AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.084

Värme problem

We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Hej

Tog fram min Za igår. Allt var frid o fröjd i ca 20 minuter sen steg tempmätaren mer o mer var till slut tvungen att stänga av bilen för att den inte skulle upp på rött.
Fick ingen cirkulation i vattensystemet, var inge vatten i slangar och ingen värme i kupen.
Det skumma var att gasade man på kom det lite värme stundtals men sen försvann den lika snabbt.

När jag väl var hemma fyllde vi på vatten o glykol (var lite lite), sen lät bilen gå ett tag verkade hjälpa lite, tempmätarn blev normal och det kom värme men bara när man varvade motorn, på tomgång kommer det bara lite värme eller ingen värme alls, gasar man kommer värme på en gång. Ska det vara så?
Eller har termostaten gett upp? Nått annat som kan vara paj?

F.ö startade bilen på första försöket o spann som en katt =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det låter som vattenpumpen har gett sig, men har du kollat så att alla remmarna sitter på plats?

Du kan börja med att lufta systemet, men jag tror inte det hjälper.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
1: Vattenpump
2: Luftning av system + påfyllning av vatten

Det räcker inte nödvändigtvis med att fylla på vatten bara ibland. Systemet kan verka vara fullt av vatten pga luft som finns däri. Då går det helt enklet inte att hälla i mer vatten innan systemet har luftats.
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Remmarna sitter som de ska o vattenpumpen snurrar. Var inga missljud när jag ställde av bilen inte heller när jag startade den.

Vi fick lufta systemet ett par gånger på vägen hem, det verkade som det blev tryck i systemet när jag hade kört en bit, när jag luftade pös det ut ånga... men det kom inget vatten. Efter jag fyllt på vatten hemma och skulle lufta kom vattnet som det skulle. Fick fylla på ganska mycket vatten.
Som sagt efter att jag fyllde vatten och luftade sista gången så blev allt bra för utom att man känner temperatur skillnad i kupén beroende på om bilen e på tomgång eller vid lite varv.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Visste väl det ;)
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Hur beter sig era Z:or? Kommer det varmluft i kupèn både på tomgång och vid körning eller märker ni nån temperaturskillnad?

Sitter det nått spjäll eller nått som styr hur mycket vatten de ska cirkulera? om det är nått sånt som har kärvat ihop.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det kommer värme i kupen även på tomgång men visst när man kör hårt så kommer det mer värme men...
Men en hel del värme på tomgång ska det vara iaf... det är ju inte såååå stor skillnad.

/Magnus
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Skillnaden för mig är det som natt och dag.

Ringde till ett par olika bmw mekare, bästa tipset jag fått vilket låter mest troligt är att det sitter en värmeventil som ska öppna vid tomgång då vattenpumpen inte klarar av att pumpa på vattnet tillräckligt på tomgång, ventilen ska tydligen hjälpa till.
Ska försöka hitta den när jag kommer hem, om ingen här vet vart den sitter på 2,8 liters motorn.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker att du ska söka efter läckor och börja fundera på varför detta felet har uppkommit efter vintervilan, vattnet ska inte försvinna utan anledning.

På vissa BMW sitter det en extra elektrisk vattenpump för att förbättra ciskulationen till kupén, t ex på E32 / E34 : Länk (nr7)
På Z3 verkar denna inte finnas: Länk

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker det låter som om din vattenpump är på upphällningen, och att under vintern har det läckt vatten ur den.

Prova att låta bilen stå på tomgång en stund efter du varmkört den, och håll koll på om mätaren stiger.

Erik

___
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Nån som vet hur värmeventilen funkar (nr 4 i länken)? Vad är det som styr den?

Problemet verkar sitta vid värmepaketet typ. Slangen in till värmepaketet blir varm men returen blir inte varm vid tomgång knappt ljummen varken före eller efter värmeventilen. Har inte testat om returen blir varm om man kör än men det borde den väl bli eftersom det kommer mer värme i kupen då.
Verkar som det är dåligt flöde i värmepaketet på nått vis, vad kan det bero på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.