna går ju att röra ganska mycket ändå, vore bättre om dom nästan va stum, kan man göra något tro, vill ju inte limma fast dem igentligen... | |
|
Nu är jag glad! tomgångsfelet fixat, och den ha blivit hemskt lättstartad... fel: bränsleslangen var hemskt trasig, och började spruta ur sig soppa, så bytte den, och en vakuum slang, som gick bredvid den, vilken även den va hemskt sprucken. tyvärr är glappet, eller va det nu är fortfarande kvar, men kanske få va så ett tag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.