AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.115

Tok Sänka E30

Visa användare
77
325e
E39 525T M-sport-2004
E93 325-2010
Jag vill ha ner min 84 323 lägre mot backen utan att behöva köpa coilcovers för dyra pengar.
Nu har jag 60/60 sänkning och ställbara koni men jag vill ha den lägre och gärna hårdare

Man ska aldrig köra fortare än vad bilen går
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ett bättre alt är att du fixar ombyggda fjäderben fram så du kan annvända 2,25" universal fjädrar! Där är så pass många fördelar med att gå över till 2,25" och justerbart fjädersäte så den kostnaden är överkomlig i sammanhanget.

/Pelle
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
min touring är också sänkt 60 med gummimellanlägg för stabilitetens skull.. De duger för mig ;)
Jag har svårt att tänka mig att man tar sig fram om man sänker mer.....

---
King of the road
Visa användare
77
325e
E39 525T M-sport-2004
E93 325-2010
Pelle
Menar du att man monterar en gängad hylsa med passande fjädertalrikar utanpå bef dämpare så att det blir typ Coilcovers ?

Var hittar man sånna i Sverige jag känner bara till Demonstveek och Isa racing ???

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Precis, fast du får svarva av 0,5-1mm på ditt orginal fjäderben..här i sverige så är det dahlhems som säljer dom här prylarna. (men dom är lika dyra som vanligt)
Annars finns det även hos Länk
Pssst det finns 2 st Gaz dämpare tillsalu på rejsa...Men kanske i längsta laget för en e30 med 20" ?

/Pelle
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Hallå!

Jag hade uppe en fråga om mina dämpare på min 323:a där jag även frågade om man kunde bygga om fjäderbenen till justerbara.
Jag fick inget svar så jag trodde att jag var helt ute och cyklade... Men tydligen inte!
Så här kommer det igen:

Jag har justerbara på min GTI Mk1:a, kan jag ta fjädrarna, "topp"-talriken och botten-talrikarna från dem, sen gänga ett rör och svetsa på det på mina orginal ben? Måste väl gå att pula ihop...

//Peter.
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
hade kapade 60mm sänkfjädrar bak förut.. hade byggt en liten platta som centrerade fjädern.. sänkningen blev väl ca 80mm.. hade kapat fram då oxå och inga gummimellanlägg någonstans.. :P

bilen blev låg och fick mkt camber och toe..för mkt men men,,

att besikta bilen med den setupen var inte att tala om

mvh Peter
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Puppet; fram kan du helt klart göra så iofs fjädervärdena kanske inte riktigt stämmer överens med vad du bör ha, men mät upp hur hårda/mjuka fjädrar du har i golfen. Huvudfjädrar kostar max 300:- st om dom visar sig vara helt fel.
Bak så är man tvungen att byta till coilover dämpare...typ avo,jaz universal coilover.

/Pelle
Visa användare
77
325e
E39 525T M-sport-2004
E93 325-2010
Ingen som har provat med fjädrar från en annan bil som passar och även sänker och styvar upp bilen.
Bilen ska bara gå på bana så farthinder och trotoarkanter skiter jag i.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tänkte byta dämpare och fjädrar runt om imorgon. Sitter det några packningar som kan vara värt att passa på att byta?

mvh
stötdämparlagringen till bakdämparna om dom ser tråkiga ut, kolla så att topplagringen fram ser fin ut också!

MVH
Johan K
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bmwfreaken: OK, tack! Men de finns väl ej hemma på BMW idag förstås. Måste väl beställas. Attans!

mvh
ho
86
hovang
318is -90
Du får skaffa ganska mycket hårdare fjädrar om du ska vara "safe" och sänka massor. Om du bottnar ur (dvs lasten på hjulet blir högre än fjädringsvägen räcker till) så blir den ändan av bilen mkt hårt fjädrad på ett ögonblick vilket skjuter över allt grepp till andra ändan av bilen. Med andra ord bottnar du fram så understyr du in i räcket, bottar du bak så överstyr du in i räcket.

På räsern kör vi 80 N/mm fjädrar fram (original E30 M3 ligger på runt 15 N/mm, vet inte vad en 323 ligger på) och vi har inte toksänkt (vet inte hur mycket vi har sänkt i "dina" termer, med våra referenser så har vi 100 mm från fälgkant till skärm med 15" fälgar) men vi har ändå inte mer än 50 mm fjädringsväg "kvar", drygt ett extra g på hjulet altså .. Tex så bottnar bilen ur på knölarna i F2-kurvan på Mantorp om man väljer ett dåligt spår. Vi funderar på att bygga om fjäderbenstornen så man kan flytta upp övre fästet så man kan sänka och ändå har fjädringsväg.

Bak har man bättre marginaler.

Vidare så flyttas rollcentra rejält om du säker så att bärarmarna fram pekar neråt-innåt istället för uppåt-innåt. Detta ska påverka bilen ganska mycket, men jag vet inte exakt hur mycket. Vi tänkte försöka reda ut det under säsongen. :)

Du kan titta i min tråd på rejsa.nu för lite bilder hur vi gjort och hur hög bilen är.
Länk
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Hovang.. bottnar? tar hjulet i hjulhuset fram eller vad menar du?

mvh Peter
ho
86
hovang
318is -90
I vårat fall så slår övre delen av fjäderbenet i fjädertallriken. Original har man ju bumpgummi kom jag på. Då slår man i dom.

Om du med bilen på marken kollar in i hjulhuset så ser du att det är inte mycket fjädringsväg kvar innan något slår i. Du ser altså inte speciellt mycket av stötdämparkolven.
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
aha.. ok då förstår jag vad du menar.. :)

själv har jag sett att på min m3 är det nära till att framhjulen skrapr i lite i hjulshuset spec på den sidan batteriet brukar sitta..

mvh P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.