AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.198

ratten pekar åt vänster!

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

när man har hjulen rätt fram . ska jag lossa bulten som håller rattstången ovanför den där gummibussningen med 4 bultar och sen "slå" ut den och justera? när jag lossade den tidigare idag satt den som berget och jag vågade inte slå loss den.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Ta det lite lugnt nu...! Kolla framvagninställningen hos nån seriös firma först. Kan mycket väl bero på felaktig toe-in.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

det är nyligen gjort en framvagninställning på den så det är inte det. jag tog loss rattstången idag, biten som går uppifrån och ner där den stora bulten är men när jag satte tillbaka den vart det ju inte rakt.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Har du kollat att styrväxeln stog i noll-läge innan framvagnen blev justerad på verkstad?

Läs på Länk för mer info.

/Z
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det är väl bara att lossa på ratten och vrida den några hack. Svårare än så är det inte.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

ska jag lossa ovanför knutkorset ? jag lossade bulten som håller om grejern över splinsen men den släpte inte endå så man får slå ut den på nått sätt sen sätta tillbaka när ratten är rak

tack för länken z-motor!
rsarits
Om du haft bilen på hjulinställning, och den efter detta har ratten pekande åt vänster, så är det bara att åka tilbaka och be firman att vänligen göra om och den här gången göra rätt!
De skall kolla att ratten står rakt på bilen efter justering.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Baader: Jag har efter några försök kommit fram till det är likadant utväxlingsförhållande på splinesaxeln både uppe vid ratten som vid knutkorset i nedkant på rattaxeln - dvs. 1:1.

Följdaktligen så har det ingen betydelse om du flyttar knutkorset ett hack - det motsvarar lika mycket som ett hack uppe vid ratten även om den axeltappen är betydligt grövre. Man skulle kunna tro annorlunda, men det är vad jag kommit fram till efter flera försök.

Om du ändå vill prova själv och flytta knutkorset ett eller flera hack: lossa rattjusteringsspaken som sitter under ratten och lossa därefter bulten till knutkorset som du skrev och ta bort bulten från knutkorset. Nu ska det gå hyfsat lätt att dra av knutkorset. Ev. smörj med olja och knacka lätt med mindre verktyg på knutkorset. I värsta fall kan du använda en mindre tryckluftshammare - då kommer den garanterat att lossa - men tänk på att knutkorset är i aluminium - så var försiktig.

Jag håller med rsarits, det är verkstadens skyldighet att fixa - annars slantarna tillbaka. Jag tror dock att det ändå är det sk. nolläget under styrväxeln som inte stod rätt när hjulinställningen gjordes.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

grejen är att det var många grejer som byttes sist bilen var in och ratten var då inte kanske perfekt rakt men det var inget jag brydde mig om så mkt, det var tom så att jag tyckte det var bra att den var lite sne då vänsterhanden passade exakt där jag vill hålla på ratten! :D
men igår skulle jag dra åt den stora bulten nere vid golvet eftersom det börjat skramla lite då man kör sakta på ojämn väg och passade då på att greja med ratten på samma gång. mitt stora misstag var att jag inte hade hjulen raka då jag drog ur rattstången nere vid stora bulten ! jag visste endå att jag skulle få greja idag, igen så jag skruvade ihop allt som det var och nu pekar ju ratten helt åt "¤%&"¤%
z-motor tack så mkt för tippsen. jag får prova med tryckluft tror jag , igår när jag lossade bulten gick det ju inte att rubba den på nått sätt.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

tack för hjälpen! det löste sig, jag monterade bort ratten och tog bort airbagen och justerade på det viset istället !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.