AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
949

Någon som haft problem med sportluftfilter?

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Efter vad Johan B skriver om sportluftfilter, Länk så funderade jag om någon verkligen haft några problem? Jag har dock bara sett Johan B klanka ner så mycket på sportluftfilter men undrar om han överdriver eller om det är sanning.

Att det inte ger någon större effektökning är klart men det som jag tyckte var attraherande var att det går att tvätta och sedan olja in och använda igen(allså sådan rengöring speciellt för filtret). En sådan har jag: Länk alltså utbytes av orginal. Kan man skada motorn med sportluftfilter även med god vård?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har följt dessa diskutionerna ganska så väl och jag tror säkert att vissa som har haft öppet filter på sina bilar haft problem och kanske tom. att motorerna har rasat. MEN frågan är ju om dessa problem ändå inte hade uppstått om dessa personer kört med orginalfilter?

Jag har sålt öppna luftfiler och själv kört med olika avrianter sedan 2001 utan problem. Ingen har klagat eller återkommit till mig med klagomål.

Sen är det ju som med allting, sköts det inte korrekt så blir det komplikationer.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har haft sportluftfilter (insats) på mina två förra bilar, har inte haft några problem. Enda skillnaden jag märkte var på 535:an då ljudet runt 5000rpm blev lite råare = skönare :)
De flesta marinerar sina sportfilter i olja för att de tror att det skyddar bättre vilket är helt fel, sköter man sitt kvalitets filter och monterar det rätt så är det inga problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.