AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
605

Undersöka bilen, vilket är bäst?

Hallå hallå..
(prövar igen, då det förra inlägget jag skrev inte uppfyllde rubrikreglerna, sorry about that)

Det är som så att jag nyligen köpt en Bmw320 från 92 och jag skulle vilja göra en riktigt undersökning på bilen. Det vill säga, kolla statusen på hela bilen.. min fråga är då, vart ska/kan man vända sig till. Jag är ju vääldigt ny gällande bilar och så :D

Jag kollade upp lite, t ex motormännen har M-testet som kollar upp bilen, är det bra eller ska man kanske ta det till en riktig Bmw-serviceställe? Prisskillnader?

Mvh
Maximilian
Motormännen tycker jag är bra, har använt mig av dem ett antal gånger. Såvitt jag vet så gör de det mest djupgående testet av alla. Annars har ju Bilprovningen sin bildiagnos som dock inte är lika omfattande.

Sen måste jag ställa denna frågan: Varför bestämmer man sig för att kolla upp bilen EFTER man har köpt den och inte innan?
Lundqvisten
Vänd dig till Motormännen så får du "papper på" vad du verkligen köpt. Kan vara mkt bra att ha vid en ev,rättslig prövning, även ARN dömer till din fördel om du har skriftliga intyg på brister,mm.
Se även till att få intygat hur lång tid det tagit innan ev,skada kan ha uppkommit.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låt Stockholms bästa BMWverkstad testa den, Perre på 087110687 Bil&Motorteknik... Han kan ju även reppa om du har några fel..
Asken
3Dpinball..
"Sen måste jag ställa denna frågan: Varför bestämmer man sig för att kolla upp bilen EFTER man har köpt den och inte innan?"

haha, jag var med en vän som är kunnig och han tyckte att allt såg bra ut och så, men man kan ändå inte kolla allt allt. Jag vill bara vara på den säkra sidan, så att inte ngt "händer" den närmsta tiden liksom.

:D

Till er andra, tack så mycket för tipsen..
Maximilian: Hehe, Ja inte mkt o göra åt oförutsedda problem, tex om vatten pumpen börjar läcka vatten...
Annars så räcker det väl med att kolla alla leder,bussningar och skicket på remmarna under huven och lyssna på kamkedjan...
Sedan kan du ju kolla drivknutarna osv i bakaxeln!
Sen så kan man itne göra så mkt mer, det som går sönder går sönder, i vissa fall kan man bara begränsa skadan genom att vara uppmärksam på missljud vid körning!
Tex jag har bytt dessa saker på min bil sedan februari 04 - Sept 04 Kylare, vattenpumpen, Alla remmar, oljor, stift,alla filter, hardyskiva, nya skivor/belägg runt om bilen, koppling, bytt ett lager i v-lådan, bakre stötdämpar bussningarna, nån jävla led i framvagnen mm...
Men notera att kylaren & vattenpumpen har båda havererat under körning, och min motor klarade sig undan skador pga jag är uppmärksam under min körning, Såg att temp nivån började gå uppåt lite över halva så jag stannade till vid första bästa bensin station och lyfte på huven För att kolla vad felet är!
Så vad som Helst kan hända den närmsta tiden!
Böt vattenpumpen 2veckor innan kylaren gav upp! och då felsökte vi hela jävla vatten systemet för att hitta den lilla läckan, och ändå så gav kylaren upp fast man hade gått igenom den!
Så är det bara med bilar =)

Shake That Ass
Lundqvisten
Det absolut viktigaste är väl ett: "Kompressionsprov" säger det mesta om motorns inre skick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.