|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är sugen på en E34 525. Men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på, efter jag läst genom forumet lite så har jag svårt att bestämma mig. Finns det nackdelar med den nyare motorn -91? Och hur mycket märker man egentligen av skillnaden på den gamla och nya ? Verkar som om gamla är ett riktigt slö-as jämnfört med 24 v :) Tacksam för svar. | |
|
Svarade du inte på din egen fråga? "Verkar som om gamla är ett riktigt slö-as jämnfört med 24 v :)" |
|
|
Visst är 24-ventilaren snabbare men skillnaden är nog inte så enorm. Däremot överväger nog fördelarna med att köpa 24v, inte minst för att du får en nyare bil. Mvh Johan |
|
|
Jag hade köpt en 93 eller senare med Vanos, då lågvarvsegenskaperna är betydligt bättre. ///Mats |
|
|
får väl hålla med zigge angående att vanos kom -93.. Motorn känns slö under 4000 rpm utan vanos. Har testat 525or med vanos och skillnaden var märkbar. 24V kom redan -90 i tyskland bland annat... Annars gör du rätt i att satsa på 24V (M50 motorn) då den är riktigt driftsäker, den har kamkedja och hydraliska ventiltryckare som kräver mindre underhåll. BMW 525i 24v -90 |
|
|
MAn får det man betalar för också... |
|
Miper335 |
Trodde själv till en början att det var fel på min bil då den upplevdes trött men då man varvar den så vaknar hästarna. Hade själv köpt en nyare om jag vetat det med Vanos...Trodde inte det kom förrän -96 med 4:e generationen. Har tidigare haft en E28 med 323 motor och den gick som ett as oavsett varvtal eller växel. ( 323i med 520 växellåda ) Den var otroligt stark på låga varv och hade ändå en hög toppfart. Denna bil med 143hk låg till grund av mitt bilval nu några år senare när hornen åter växte över att köra Bmw. 50hk mer borde kännas men tjänstevikten på 1740 kg gör sej påmind. Ett annat minne blott är gummiröken som 520 glatt lämnade efter sej...( å med det nerslitna bakdäck ) Inget däckspinn till trots är 24 ventilaren som redan sagt ett bättre val. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.