AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
548

Handsfree till Nokia 8210

Oz
77
Ozz
335i - 2007
Någon som har en vettig lösning vad det gäller handsfree-sats till Nokia 8210 ? Kollar man i BMW-katalogen för mobiltillbehör så verkar den något inaktuell.

Ozz
Vi har nyligen installerat handsfree från ett företag i tyskland som heter funkwerk dabendorf. Var för mig, innan jag surfade bland tester på nätet, helt okänt. Har inte testat det annat än stillastående än då bilen är avställd men resultatet var i min mening väldigt bra. Bland fördelarna kan nämnas att dom har en modell som är universal, dvs den svarta lådan installeras en gång för alla, sen behöver man endast byta hållaren då man byter telefon. Det behövs ingen extern högtalare då man kan koppla in sig på en av de befintliga, lämpligen vänster fram. Som sagt, för oss fungerar det väldigt bra så det kan ju vara värt att ta sig en titt iaf.

Länk
Oz
77
Ozz
335i - 2007
Hmm, Audio2000 Plus verkade ju onekligen intressant.
Vilken modell var det du (Zhivago) hade ?

Ozz
Vore intressant om man kunde använda sig av multirattens volymkontroll osv tillsammans med handsfree utrustningen. Nån som har löst detta?
En utrustning motsvarande funkwerk med universalbox/hållare finns i Sverige hos www.smarteq.com

FP
Det var Audio2000-modellen vi köpte. Även om det inte syns i specifikationen har vår DSP, vilket verkar ha försvunnit på motsvarande modell nu (reducerar brus och echo, tror dock echo-reducering finns i alla utom möjligen den enklaste man pluggar i cigarettuttaget). Vad jag förstått så är grundprincipen densamma dock, man kan byta hållare för 5-600 och man använder en av bilens högtalare (man kan använda extern om man vill).
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Vad kostade underverket?

fyrhjulsdrift är roligast!
När det begav sig för vår del, slutet sommaren -01, betalade vi strax över 2000:- för Audio2000 (ej plus).
Både Ericssons handsfree box HCA-20 och Nokias motsvarande CARK-91 har DSP för att filtrera bort vägljud, ekon mm. Ericssons Advanced Music Mute fungerar precis som ovan nämnt så att den dämpar alla högtalare i bilen och lägger ut handsfreeljudet i högtalaren fram på förarsidan. Man får ett betydligt bättre ljud än med de små högtalare som medföljer HF-satserna. Ericssson Adv. Music mute går även att använda till Nokias box efter en mindre modifikation, kan skicka skiss på detta. 8210 saknar yttre antennutgång vilket gör att den använder sin inbyggda antenn även i bilen, vilket jag tycker är att missa halva poängen med en HF-installation. Använder man originalgrejer från samma tillverkare som gjort telefonen får man oftast bättre funktion och mindre strul än med hobbygrejer a'la clas ohlson.

jag har installerat hundratals handsfree/mobilradio/GPS'er mm, tro mig. ordentliga grejer tjänar man på i längden.

// Joakim, radio/telekomtekniker
325i E36
Håller med fullständigt, med en reservation. Inget av företagen som nämnts hittills säljer hobbygrejer á Classe Ohlsson. Poängen med de två nämnda företagen är att man slipper skaffa och installera helt nytt HF-system när man byter telefon. För Audio2000 kostar hållaren, dvs den del man byter, ca 500-600:-. Likaledes saknas det i de system som sålts inga funktioner (iofs mig veterligen) som man kan hitta i HF-system från respektive tillverkare.
Vad kostar en passiv lur till det system du nämner?
Joakim, om det var systemet jag nämnde du menade, funkwerk dabendorf, så vet jag faktiskt inte. Vi skaffade ingen sådan lur. Kan väl egentligen bara rekommendera att du skickar ett email och frågar. Ett annat alternativ är att leta återförsäljare i tyskland så kanske dom listar det på sin websida. Vi köpte via tysk återförsäljare, man letar ju efter den billigaste man kan hitta innan man slår till =).
Från Smarteq kan man få HF-kit till de flesta telefoner. De har även yttre antennanslutning till 8210:an (induktiv) som funkar bra. DSP finns.
Music mute för inkoppling på bilens stereo finns också att tillgå, liksom färdigt uttag för headset som inte är så dumt faktiskt. Vidare uttag för data för de telefoner som supportar detta. De är även på gång med system där man bara byter hållaren vid byte av telefon.
Så varför gå över Östersjön efter grejor?
Jag är mera intresserad av en installationssats som använder de funktioner som redan finns i många BMW: Styrning från multiratt, stereodämpning osv. Nån som lösta detta?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.