AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.917

Centrallåset på högerdörr(bilder)

Sida 1 av 2
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
På min e36 95 så har centrallåset slutat fungera på passagerardörren.. jag tror det var efter vintern det blev så. Jag har kollat säkringarna och testat även byta till nya för säkerhetsskull, men det verkar det inte vara.

Har tagit inredningen på dörren och smörjt rätt mycket vid låset fast utan resultat, men var sitter centrallås motorn egenligen? var ska man smörja?

Länk - Visst den sitter här någonstans vid låset?

Länk - Här har jag sprutat in mycket smörjning och dragit låspinninen upp och ner.

Länk - Är det den som är motorn?

Jag har sökt lite på forumen efter liknande trådar men för dem så funkade det efter 1-3 gånger men för mig så ger den inge utslag alls vad jag kan se, inte ens att motorn försöker. Vad ska man göra? Help please.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Rör det sig inte alls, eller går det bara trögt?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Jag tycker att det inte rör sig alls.. satt inne i bilen och låste och låste upp några gånger med fjärren och tyckte inte att det hände något med låspinnen..

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla elen först.

Erik

___
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Kan du förklara lite mer? Som t.ex hur ser motorn ens ut? ;) Är det den som är på sista bilden? Samt hur ska jag kolla elen? vad jag kan se är det rätt många kablar.

Skriv gärna lite mer detaljerat..

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Jag gjorde som så att jag plockade bort hela låsmekanismen. Kanske inte de lättaste, den satt fast med skruvar, bultar o klammer lite här och var.

Ser lite dåligt på bilderna men på den sista så ser det ut som du lyckats klämma en bra bild på den. Det är en svart liten plastlåda som sitter ovanpå själva låsmekanismen, har för mig att det var nästintill omöjligt att få bort den utan att ta bort allt ihop.

När du får bort allt så kan man öppna upp plastlådan som består av en vanlig elmotor och lite transmitionsdelar. På min hade den fastnat på något konstigt sätt så de var bara o mata på med fett o köra den fram o tillbaka lite så funkade den!

Lycka till... hojta till om du får problem. Tänker man efter så var de inte svårt att få bort hela mekanismen, mest trångt o jävligt!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Motorn är en fyrkantig klump Länk och sitter fast med en hake. Vik haken utåt, så kan man ta bort motorn.

Det kan vara att motorn har lagt av eller behöver smörjas, det kan ocks vara kabalget i dörren som är avnött. Elschema hittar du här: Länk

Erik

___
ex
91
exolon
325i E93 2012
enligt BMWs verkstad är de motorerna av ganska dålig kvalitet och de byter dem ofta. kostar 725 spänn som originalreservdel (finns på bildelsdatabasen också för mindre antar jag, men vill man sätta i en som sen pajar efter 6 månader igen ?). jag har samma problem på passagerardörren på min E36 som du har, tänkte först att det går väl att smörja men sen märkte jag att motorn verkligen lät sämre o sämre o nu försöker den inte ens så det blir nog till att byta skiten..

jag antar att om man plockar ut motorn så kan man testa den separat o se om den lagt av eller inte.

tack för bilderna så vet man fallgroparna :)

/björn
ex
91
exolon
325i E93 2012
Här har du en servicebeskrivning av centrallåset på E36:

Länk
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Erikw, Mr_Fatise, tror du man måste ta lös hela låsmodulen? Vad jag kunde se så satt den bara med 3 torx skruvar, fast satt jäkligt hårt.. måste hitta torx med spärrskaft eller större mejsel för med den jag hade gick det inte, men den haken du pratade om Erikw, jag kunde iaf inte känna någon med fingrarna men måste man ta bort hela låsmodulen för att komma åt?

pe
554
perf
320xd e91 -09
Torxskruvarna sitter med locktight. Sitter som berg.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Torxskruvarna sitter med locktight. Sitter som berg.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Motorn i sig går att få loss, det sitter ett spår i sidan som haken fastnar i. Jag vet inte exakt hur den sitter på E36, men på E34 går det.

Erik

___
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
perf, Ja asså helvete säger jag bara! Två torx var lätt att få bort men denna -> Länk var helt ****! Fan höll på typ 2 timmar med farsans hjälp för att försöka få bort den, men inte.

Det som hände först för att den ser ut så va att jag hittade rätt dimention på torxen och 1a och 2a gick fint.. men denna 3de, poff sa det så blev det smulor av gängorna, va? tänkte jag... så har gjort nytt jack och försökt med en stor flatmejsel men otroligt.

Ska titta ännu mer om det går, typ stoppa in kameran och se om det finns någon hake men tips för att få bort skruven? Hur gör ni för att få bort en skruv som sitter som fan? Skruvavdragare?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
farmor: Kolla mailen, jag har skickat några bilder på motor och mekanism från E34. Lägg gärna upp dem på din server. Samma motor sitter på alla E36 och E34 efter 9/91.

Erik

___
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Tackar! här är dem: Länk

Men jag tycker det ser ut som den sitter fast i låsmodulen? Så att jag ändå måste ta bort den sista skruven?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På E34 går motorn att lossa utan att ta ut låsmekanismen, man böjer bara tillbaka plasthaken lite. Skulle förvåna mig mycket om det inte är samma på E36.

Erik

___
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Jag fick bort den sista skruven nu äntiligen och tagit ner låsmodulen efter lite knep å knåp.

Jag har sprutat in lite 5-56 i motorn vid de rörliga delarna och sedan satte jag mig i bilen för att testa... Länk där pilen pekar på bilden visst ska den röra sig? Jo antar väl det men när jag låser och låser upp med fjärren när jag håller i motorn känner jag att det som klickar till inne i motorn men den vita grejen som pilen pekar på som ska dra låssprinten rör sig inte.

Är motorn kass eller kan man göra något? Antar att det bara är att byta den men tips på något annat ställe man kan få tag på en sådan, pirat kanske? Tyckte 700+ för den på bmw kändes lite dyrt.

Erikw, förtstår nu hur du menar med "plasthake", men förstod inte riktigt när du förklarade men nu när jag väl har tagit bort det förstod jag.. och hade nog gått utan att ta bort låsmodulen men vet man inte exakt hur man ska göra så e det svårt.. kontakten var ju oxå lite special för att få bort.

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Som jag gjorde i min tråd om alarmet: Länk

Ska jag även göra här. Här: Länk

På länken ovan finns bilder på när jag bytte ut centrallås motorn i passagerar dörren på min e36 för att den gamla slutade fungera.

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Jag förmodar att du tog isär själva kåpan på motorn! På min så hade motorn kört fast på den gängade vita plaststången eller va man ska kalla det! Jag drog på rejält med fett sen körde ja motorn fram o tillbaka hela vägen för hand några gånger... återmonterade och de fungerade klockrent!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Mr_Fatise: Var var du när jag höll på med detta? ;) Nä jag tog aldrig bort kåpan. Men när jag hade tagit ut motorn fast inkopplad så när jag låste upp och låste så klickade det bara i motorn, den vita grejjen som ska dra råsregelnm röde sig inte alls.

Jag sprutade dock in mycket smörjning och rörade den vita grejjen fram å tillbaka men utan resultat.

Kan ju hända att den hakat upp sig där inne, men jag tror att motorn var rätt trött, och använd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.