AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
891

Växlandes automat 735i- 83

Aq
11
Aquarja
735i - 83
Varför går inte min bil framåt när jag lägger i D, förr gick den lite trögt framåt men nu händer precis ingenting..

Backen hugger i direkt och går hur bra som helst,'

Vad kan det var för fel?

tack på förhand

Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
prova göra ett test: håll in bromsen, tryck full gas i max 5 sekunder, går varvräknaren upp till ca 2000 varv o ligger där tills dem 5 sek. är slut och du släpper e lådan ok gör den inte det utan fortsätter e lådan slut,.

E32:Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Jag förutsätter att du har kollat nivån (driftsvarm låda i läge P eller N, med motorn på tomgång).

Förmodligen är det dags att renovera lådan, men prova att göra ett oljebyte först. Titta och lukta på oljan, den ska vara klarröd och inte lukta brännt.

Går den att köra på de andra framåtväxlarna (3 eller 2)?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Aq
11
Aquarja
735i - 83
näe den går ju inte att köra framåt över huvudtaget, den läcker olja ur växellådan. Men kan det göra så att den inte går överhuvudtaget?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Javisst! Utan olja inget tryck, hoppas lådan är hel fortfarande. Köp rätt olja (ATF?), nytt filter/sil och packning och byt.

Mvh
Aq
11
Aquarja
735i - 83
hur jobbigt är det är byta låda då? Ungefär hur mycke olja rymmer lådan?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Automatlådor är tyngre än manuella, men prova först att fylla på med ATF (?), om du inte kört långt/mycket så borde inte så mycket ha hänt.

Mvh
Aq
11
Aquarja
735i - 83
lådan verkar vara slut, men hur lång arbetstid kan det vara med att byta låda i den?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Aquarja:
Välkommen!

Det tar c:a en halv dag att byta låda, om man inte har tummen mitt i handen sas...

Oljan Du skall använda heter: ATF Dextron III, och lådan rymmer c:a 11 liter, inkl. turbin och ventilhus!

Är Din vagn 3 eller 4-växlad?

Mvh
/Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
Aq
11
Aquarja
735i - 83
TTack
Jaha, den är 3 växlad. fyller man olja via oljestickan eller måste man under bilen.

11 liter, det var mycket det.

ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
hej,

olja fyller man genom stickans rör, brukar gå fint med en kork till batterivattenflaskor från ok eller något liknande. Tänk på att när du kolla nivån i lådan ska du först köra bilen varm, ställa den på en plan yta, dra växelväljaren genom "alla växlar" och vänta lite på varje så att du låter dem gå i. Därefter ställer du den på N (neutral) och i med handbromsen och ut och kolla (obs. motorn ska vara igång).

Lycka till

/Martin
Aq
11
Aquarja
735i - 83
okej, får testa det också då. Tycker det är så konstigt att den bara lagt av, stått avställd i 1½år. Sen nu när jag köpte den så var lådan så.. inte tidigare. :'(

Aq
11
Aquarja
735i - 83
Har nu fyllt olja så det ska vara korrekt mängd enligt olje stickan, men händer inget ändå. Backen går som sagt i direkt utan nå problem.. lådan har aldrig gett ifrån sig nåra som helst missljud. Förstår nite vad det kan vara alltså.

FRamåt vill bilen då inte. :(

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Man är oljan i lådan verkligen varm när du kollar på stickan?
Och kollar du på tomgång i läge P eller N?

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Edit: MEN är oljan...

Oljetemperaturen är mycket viktig, den ska vara 80 grader vid mätning. Läs denna tyska sida: Länk

Erik

___
Aq
11
Aquarja
735i - 83
Nog ska den ha varit varm då jag haft bilen på tomgång i ca 20min, på N läget. och den visade rätt mängd?

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Aquarja:

Jag tycker det låter som om ditt ventilhus gått sönder.

Om det visar sig att Du måste byta låda, kan Du ju byta till en 4-stegare, o få ned soppaförbrukningen rejält :-)

Mvh
Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
Aq
11
Aquarja
735i - 83
Okej, har ventilhuset gått sönder så är det bara att byta låda eller?

Aq
11
Aquarja
735i - 83
Passar en automat låda från en 535ia - 86 på denna bil? Kan ett jordfel eller dylikt verkligen göra så att lådan inte går nåt framåt, läste nå tidigare inlägg.?
Paap Reeder
.. sitter det en zf 4 hp 22 eh i båda bilarna passar dom rakt av.
Se dock upp med convertern ty den är anpassad till bilmodell såtillvida att den är avvägd hur mycket den "skall ladda" mht till bilens vikt och förmodade köregenskaper.
Tog dock en converter från en 635 CSI till min M535:a och det gick OK även om modellbeteckningarna sade nix!

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.