AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
938

viberationer i ratten

Hej

Jag har fått kraftiga viberationer i ratten, det sker inte alltid det kan ta flera turer i mellan varje tillfälle. Det är inte heller vid samma hastighet. Ibland sker det i 50km/h och ibland 140km/h, även ibland vid inbromsningar.
Har ni någon idé på vad det kan bero på när det är så oregelbundet. Kan det ändå vara länkarmarna? Dessa byttes för ca 4000mil sen.
Bilen är en E46 328:a

Tack på förhand
Jonas
Lundqvisten
Kan vara bromsskivorna, har du nyligen bytt till sommardäck? Drog du då lättmetallsfälgarnas bultar med momentnyckel 120Nm ? Om ej så kan du kan ha dragit några hjulbultar så hårt att skivan slagit sig. BMW lämnar ej garanti på nya bromsskivor om de ej dras med moment. (bra att veta)
E
1.156
E
320 ci cab -04
1 kolla att du dragit åt däcken?
2 anliggande bromsar?
3 lager fram slut (ej troligt)
4 länkarmar /bussningar fram

Kan ej komma på mer.

E

Tack för svaren. Gick ut och lyfte upp bilen och det verkar som att antingen bromsskivan höger fram är skev eller att klossarna ligger an där. För hjulen har ett väldigt motstånd jämfört med vänster fram.
Lundqvisten
Då har säkerligen bromsskivan slagit sig av den extremt höga friktionsvärmen som blir när du kör omkring med ett kärvande bromsok. Gör som följer; försök att köra med bilen så långt det är möjligt utan att bromsa, känn sedan på bromsskivan hög fram om den är varm/glödhet? Byt eller renovera bromsoket själv, samt byt ut den skeva bromsskivan eller svarva om den.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det låter som bromskivan är skev pga anliggande bromskloss. Samma sak som du gör med höger sida måste du även göra med vänster. Ta bort båda skivorna och svarva (alt köp nya) om dem. Rengör bromsdelarna noga, se till bromscylindern rör sig fram och tillbaka som den skall och smörj med kopparpasta även bak. Har du aldrig gjort det jag beskriver ovan bör du ta hjälp. Det är inte bara....

E
Ytterliggare tack för era svar skall testa det där med att kolla värmen ikväll.
Pratade med min lokala mekaniker och han trodde också det hade med att skivan var skev eller att oket låg an. Fick tid på torsdag för att åtgärdas.

Hej
Det visade sig att det var oket som hade spruckit och låg helt an mot skivan. Resultatet blev att jag får bytt allt, ok, nytt belägg och ny skiva:(

Vad kan orsaka sprickor i oket?
Lundqvisten
Oket har förmodligen spruckit p.g.a extremhettan samt även mekanisk påfrestning. Hoppas att de även bytte ut hjullagret då hjullagerfettet säkert kokat bort p.g.a den höga värmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.