AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.543

Är Launch Control inaktiverad på M5 E60 under inkörningsperioden?

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
En M5:a som gått 100 mil och som jag har förstått så är ej "Launch Controlen" inkopplad pga att man måste servaa den efter ett visst antal mil som ny? Och då kopplas denna i? Nån som vet nåt??

Mvh

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen urkopplad pga inkorningen av motorn?

Mvh
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Tappar man effekt på detta?

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Launch-controlen har inget med bilens effekt att göra annat än från start.

En launch-control är en begränsare av toppeffekten från start som ser till att maximalt antal kusar med minimal spinn kommer ner i backen. Man kan ofta ställa vid vilken rpm man ska starta, så om du håller fullgas ger den inte mer varv förrän det bär iväg.

Däremot kanske bmw har pillat på något annat i data-systemet för att man ska köra in bilen lugnt men tvivlar på det. Hur bra reklam är det för M5:an? Resultat: man provkör nya M5an och tycker den går dåligt, köper man den då???

/// Viktor

Mer mos till folket
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Nej det e sant! Jag bara forskar lite ;)

Vad jag vet så är LC inaktiverad under bilens inkörningsperiod. Motorvarvet är även begränsat.

Väldigt smart av BMW. Att köra in sin motor felaktigt är att be om problem.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det inte så att sportknappen måste var intryckt för att använda LC? Är det i så fall så att även sportknappen är inaktiv under inkörningen dvs bara 400hk tillgängliga?

___
//Ulf
Ulf,

Blanda inte ihop knappfloran nu :D Det finns en knapp för EDC, där man ställer fjädringen i tre lägen. Sedan finns det en POWER-knapp där du reglerar mellan P400, P500, och P500 Sport. Antar att det är den du menar :)
Jag ser framför mig vilka diskussioner det kommer bli om M5:ans alla inställningsmöjligheter framöver :D Snacka om att BMW gjort det upplagt för att röra ihop saker!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo, men knappar gillar vi ;-)

Kan man använda LC oavsett om du har valt P400, P500 eller P500 Sport?

___
//Ulf
Inget är begränsat under bilens inkörningsperiod dock så rekommenderas det ej att inte varva över 5500 varv/min, eller köra över 170 km/h, de första 200 milen och fram till 500 mil bör man inte varva ur helt eller använda S5 eller S6, och inte heller LC.

Vad gäller inställningsmöjligheterna är det hur lätt som helst att förstå sig på och det fungerar väldigt bra i praktiken. Sedan är det bara ställa in sina favoritinställningar i M-knappen så är det bara trycka på en knapp så är allt klart sen:)

LC används endast med P500 Sport med växlingsläge S6, DSC är alltså helt urkopplat .
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Härligt, då redde vi ut detta. Tack Janne!

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.