AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
739

Vad kan det vara för fel?

STi
En polare till mig har gått å köpt sig en 320i -88 (E30).
Han kan inte ett dugg om bilar, jag kan heller inte så där jätte mycket om just motorerna.
Hans bil ger ifrån sig det klassiska E30 ljudet alltså ett tickande ljud.

Jag har sökt här bland forumen med sökfunktionen men jag finner ändå inte riktigt det jag söker, vill hellst starta en egen tråd om detta. Hoppas inte ni har något emot det?

Jag har läst att det oftast är kamaxeln och och ventilerna som utgör detta ljud på grund av sliten kamaxel eller fel ventilspel.
Men jag har även läst att det kan vara Spridarna som utgör ett ljud som oftast blandas ihop med ljudet från kamaxeln och ventilerna.

Hur vet vi om det är spridarna som utger ljudet? Om det nu skulle vara spridarna, hur åtgärdar vi detta?
Har hört något om att man ska slå i matolja eller nått sånt i bensinen eftersom det ska smörja dom. Vågar dock inte göra det eftersom jag inte vet om man kan det? Har som sagt bara hört det.
Kan man slå i det utan att det förstör bensin pumpen å liknande? Hur mycket ska man slå i och vad?

//Tacksam för svar
Lundqvisten
Glöm omgående matoljan, glöm även spridarna. Om motorn tickar mkt kan det bero på tre saker: 1. ventilspelet felaktigt inställt, skall vara 0,25 (dygns kall motor) 2. Sliten kamaxel samt lyftare, byt ut slitna delar. 3. Du kanske kör på för tunn motorolja? pröva med 5W50 eller 10W60.
STi
Han har Shells mineral olja 10w40 för tillfället. Har läst att Syntet är mycket bättre.
Men vet ej om han vågar byta till syntet då en släkting ägare av opel körde på en mineral olja av för mig okänt märke. Han bytte till en märkes olja av typ helsyntet. Han körde ungefär 1 år sen blev det motorras, En undersökning visar att oljan har gjort klumpar av sig och täpt till olika kanaler i motorn som fått den att rasa. detta var på en Opel vectra årsmodell -97

Nu vet jag inte hur det är med m20 motorn, och sådana byten, Opelsmotorer kanske är extremt känsliga vad vet jag. Men när han berättade detta så började både min polare och jag att tveka.

Någon som har erfarenheter av byte från mineral till helstyntet?

be
16
be3mer
318i-92
Om det bara är ett svagt tickande kan du prova att tanka 98 oktanigt .Om det knackar ordentligt byt kamaxel och lyftare . Kör alltid på bästa syntetoljor det kan i viss mån ta bort tickande om inte kammen och lyftarna slutkörda.

STi
Tror ni inte att det man bildas klumpar av gammal olja som sitter kvar i motorn? Så som det händer för min släkting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.