AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.053

M3 3,2 Ingen koppling idag men var fin igår när jag ställde ner. Vad göra?

Ionaz
Hej,
Var ute och körde med min 3,2 igår kväll, bilen gick som en dröm som vanligt och kopplingen var bra när jag ställde ner den. idag när jag skulle åka till jobbet fastnade pedalen i intryckt läge så jag fick dra tillbaka den för hand = ingen koppling.
Vad kan ha hänt? tacksam för snabb hjälp.
Mvh Jonas

Grusse
Troligen så är det slavcylindern som läcker. Titta runt växellådan/sprängkåpan ifall det syns något oljeleckage, då är det slavcylindern, annars är det kopplingscylindern som är trasig.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ursäkta, inget mot dig nu Ionaz...

Men är det bara jag som reagerar på det ökande antalet inlägg rörande diverse haverier på 3.2:orna?
Vad händer? :-/
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror som Grusse att det är en tätning i kopplingscylindern som inte tätar ordentligt.

Om detta är fallet skulle inte vilja klassa det som ett "haveri"
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det är förmodligen inte alls nån haveri...det som behöver göras är ett vätskebyte i kopplingshydral-systemet...
Var precis så för mig i vintras och då var det kopplingscylindern som var trasig.
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Mosse. Klart att haverierna ökar när både mil, ålder och antal bilar ökar.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Troligtvis kopplingscylindern som läcker , eftersom kopplingspedalen fastnade i nedre läget.....
Bara att renovera eller att byta ut kopplingscylindern..

Billy B-10
Länk
Tjenare

Bytte både slavcylinder och kopplingscylinder för några dagar sedan. Om du har tur räcker det med någon av dem.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ionaz;

Detta hände på min också, tog tag i pedalen, pumpade upp o ner några gånger - och vips; problemet borta. Ägde bilen i ett halvår efter det, utan några som helst problem - märkligt.
(Värt att prova, kanske? Innan verkstaden, dvs...)
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Ja, börja med att kontollera vätskenivån och lufta kopplingssystemet, fyll på ordentligt.
Ionaz
Tack för svaren, det var slavcyl som läckte lite, har fyllt på och luftat lite så nu fungerar den fint.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.