AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.614

Tickande ljud under 320d vid kallstart

Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Hej som rubriken lyder så tickar det under bilen vid höger bakhjul när jag kallstartar den.
Några ide'er på vad det kan vara?
Skulle kunna vara doseringspumpen till en dieselvärmare.
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Hmm men jag har ingen dieselvärmare.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det borde vara en extra dieselvärmare för att värma upp kupén när motorn går, det är alltså ingen parkeringsvärmare.

Jag har ingen värmare i min Passat och jag kan säga att det aldrig blir varmt vid minusgrader, brrr...

Mvh
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har precis samma "tickande" under från min bil..mycket riktigt är det dieselvärmaren som går för att värma motorn. Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter detta standard på 320d?
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Kanske skall låta så alltså, det var gott att höra. Men en dieselvärmare.. Va bra.
Är det alltså så att en dieselvärmare eldar diesel för att värma motorn innan den blivit varm.

Vart sitter den??
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Eller är den för att värma kupe'n som rob_t_j72 skriver..
Den hjälper motron att bli varm så fort som möjligt och i vårt vinterklimat behövs den för att motorn inte ska tappa värmen när du kör kupéfläkten!
Själva värmaren vet jag faktiskt inte var den sitter på en 320d, men förmodligen i motorrummet.
Den borde höras om du startar mortorn kall och låter den gå några minuter så att värmaren hinner starta och sedan stänger av motron, för värmaren stannar inte direkt, fläkten i den fortsätter att gå en stund efteråt.
Hörs den inte så är det förmodligen dags att skaffa ett nytt glödstift till den!
Svårt att stava till motor idag...
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Har hört ett slags brummande ljud när jag stänger av bilen. Låter som någon spjällmotor eller något till ventilationen. Detta är dock när motorn är varmkörd. Får testa att stänga av den kall och lyssna.
Någon som vet var man ska kika efter glödstiftet till dieselvärmaren?
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Provade i morse att starta , vänta några minuter så att tickandet kom igång. Sen stängde jag av motorn och kunde höra att det surrade/brummade framifrån på bilen. Detta ljud kanske höll på i 20-30 sekunder.
Är detta tecken på att brännaren funkar?
Ingen som vet var den sitter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.