|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tog ur min navigator-CD-enhet igår för att mecka lite med den... Sedan åkte vi hem till min flickvän och jag återinstallerade där CD-enheten. Jag passade även på att byta kart-cd i samband med detta (det var egentligen därför jag började plocka bort enheten överhuvudtaget). Nu till det konstiga! Jag startade då upp navigatorn för att se att den tagit den nya kart-cdn och att allt fungerade som det skulle, såg bra ut faktiskt... Ända tills jag ser att jag tydligen står kvar på min förra adress, på parkeringen hemma hos mig! Det ser jättebra ut på kartan, så kart-cdn funkar säkert.. Däremot förstår inte GPS'n att jag står på annan plats för tillfället, hur kan man få den att uppdatera nuvarande position? (Navi'n är en MK-I) Tacksam för hjälp, Marcus | |
parolof |
är det inte så att om inte kartan stämmer med verkligheten så är det kartan som gäller, det fick jag lära mej i lumpen;-) |
|
Ah, så måste det vara :) Jag omforumulerar mig då istället: Hur kan jag få verkligheten att anpassa sig till min karta? /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Kör med bilen. du har kört med Navin urkoplat, då ger den helt fel positioner. När vi åker bilfärja, längre sträckor, är vår Navi förvirrad när vi kommer i hamn, det tar allt från 5-15 min för den att bli helt precis igen, om vi har åkt långt med bilfärja.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Sim: Skall prova det genast! Man trodde ju att navi'n kopplade upp sig mot satelliterna på direkten då den slås på men den kanske behöver lite rörelse för att göra det... Tack för tipset! /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Nu har jag varit ute och kört en 20 minuter, tyvärr har inte verkligheten anpassat sig till navi'n ännu :( Det finns två saker jag undrar över (förutom andra förslag på vad som kan vara fel så klart): Jag har en GPS ikon högst upp i högra hörnet, betyder det att jag har kontakt med satelliterna uppe i rymden (att jag har signal) eller betyder det det exakt motsatta? Min positionsindikator (cirkel med triangel inuti) blinkar, gör den det i vanliga fall också eller blinkar det för att den inte kan fastställa korrekt position? /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
När GPS ikonen lyser uppe i högra hörnet så har Du kontakt med tillräckligt många satelliter för att systemet ska kunna räkna ut var Du är. Positionsindikatorn blinkar alltid, så det har inget med att den inte lyckas pricka in Dig rätt på kartan (=verkligheten). :-) M.J. |
|
|
Ett sista försök till att få lite hjälp då, sedan är det väl bara att lämna in bilen antar jag :( Har hoppats på att den skall upptäcka själv var den är och korrigera positionen på kartan. Så har dock inte hänt de sista dagarna, så.. är det någon som har något förslag? Mvh Marcus |
|
|
Darklight: Hjälpen kanske finns närmare än du tror. Maila hafrse@hotmail.com sveriges naviguru boendes just i din stad:) Lycka till! Asken /Träff 25/4 18.30 Drottningholms slott 1:a parkeringen! |
|
|
Åhå Mr Ask! Jag skall genast dra iväg ett mail till ovanstående guru, tack för tipset! /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.