AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
860

Farthållare till e30, installeras. Behöves hjälp.

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Jag har byt från mellan datorn till stora färddatorn i min e30. Och det gick mycket enkelt. Nu håller jag på att lägga in en farthållare också men det var inte lika lätt.

Jag har.
1, komplett kabelstam (ej avklippt)
2, Kontollbox
3, Spak till farthållare
4, Plast undertill rattstång (med utagg för farthållarspaken)
5, Motorn som reglerar gasreglaget.

Jag har en automatväxellåda och bilen farthållaren satt på var också automat så kontakterna till kopplingen är bryggad.

Nu till problemet.
På kabelstaben sitter det 5 st lösa sladdar som skall kopplas in. De sitter inte i en bunt utan är sprida på kabelstamen.

Kabel 1, färg (brun)
Finns nära kontakten till kopplingsgivaren. Den som är bryggad.

Kabel 2, färg (blå/brun)
På denna sitter det ett stift. Finns alldeles intill kontakten som går till reglagemotorn.

Kabel3 och 4, finns i samma kontakt.

Den ena har färgen (Grön/röd) kabel 3
Den andra har färgen (lila/vitt) kabel 4
Dessa kablar sitter i en kontakt. Kontakten är vitt/genomskinlig. Placerad precis vid kabel 2 (blå/brun)

Kabel 5, (Blå/gul)
Finns placerad mitt på habelhärvan. Kabeln sitter i en kontakt. Det står amp på kontakten och den har 2 hål, varav endast en innehåller ett stift, den blå/gula.

Jag är jättetacksam om det är någon som har lagt in en farthållare på sin e-30 som kanske har ett kopplings schema där det står var kablarna skall kopplas. Det kan tillsägas att jag har lättat som en galning bland kablarna i bilen men hittar inte motsvarande kablar. Bilen är inte förbered för farthållare.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På tyska: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Vad betyder Bramsschalter purely

a second short goes from the BS to the KS and from the KS goes third (lila) toward controller. · however with + and - must kucken you still times

Detta hjälper mig ingenting. Är det någon annan som vet?

Tack Erikw för ditt försök.

5. Connect from clutch and brake switches · look there you at the best into the guidance · short: a cable (brown goes into the Bramsschalter purely), a second short goes from the BS to the KS and from the KS goes third (lila) toward controller. · however with + and - must kucken you still times
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Är det ingen som vet?
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Är det ingen som eftermonterat farthållare?
SpineKracker
Sly: helt OT, hänger du även på mbsca.com?
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Vad menar du med OT?

Och varför skulle jag hänga på mbsca.com? Jag har endast BMW bilar, nästan har även en VW caravelle (företagets).
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Titta här Länk
Visserligen för 325-91 men bör ge lite svar i varje fall.

/Fredrik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Babelfish är inte så lysande alla gånger...

Verbinden von Kupplungs- und Bremsschalter = Elektriska förbindelser från Kopplings- och Bromsmanöverorgan.

Anleitung = Bruksanvisning, i det här fallet elschema.

Brunfärgad kabel ska till broms, en annan kabel ska dras mellan BS? och KS?, från KS? går en lilafärgad kabel till styrdonet (farthållaren).

+ och - får man ta ifrån där man själv tycker är lämpligt.

Mvh
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Bara en tanke BS=Brems Schalter, KS=Kupplungs Schalter. Alltså från brytarna på broms och kopplingspedal. Kanske denna slinga ligger kopplad i serie mellan brytaren på broms till brytaren på kopplingen. Om någon brytare öppnas i denna slinga slår farthållaren ifrån?
SpineKracker
Sly:
Jag menar min fråga såklart, inte din. Nej jag tänkte för det finns en på mbsca som kallar sig Sly så jag blev lite nyfiken om det var samma person helt enkelt, jag vet ju inte vad du har i garaget och inte. /P
Lundqvisten
Sly: Kabelpiskans kontakter skall anslutas uppifrån och ned
1. Kontakt till styrenheten till farthållaren
2. Till hastighetsmätaren
3. Till väljarelägesindikering (endast till automat vxl)
4. Anslutning till ställmotorn
5. Anslutningn till extrautrustningskontakt-stickkontakt.
6. till kopplingskontakten.
7. Anslutning till jord.
8 Anslutning väljarkontakt

Nr 2. till hastighetsmätaren får du köpa sparat hos BMW. det är en liten adapter kontakt som du trycker dit på baksidan av hastighetsmätaren.
Lundqvisten
forts: När du sedan tryckt dit adaptern, så trycker du in kontakt nr 2 i adaptern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.