|
|
|
|---|---|
|
har nu varit inne på efterkontroll pga höga Hc värden. hade 800++ på första besiktiningen. Idag var det 450, och detta är efter inspektion II på Bmw i solna där de även kopplade upp datorn men fann inga felvärden. Vad är nästa steg?? Någon som vet vad det kan vara?? Bilen går klockrent och ligger stabilt på 624 rpm på tomgång. | |
|
Har sökt å sökt men finner inget svar på varför Hc:n är så hög. Det verkar finnas rätt många som har samma problem som jag har så jag tycker det borde finnas någon som åtgärdat felet å som kan berätta vad han/hon gjort. Det är uppenbarligen inget fel på lamdan för värdena är OK. Katten kan väl inte vara slut för då skulle de andra värdena också vara kass?? Luftmassemätaren då? hur kollar man om den funkar som den ska? När man kopplar ur den så hör man att motorn ändrar karaktär. Det luktar rätt mycket bensin om avgaserna, mest vid start och kall motor. Besitkningamannen ska något om olja som kan ställa till det men bilen drar ingen olja. Det va det jag kunde komma på som kanske kan hjälpa någon mer kunnig än mig med mitt problem. Tack!! |
|
TobbeBMW |
Gammal olja kan ställa till värdena på bilen om du har otur, prova med att byta oljan i bilen om det är länge sedan du bytte den. Ett annat tänkbart "fel" är om du har chippat din bil, detta kan i vissa fall ge avgasvärden som inte ligger inom gränserna. Prova med lite K sprit annars så borde det gå bra. |
|
inspektion II är som sagt gjord för 2 veckor sedan (ca 60 mil). å vad jag vet så är det inget chip i bilen. Hade även i 1 flaska k-sprit när det var ca 10 liter kvar i tanken. |
|
|
Har nu även kollat samtliga slangar men ingen läcker!! Inte en tillstymelse till att ändra vartalet hur mycket man än sprejar. Hjälp mig nu!! Har redan varit inne på 1 ombesiktning efter inspektion 2 är gjord, då blev Hc 400. Låg på 800+ innan servicen. Men det är 400ppm som måste åtgärdas. Kan man köra bilen på endast etanol till besiktningen?? å när besiktningen är gjord håller man i bensin i tanken igen?? Håller motorn för den behandlingen? någon som provat? |
|
parolof |
Ett litet tips är att varmköra bilen ett bra tag innan du ska åka och bes. bilen, om bilen inte är varm så går den på förinställda värden som finns inprogrammerade i styrenheten, detta är för att lambdasonden måste komma upp i rätt arbetstemperatur för att kunna ge ett korrekt mätvärde, som den sedan skickar till styrenheten som i sin tur styr spridarna/spridaren |
|
parolof: Bra försök!! Körde bilen i ca 2 mil innan besikting.. drog ut den på ALLA växlar!! körde även på högre växel för mer belastning. Sen körde även besiktningskillen en runda innan han gjorde mätningen. så temperaturen va d absolut inget fel på. |
|
parolof |
Satt och läste lite på webben om stift och såg detta: "Tip: if the car has trouble passing the MoT because of too high HC, and everything else appears fine, then try again with a set of plugs one grade hotter - like BCP - 6EV, or better still, some OEM-replacements." Detta gällde NGK's beteckningar, men det kan kankse vara en idé att följa upp.......m.a.o kolla att dina stift har rätt värmetal |
| tur att du hjälper mig!! Men har besiktat 1 gång innan inspektion 2 å 1 efter inspektionen. så stiften ska d inte vara fel på. börjar fundera på lmm ändå. hur kan man enklast testa d? | |
|
Har hört många grejer man kan göra ifall HC-halten är hög... *Köra på Aspen miljö-bränsle... (Gräsklippar-bensin) *Koppla bort slangen för vevhusventilationen... *Byta luft-filter, olja, olje-filter och stift... *M.m.m.m. Vet ej säkert om nån av dessa grejer fungerar dock... Har oxå fått 2:a ett par gånger pga. hög HC. Har som tur fått riktigt schyssta bes-män... Första gången låg HC:n på 110 och då skrev han bara ner den. Andra gången låg den på ca 200... Då ökade han bara varvet på bilen och skrev ut värdet som då blev ca 50... Hoppas det var till nån hjälp iaf! ;) Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.