AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.395

M3 3.0 drar mer soppa än vanligt.

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Min M3:a verkar vara lite otursförföljd, har ju tidigare haft en hel del fel på den. Sen ett halvår tillbaks så har den dessutom blivit törstigare men jag trodde det hade med vinterklimatet att göra, men det är ingen större skillnad nu heller.
Tidigare drog den blandat: 1,25 l/mil men nu drar den alltid 1,5 liter/mil.

Vad kan nu detta bero på, jag har nyligen bytt lambdasonder, vanosväxellåda, kamkjedjesträckare och luftmängdmätare och för 1-2 år sedan bytte jag gasspjällpotentiometer, tändstift, luftfilter.

Trots att halva bilen består av nya delar så drar den alltså lite mer soppa än tidigare, dessutom så är accelerationen ojämn ibland och den går lite fett stundtals. Den går bra när den är mellanvarm(oljetemp ca. 60-70 grad.) men inte när den körs lite hårdare med oljetemp på 90grad. Dessutom går den oftast märkbart sämre när det är varmt ute. Visst, jag vet att bilen går lite bättre när det är kallt, men detta är annorlunda, det känns som att den tappar ca. 70 hk.

Någon som har något bra förslag på ev. fel som fortfarande kan finnas, exempelvis bränsletrycksregulatorn, vanosen eller vad???
Jag blir snart skogstokig på bilskrället.

Monterade HR 40/10 fjädrar med bilstein dämpare i förra veckan och det blev i alla fall väldigt bra. Dessutom gjorde de nya lambdasonderna en ganska stor skillnad. Alltid något!

mvh/Flisan

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
lmm kanske?
modano
luftmassemätare eller gasspjällkontakt
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Snor tråden för en fråga...

Min M3 är väldigt "vibrerande" på tomgång...ger man lite gas & kommer över 1000 rpm så slutar den skaka..

På höga varv går den perfekt...vad kan denna oroliga tomgång bero på? kan det också vara LMM eller gasspjällskontakten?

Tack!
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jo, men lmm har jag redan bytt och gasspjällkontakten har jag svårt att tro att den kan påverka bensinförbrukningen. Om gasspjällkontakten är dålig så går väl bilen ryckigt?

Det är dags för en ventiljustering snart, kan taskigt inställda ge högre soppaförbrukning???

Hur märker man på motorgången att ventilerna behöver justeras???

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Mosse:
Efter att jag bytte lambdagivare så går min bil mycket jämnare på tomgång, inte helt jämt men klart bättre.

mvh/Flisan

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Kontrollera med BMW dator om den får några felkoder.

Men du kan ju prova och koppla bort LMM kabeln, då går bilen i sin grundmapp utan att kompensera med LMM.
Alla mina M3or har gått lite snålare om man kopplade bort LMM.

Annars hade jag till exempel köpt en ny vatten-tempsensor, men köp den som går till DME, och inte den som går till instrumentbrädan. Om den är kass så kan den ge fel värden till boxen om att bilen fortfarande e kall och ger mera soppa.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Du har inte bytt däck eller fälgar nyligen? När jag bytte från 16" till 17" så steg förbrukningen med nästan 2 dl per mil. Det kan oxå vara en så enkel sak som för lågt ringtryck i däcken...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jo förvisso så har jag bytt till bredare däck, men jag har inte riktigt kopplat ihop bytet med förbrukningen, men visst det kan säkert spela en viss roll.

LotecM3:

Du menar alltså inte tempsensorn som sitter på insugssidan under "insugsburken" utan du menar en vattentempgivare?
Det finns alltså fler än en vattentempgivare???

mvh/Flisan

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Vad byte du från & vad bytte du till för däck?

Z MMM Coupe
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Japp, det finns två styckten vattentempgivare på termostathuset. 1 till DME och 1 till Instrumenteringen.

Är inte 100% på vad tempsensorn i luftboxen reglerar.
Om det är tändning eller soppa, har jag inte tagit reda på.
Du kan ju börja med vattentempsensorn och därefter lufttempgivaren...

