|
|
|
|---|---|
|
Länk Får nog bli en sådan! | |
|
Snygg! Nästan snyggare än sedanen... tror jag. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Verkligen lyckad! Håller nog med att den är vassare än sedanen. Längtar till coupen! |
|
| Ser mkt snygg ut. Hade varit kul att se den bakifrån också. Lyckas dock inte få igång Flash-filmen. Får ett felmeddelande. Gör ni det med? | |
|
Ja fick igång filmen, O Den va ju en riktig höjdare! Känns faktiskt som ett steg upp design mässigt från sedanen. SKa bli spännande när coupén kommer.. " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
Wow! Snyggaste BMW:n? Jag tror faktiskt att jag tycker det! Jag tycker det skulle kännas helrätt med en monacoblå 320dAT med beige läder, 17" SE 159, mm...! När kommer den? I september som det sagts tidigare eller? //Chrille |
|
|
Lite info... ...av katalogen av döma så verkar det som att 320d och 325i blir först ut. |
|
|
Toksnygg!! Till och med lite snyggare än E61 :) ///Foppa |
|
|
Snygg ! Där ser man, bilar med fyra dörrar bör vara kombi, och sedan varianter bör ha 2 dörrar för att "se balanserade ut" :) |
|
|
Länk Mer info och bilder, dock på tyska... Säljstart 17/9! //Chrille |
|
|
Fina bilder finns även hos "German Car Fans": Länk |
|
|
Här är den officiella pressreleasen: Sportigare, elegantare och större: Nya BMW 3-serie Touring. 2005/04/19 München. Nya BMW 3-serie Touring premiärvisas på Frankfurts bilmässa i september 2005. 3-serie Touring kombinerar harmonisk elegans och sportighet med stor flexibilitet och variationsrikedom. Med försäljningsstart 17 september 2005 fortsätter nya 3-serie Touring ett framgångsrikt modellkoncept i fjärde generationen. Bränsleffektiv dynamik. Precis som nya 3-serie Sedan, finns även nya Touring med en hel rad nya motorer vilka har ännu mer effekt och prestanda än deras föregångare och även bättre bränsleekonomi. BMW 325i Touring har BMWs nya raka sexa med imponerande prestanda: Maximal uteffekt på 218 hk/160kW vid 6 500 varv/min, maximalt vridmoment på 250 Nm från 2 750 - 4 250 varv/min, toppfart på 243 km/h och acceleration från 0-100 km/h på 7,2 sekunder. Och detta med en bränsleförbrukning på bara 8,6 liter/100 km i blandad körning. Det är tack vare den nya raka sexan som bilen får ökning i effekt och prestanda; jämförd med den tidigare modellen har motorn nu ytterligare 20 hk samt ännu lägre vikt. En viktig detalj är att den nya motorn har en unik magnesium-aluminiumkomposit i motorns vevhus vilket gör detta till klassens lättaste sexcylindriga motor. Även BMW 320d Touring har mycket bra prestanda; topphastighet på 223 km/h och acceleration från 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Den fyrcylindriga turbodieselmotorn med commonrailinsprutning levererar maximal effekt på 163 hk/120kW vid 4 000 varv/min, samt maximalt vridmoment på 340 Nm vid 2 000 varv/min - allt detta med en bränsleförbrukning i blandad körning på 5,9 liter/100 km. Nya BMW 3-serie Touring har sexväxlad manuell växellåda som standard och som tillval sexväxlad automatisk växellåda. Den sjätte växeln, tätare stegning och den större spännvidden mellan lägsta och högsta växeln gör att föraren alltid finner rätt växel vid varje tillfälle. Särskilt vid start gör den lägre utväxlingen att bilen drar iväg kraftfullt. Övriga Motorer Även BMW 330i Touring, BMW 320i Touring och BMW 330d Touring lanseras under hösten 2005: BMW 330i Touring: 258 hk vid 6 600 varv/min, 300 Nm mellan 2 500 och 4 000 varv/min. BMW 320i Touring: 150 hk vid 6 200 varv/min, 200 Nm vid 3 600 varv/min. BMW 330d Touring: 231 hk vid 4 000 varv/min, 500 Nm mellan 1 750 och 3 000 varv/min. Unik design. Den fjärde