AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.045

Stötdämpare 323 Exclusive

Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Det sitter Sachs stötdämpare med justerskruv på min 323 Exclusive, är detta orginal dämpare på E30? Har läst i en annan tråd här att det skulle vara lite "roligare" fjädrar/dämpare och krängare på min orginal. Detta står på dämparen:
Sachs FE 26/20 x 173A
07 1500 100 380
1125 474.2

Den är röd och har som sagt justrerskruv i toppen,
Någon som vet?

Några följd frågor:

Den går att trycka ihop med ett fast tryck med handen och går saaaakta ut igen, slut?

Det låg en olje film i fjäderbenet,
har det läckt eller monteras det så för att ej rosta fast?

Om de(dämparna) är slut så var köper jag vettiga fjädrar/dämpare någonstans, 60/60 eller 60/40?

Tack på förhand!
Mvh Peter.
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Hittade inlägget igen, kunde ju fortsatt på den tåden kanske, känns som det redan är ett myller här, SRY...

Bjuris skrev:

Jag har haft 320i exclusive nr.54. Det togs in 100 st till Sverige, varav 80 var 320i ocg 20 var 323:er. Det är en hel del som skiljer; håll till godo: Exteriört: lackade kofångare, lacade speglar, nerlackad, speciell stripe på sidan, shadowline förutom kromade dropplisten. Interiört: Läderklädd ratt/växelspak, hastighetsmätaren går till 260km/h. Utrustning: Alla med taklucka, original aluminiumfälg till reservdäck, 2 dörrars. Väghållning: Sänkt, sportchassie, special krängninshämmare, special fjädrar/dämpare. Bilen är mycket kompetent på vägen. Skulle vilja säga extremt hårda framfjädrar, ligger som klistrad på vägen och vid farter över 200km/h ligger hon fortfarande som ett strykjärn. Kanske något hård för stadstrafik; man känner varje gupp som om man körde epa-traktor vid låga farter. Extremt rolig att köra, helt olik en vanlig vagn av samma årsmodell. Lite lite hästar under huven bara... Får du tag i en ska du inte tveka en sekund. Synd bara att min ligger på skroten. Ägaren efter mig kraschade den. En kompis till mig kraschade sin 323:a exclusiv, så det finns nog inte så många kvar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Man annvänder olja i fjäderbenet av 2 orsaker, 1 för att hjälpa till överföra värmen/kyla patronen. 2, för rostskydd.

Ang dämpar nr. Hör med Kalle H då han har tillgång till sachs produkt kataloger.

Det är lite svårt att på rak arm säga om dina dämpare är dåliga..om dom inte läckeroch verkar allmänt svampiga så är det nästan helt omöjligt att avgöra det utan att sätta upp dom i en rigg och provköra dom.
Om dämparna är dåliga så tycker jag inte att du ska sämre saker än vad du i dag har monterat. Så antingen en bilstein"clubsport" patron alt Koni justerbart, annars kommer du endast att bli besviken över ditt dämpar val

/Pelle
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Pelle: Tack för svaret!
Kalle H. är detta någon på forumet eller?

Tydligen så gick bara dämparen ut av sig själv första gångerna jag tryckte ihop den.
Jag som inte har ekonomi att byta nu.

Såg att de sålde billiga kitt på P-PF, 3000:- för fjädrar/dämpare 60/40 sänkning. 1300:- för 75/50 fjädrar, som tur har vi ju Gessle i stan som har fått komunen att hyvla farthindren så han kommer över dem med sina Ferraris, Tack för den P.G!
Blir nog fjädrar först och mörda dämparna med dem tills jag kan köpa dämparna, eller:

Har även funderat på att bygga coilovers med 2,25" fjäder:

Har coilovers på min GTI Mk.1:a, måste väl kunna "låna" de fjädrarna, stopphylsorna(Ööö..?) och topplagringarna, skaffa gängade rör som jag svetsar på orginal fjäderben. Går det att få ihop de till något, eller är jag alldeles för optimistisk nu?
Sett att det är lite dåligt med plats i hjulhusen bak, men det är ju bara att skära upp, fylla i och svetsa om, Eller? (igen)

Någon som gjort nått liknande på sin E30 och har lite bilder och info på detta? *hoppas*
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Alla skulle haft PG på sin ort så man slapp dom här bulorna!!

Misstänker att det du har nu är bättre än i dåligt skick än vad ett 3000:- kit är.
Kalle Hansen, han har tillgång till sachs kataloger osv. Annars maila till sachs och fråga dom var det är för dämpare och om den är renoveringsbar!

Ang justerbara fjädersäte och 2,25" fjädrar...det är nog en 100 gånger bättre lösning än vilken sportfjädersatts du kan komma över.

Jag tycker att du ska surfa in här Länk och klicka dig om kring spec bland byggbilder!

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.