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag hade tidigare M-original fälgar med original dimension på däcken. Nu har jag satt på 18tums fälgar med 225(35?)/40 däck fram och 255/35 bak.

Skillnaden i grep till bakvagnen blev skitstor med de nya däcken.

LotecM3:

Jag hittade 2 st tempsensorer som sitter på "cylinder head" på RealOEM.com. Vilken av dessa två sensorer går till DME:n
1. ENGINE COOLANT TEMP SENSOR
2. TEMPERATURE SENSOR, WATER

Borde inte BMW datorn kunna se om dessa är trasiga?
Jag antar att man kan mäta resistansen över dessa givare, vet någon här vilket motstånd som motsvarar vilken temperatur???

Jag har testat mot BMW datorn flera gånger men aldrig fått någon felkod registrerad, trots att bilen uppenbarligen gått lite halvkass under en längre tid nu. Men vem vet det var ju ett tag sedan jag kopplade upp mig, kanske dags igen. Men jag ger faktiskt inte mycket för BMW´s felsökningar, de har oftast inte en aning vad som kan vara fel, utan brukar skylla på att dessa bilar går lite konstigt ibland.

mvh/Flisan

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag tror nog att svaret ligger i fälgbytet. Rullningsomkret o bredd har ju ökat och med det så blir det mer jobb för motor att driva bilen framåt, = högre bränsleförbrukning.
Men å andra sidan, om Flisan sett att bensinförbrukningen höjdes under vinterhalvåret till en början så borde det inte vara pga sommarfälgbyte, eller hur?

Å andra sidan drar kanske bilen något mer under vinterhalvåret, men drar den verkligen märkbart mer?

/Marcus
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Ja det stämmer det började under vintern, men nu när det är betydligt varmare ute så trodde jag att det skulle bli bättre, men jag har inte sett någon skillnad ännu.

Ingen som vet hur många ohm som motsvarar en viss temperatur på dessa tempsensorer??

mvh/Flisan

Ji
139
Jima
M3 93:a
borde inte BMW:s test dator peka ut en felaktig komponent, som t ex temgivaren?` undrande?`!

//Jimmy

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jima;

Jag tror nog att BMW dator kan se om en komponent är helt paj. Problem uppstår dock när komponenten är "sliten" och visar aningen fel, då kan nog inte BMW datorn se felet.

Ta mina lambdasonder tex. som jag bytte nyligen, BMW datorn kunde inte se något fel på dem, men trots detta så går bilen MYCKET bättre efter bytet.

Det är vid sådana tillfällen som det är bra att ha en riktigt erfaren mekaniker som kan provköra, lyssna, och känna sig fram och sedan komma med bra förslag. Sådana personer finns det dock inte många av idag. Bilmekar idag de kopplar in datorn och säger att bilen går som den ska, detta gör ju tyvärr inte ägaren av bilen gladare, för han tycker kanske fortfarande att bilen går halvdåligt.

Och är det någon som känner bilen så är det väl ägaren som kanske har kört den under flera års tid.

Nu har faktiskt bilen gått bra i nästan en vecka, inga avgassmällar eller nått. Den drar fortfarande 1.5 liter milen dock.

M3:an verkar mycket känslig för minsta ändring man gör, om man bara så mycket som pillar på ex. gasvajern så tar det någon dag eller två (beroende på hur mycket man kör förstås) innan bilen vant sig vid den nya inställningen. Nu dyker inte tomgången alls lika ofta som den gjorde direkt efter gaswirebytet, den verkar ha vant sig nu??? Eller också är det bara tillfälligt som den går bra, vi får väl se.

mvh/Flisan

B.
41
B.T
BMW 325 (ALPINA B6 3.5 clone)
BMW ALPINA B10 Bi-Turbo
BMW 525 M-sport 04
BMW 740iLa -99
BMW 530 -89
BMW M635-86
tjena!

jag har haft samma problem... men då hade jag lekage efter luftmassemätarn innan insuget!

kolla nogrant efter legake efter luftmassemätarn, det räcker med torr sprickor eller liknande. på en vakumslang.....

lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.