generationen av BMW 3-serie Touring har för första gången utvecklats som en helt ny och unik bil parallellt med Sedanmodellen. Bilens särskiljande design ger nya Touring ett unikt och annorlunda utseende som är sportigt och attraktivt. Coupéliknande, sportig siluett. Den nya Touringen är identisk med Sedanmodellen från fronten till A-stolpen. Baksätes- och bagageutrymmet harmonierar med den övergripande sportiga, nästan coupéliknande designen. De bakre sidorutorna har en avgörande design; taklinjen faller mjukt ner mot den sluttande bagageluckan, och bilens skulderlinje som går svagt uppåt gör att fönsterpartierna ser små och kompakta ut som på en Coupé. De breda D-stolparna drar ögat till bakpartiet och visar tydligt upp bilens bakhjulsdrift. Touringen är större Nya 3-serien Touring är en typisk BMW både till utseende och prestanda - kraftfull, sportig och kompakt - lika imponerande är dess rymd. Bilen är väsenligt större än sin föregångare: Längd: 4 520 mm (+42 mm jmf med föregående modell), Bredd: 1 817 mm (+78 mm), Höjd: 1 418 mm (+9 mm), Hjulbas: 2 760 mm (+35 mm). Bagageutrymmet har blivit 25 liter större och rymmer nu 460 liter. Baksätets ryggstöd kan delas 60/40 och fällas ned för att få 1 385 liter lastutrymme på ett nästan helt plant lastgolv. Innovativ utrustning Lika viktiga som innermåtten är den innovativa utrustningen vilken gör vardagsanvändandet av nya Touring ännu bättre. Bagageutrymmet har ett insynsskydd som automatiskt lyfts upp tillsammans med den separata öppningsbara bakrutan vilket förenklar vid lastning. De punkteringssäkra däcken ökar säkerheten och ger både en viktbesparing liksom ytterligare lastutrymme med ett förvaringsutrymme under golvet i bagageutrymmet. Körglädje och säkerhet Precis som alla BMW är nya 3-serie Touring en sportig bil. Med en viktfördelning på nära 50-50, bakhjulsdrift, lång hjulbas och korta överhäng både fram och bak erbjuder den rolig och säker körning på alla underlag. Den nyutvecklade framvagnen i aluminium med dubbla tvärlänkar i kombination med den femlänkade bakaxeln ger god riktningsstabilitet och rullkomfort. Aktiv styrning- unikt i klassen. Systemet finns som tillval för de sexcylindriga modellerna och erbjuder en helt unik körupplevelse. Vid lägre hastigheter är styrningen direkt och vid högre hastigheter mer indirekt. Genom den variabla utväxlingen löser BMW konflikten mellan direktstyrning, stabilitet och komfort, något som en konventionell styrning går bet på. Precis som på nya 3-serien Sedan har den aktiva styrningen även på Touringmodellen fått en förbättrad funktion med två viktiga egenskaper: Vid inbromsning på underlag med olika friktion, t ex en isfläck på asfalt, kan systemet kompensera med en snabb "motstyrning" utan att föraren behöver ingripa. Detta går mycket snabbare än normalföraren skulle klara av och innebär att bilen inte riskerar att sladda runt, vilket skulle varit fallet utan aktiv styrning. Senaste generationens DSC. Även antisladdsystemet DSC (dynamisk stabilitetskontroll) har fått förbättrad funktion. De sexcylindriga modellerna har även finesser som torrbromsning av bromsarna på våt väg, en start-assistent som förhindrar att bilen rullar baklänges vid start i backe samt Brake-Standby. Denna funktion förkortar bromssträckan genom att bromsbeläggen ansätts närmare bromsskivorna, "stand-by", då föraren snabbt släpper gasen vilket betyder att en hård inbromsning är nära förestående. Den minskade vägen som beläggen behöver färdas mot bromsskivan vid inbromsningen betyder värdefulla millisekunder snabbare reaktionstid, vilket ger kortare bromssträcka. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.