AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.032

E36 328 eller E39 528 ?

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Har kört e36 i två år lite drygt och har alltid varit nöjd. Men på sistone när jag kikat runt så har jag fattat tycke för e39:an. Har ungefär 100" att lägga ut på en bil.

Först var det tänkt att hitta en riktigt fin 328:a årsmodell 97 ungefär men nu ser jag att priserna för en relativt fräsch 528 är i samma klass.

Det jag undrar är ifall det finns några som har gjort detta bytet och vad era åsikter om detta är? Är 20 år själv och kör lugnt och fint, dock så tycker också om att köra fort ibland osv. (Som de flesta)

Så hur förhåller sig kvaliten om man jämför dessa bilar, körkänslan och rent alllmänt?

Åker ofta endast 2 i bilen så jag behöver ju inte storleken som e39 har att erbjuda utan tycker bara om lite störra bilar, delvis för att jag pendlar en del ibland.

Ni får gärna skriva era tankar om vad ni tycker, gärna egna erfarenheter och misstag.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

E39:an är helt klart en modernare bil, 6 år nyare än E36. Har själv haft E36 Coupé och E39 Touring och det enda som talar till E36:ans fördel är att den är sportigare (=roligare) att köra och då är ändå E39 en mycket trevlig bil att köra.

Kvalitet och komfort är högre i E39 och som priserna ser ut i dag på äldre E39 (523 och 528) så får man väldigt mycket bil för pengarna. Är du beredd att lägga 100' så ska du utan problem kunna hitta en fin bil. Tänk på att marknaden är trög så förskasta inte de bilar som annonseras för 120-125' för har du tur så går det att få ner dessa en bra bit.

___
//Ulf
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey. Låter som jag hade förväntat mig. Själva driftskostanderna då? Jag har ju en rätt så bra uppfattning om vad som gärna går sönder efter X antal mil på en e36:a men inte en aning om hur delarna håller på en e39?

Fundera på en e39 med m chassi så den borde gå att köra rätt så hyfsat i kurvor o.d.

Skatten, försäkringen, soppa och rent generellt sett är e39 en mkt dyrare bil än e36?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Allt är lite dyrare(nästan) till e39 fast det väger upp med komforten som inte går att jämföra mot en e36.Sen så åker man säkrare vid ev.krock, e36 är nästan usel i dagens mätningar.

/dutta
civilization
Har själv en 328 E36 som jag ofta får tillfället att jämföra med just 528 E39 då min flickväns far har en sådan. Det märks helt klart att E39 är av en nyare generation och det mesta i bilen är av klart märkbart högre klass. Jag skulle välja E39. Utsågs ju bland annat till världens bästa bil av (var det AMS?) läsare flera år i rad.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, har också hört det. När du (civilization) jämför din bil med din fars, hur är bilarna att köra med avseende körglädje?

För visst är en e39 mer familjebil än e36 men är e39 rolig att köra på samma sätt som en e36:a tror du ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körglädjen beror ju lite på vilka varianter av 328 och 528 du jämför. Med varianter så menar jag växellåda, däck, chassi, etc. En 528 med m-chassi och 17-18" hjul går mycket bra och känns spänstig. Däremot så är väl en med standardchassi och 15" hjul inte lika spänstig men mycket komfortabel och tyst.

Jag har svårt att tänka mig att du skulle blir besviken på en 528 men ut och provkör så får du din egen känsla för bilen.

___
//Ulf
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag ska göra det så fort jag har pengarna i handen så att säga. spekulerar bara lite, vill välja en bil och ha den ett par år framöver.

En e39 med m aerodynamik paketet och fina 18" ser ju jävligt fin ut, riktigt fin.

Vilken bil det än blir så ska det eftermonteras eller redan vara monterat sport dämpare samt fjädrar och minst 17" fälgar.

Många e39:or jag ser ute på marknaden har ju rullat en del, har adlrig varit "rädd" för milen men hur håller saker och ting i e39:an? De bör ju vara av bättre kvalitet än e36 i och med att det är en modernare konstruktion?

Är det något specifikt man ska akta sig för om man ska handla 528/23 ?

Lönar det sig kanske att hämta en från tyskland kanske?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
E39 blir billigare att köpa hemma än i Tyskland.

Observera att det är en enklare bakvagn (=mindre, av utrymmesskäl) på E39 Touring jämfört med Sedanversionen utan att fördenskull vara mycket sämre.

Euroncap gillar inte E36 Länk däremot E46 Länk och E39 Länk Folksams undersökning Länk visar däremot att E36 är ganska säker i olycksstatistiken, antagligen pga av väldigt hög aktiv säkerhet (bra styrning, bra bromsar och snabb motor =))

Mvh
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Jag har både en E36 och en E39 så jag har lite att gämföra med.

E36 325 har jag haft i 5 år och har den idag som en ren entusiastbil då den blev för fin för att köra med i ur och skur. Jag tycker den är bland det roligaste man kan köra för de pengarna. Körglädjen är på topp vilket du själv känner till. Men man märker att det är en 15 år gammal konstruktion.

E39 525 har jag haft i 9 månader och det är en helt annan bil att både köra och äga. Den är dyrare i allt, drar mer bensin (i stan) men det glömmer man lätt när man åker landsväg, då är den hur bekväm och tyst som helst. Min har M-sportpaketet med sportchassi, sportstolar i alcantara etc.

E36 och E39 är två helt olika bilar. E36 är liten, smidig i stan, roligare när det svänger medans E39 är stor, bekväm på landsväg, men gör inte bort sig när det börjar svänga, överlag en bättre bil.

/Rickard
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hmm all right!

Tack för svaren.

Jo, mycket av det ni säger hade jag förväntat mig. Kan tänka mig att e39 är dyrare i nästan allt. Det är ju en viktig aspekt för mig för jag är en fattig student fn. Körglädje är ju något som uppskattas mest hos mig, dock är bekvämlighet också viktigt.

Får tänka på saken och se vad som dyker upp. Tycker 328:an ligger rätt högt i pris, är jag ensam om att tycka det eller kanske går det att få loss en bil som är utannoserad för 95 tusen för 75-80 tusen kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.