AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.427

Byta övre Stötdämparfäste 535 e34

Visa användare
39
Pyssling
535i -89
SKa byta stötdämparfästet på vänster sida, bak på min 535.

Är det svårt? Är det några speciella verktyg jag behöver, typ fjäderspännare eller dylikt?

Kan jag följa guiden på "gör-det-själv" delen, eller är det stor skillnad mellan e34 och e36?

Tacksam för hjälp

MVH Patrik
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Om bilen är sänkt så behövs inte f,spännare annars måste det till för att göra jobbet.
E36 har väll inte fjäderben bak?
Visa användare
39
Pyssling
535i -89
Eeeh, det finns en artikel under "gör-det-själv" som guidar hur man byter stötdämparfästet...

Men har inte läst igenom så noga, upphängningen kanske skiljer sig såpass....

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Fjäderspännare behövs alltid, fjädern får inte vara så kort att den inte är spännd vid max utfädring.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Nej du behöver ingen fjäderspännare stötdämparen är separat,
Lyft upp karossen palla upp bilen använd domkraften under spindeln för att justera kraften från fjädern....
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
KRYSSA: Det är E34 vi andra diskuterar, och där behövs fjäderspännare till fjäderbenet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Fjäderspännare är nog att rekomendera, även om det faktiskt går utan i vissa fall. Det tidskrävande i sammanhanget är att plocka ut fjäderbenen. Själva bytet av fjäderbensbussningen går fort när du väl har fjäderbenet loss. Det meckiga på e34 är att du måste ta loss både sittdynan och ryggstödet i baksätet för att komma åt muttrarna som håller fast fjäderbenet i toppen.

Skulle gissa på att en normalhändig person fixar det på en söndag...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Man klarar inte att sätta dit fjädern om man inte använder fjäderspännare, det går att demontera fjädern/lagringen utan fjäderspännare. Men när du ska sätta ihop det igen måste du använda fjäderspännare. Så har det varit på de E34 jag bytt på.

/Per
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det går om det är sänkfjädrar... men som sagt jäkligt dumt utan.
Bi
22
Birdy
528it -98
du behöver abslolut inte spänna upp fjädrarna dom släpper på sig när du hissar bilen om du släppt på dom 3 skruvarna längst upp ..och nej originalfjädrarna är inte så långa att du behöver spänna ihop dom ...sen när du sätter ihop det sätter du bara en domkraft under och riktar in i hålet ...jag bytte runt om för 3 veckor sedan ...med den metoden /lycka till
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Birdy: det är nog ingen som menar att man behöver använda fjäderspännare för att ta bort fjäderbenet. Det är dock starkt rekomenderat att använda det för att demontera fjäderbensfästet från själva fjäderbenet.
Jag tycker det är dumt att rekomendera någon att göra det utan. Det här är ju faktiskt en av de få saker som man kan skada sig alvarligt på om man gör fel när det gäller bilmekande. En uppspänd bilfjäder har en enorm upplagrad energi.
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Hm Hm ursäkta mig....
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Kan ju berätta om en kille här hemma som för många år sedan ägde och jobbade på en lokal däckfirma. Han höll på och bytte fjädrar fram på en mercedes, dom är ju ökända för att vara extremt hårda och farliga, i alla fall så när han fått ut fjädern gick givetvis fjäderspännarna av (modell kraftig...) och fjädern studsar ner i golvet och flyger 4 meter upp i taket och träffar sen honom i huvet på vägen ner...Behöver jag säga att han var sjukskriven ett tag...
Så man ska allt handskas med fjädrar med respekt. Oftast så känner man vad det är för spänst i dom, men varför chansa ??
Visa användare
39
Pyssling
535i -89
Hm... Kankse är det värt att lämna in jobbet, om man är lite osäker...
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Eller om du tar hjälp av nån som gjort det innan. Det är ju inget svårt alls, men man bör veta vad man gör och hantera dom med respekt. Får du bara gjort det några gånger så kommer du märka att det är ganska lätt, men som sagt glöm inte att ha huvud och kropp borta från överdelen i fall nåt skulle brista...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Fjäderspännare är jättebilligt på div. piratdelsfirmor. Köp sådana så är det lungt. Försänningen är inte så stor så det är inget att vara orolig över. Ta god tid på dig så fixar du det.
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Ett förslag är annars om du är osäker, ta med dig fjäderbenen lösa till en v-stad och låt dom byta åt dig.....
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Amen om han väl lyckats skruva loss dom från bilen så är ju det svåra gjort. Klarar man det så borde man väl reda ut det sista också? Har man då bara ett par fjäderspännare så kan det ju knappast bli enklare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.