|
|
|
|---|---|
Tigerr |
hej. jag är lite intresserad av en blaupunkt stereo med cd som jag hittat på nätet. kvitto finns och den ska vara lite använd enligt ägaren. har lite frågor om installationen. bilen den är tänkt till är en e34 ,525 från slutet på 1994. är det svårt att installera en ny stereo själv? måste jag byta ut kopplingar och liknande saker? stereon har 4x47W. men beemern har 6 högtalare. hur funkar det? tacksam för lite tips och råd. är helt ovetande om allt med bilstereo.. |
|
Har du "standard" stereo är det troligen bara en adapter BMW till ISO du behöver MEN har du HiFi paket med slutsteg i skuffen är det värre då blir det mera pyssel ( som jag fattat det har HiFiPaktet diskanter vid back speglarna eller??) se trådar om just detta Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Tigerr |
vi har sex högtalare i bilen. två bak och fyra fram. inget hifisystem vad jag vet. ska bli kul att kunna lyssna på cd i bilen. nu gäller det bara att övertala föräldrarna att vilja köpa.. :) |
Tigerr |
..glömde nästan. tack för svaret. |
|
OK fyra fram inebär det nere vid fötterna samt på instrumentbrädan?? ( men inga vid backspeglarna??) i så fall skall det bara vara att köpa en adapter från BMW stora orginal plugg till modern ISO kontakt som din nya radio har ( förhoppnings vis) kostar ca 150:- hos din lokala bilradiobodega Får du dålig radio mottagning kan det vara så att din adapter inte ger spänning till anten förstärkaren men det fixas lät med en liten bygling Lycka till Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Vem ska man ringa ifall man vill få det gjort för en billig peng? Jag har slutsteg och baslåda i bilen och när stereon inte hoppade igång direkt när jag kopplade in den blev jag rädd. Bättre då att betala lite för att få det ordentligt gjort. Så är det nån som har nåt tips på vem man kan ringa? |
|
|
Shifty: Hur har du kopplat det? |
|
|
Jag har diskanter vid backspegeln & jag har inget Hifi paket på bilen!:. Köp ISO kontakter på biltema.. billigare än luft .. ** Live Fast - Die Young ** |
|
|
Haas: Det är det som är problemet. Jag har inte satt in varken slutsteg eller baslåda. Det har den tidigare ägaren gjort. Så jag vet inte hur han har dragit kablar osv. Fick inte med nån stereo när jag köpte bilen. Det sitter två ISO - kontakter och en antennkontakt i hålet där stereon ska sitta. Det kanske fattas nåt? Fyra cylindrar är fyra för lite |
|
|
Tja! Kolla med CTV Service 08-324715, dom har garanti servicen för blaupunkt i mellan Sverige, dom har bra koll på grejorna... |
|
| Shifty: Troligen har du missat att ansluta lågnivåkablarna till steget , kan ha ramlat ned bakom brädan eller nått.Ta ut radion och leta efter en eller två kablar med RCA kontakter på och anslut dessa till radion om du hittar dom , annar kan han ju kört med hög/lågnivå omvandlare men det verkar inte troligt i en bil med eftermarknads radio/cd. | |
|
Lyfter tråden: Jag har en radio/kassett i standardsystem i min e34. Räcker det med BMW-ISO kontakt till vilken stereo som helst? jag ämnar nämnligen byta till en radio/cd från netonet. Är det bara å plugga in den, eller måste vissa specialiteter finnas i den nya stereon? Jag har inte tänkt byta ngt annat i ljudsystemet. Bearclaw |
|
| Det går bra med BMW/ISO så länge som cd:n har iso kontakter.Iso är en standard vilket betyder att alla märken med iso kontakt har lika kablage. | |
|
Tack för svaret, precis vad jag ville höra! Det blir en stereo med "telefondämpning" så har jag allt jag behöver. Behöver väl knappast nämna att jag inte är ngt hifi freak precis! orginalljudet duger gott för mig! Bearclaw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.