AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.373

Varför säljer 5-serien dåligt?

Sida 1 av 2
Expressen skriver om bilförsäljningen.
Jfr 1:a kvartalet i år/1:a kvartalet i fjol.
BMW 5-serien har blivit en flop.
Den har tappat 32,9 procent!
Varför?
kanske för att den inte är så snygg längre !

Billy B-10
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det gick väl si så där i Euro N Caps krocktest?
kanske än bidragande orsak?

Leffo
li
1.959
liste
535i -89
En bidragande orsak är lanseringen av nya 3-serien.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Alla stora bilar sålde dåligt, E-klass har också tappat, och den anses väl ändå inte som ful av den stora massan.
För dyr i förhållande till för ful bil... För mycket plåt, överdimensionerade amerikaniserade stora feta kofångare = skitfult etc etc...

Nej tacka vet jag E34:an, den är nästintill fulländad i designen....

// Jögge Länk

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Ja BMW skulle helt klart fortsatt att bygga e34 och slutat utveckling där, då skulle de helt klart ligga bra till i försäljningsstatistiken nu....
Jag tror att den del i förklaringen ligger i att många gått och väntat på de nya Valvetronic-motorerna. Bensinmodellerna säljer bäst i Sverige och många 5-serieköpare gick säkert och "höll sig" tills i mars då de nya motorerna kom ut.

Sedan kan nog lanseringen av E90 ha med saken att göra... Nya trean har blivit mer "vuxen" och lär nog sno både en och annan 5-serieköpare.

Jag har svårt att tro att det beror på några tillkortakommanden hos själva bilen i sig. 5-serien är en av de allra bästa bilarna på marknaden i de flesta avseenden, snygg design enligt de flesta, BMW har ett av marknadens bästa garantipaket, Sveriges bästa service/ÅF enligt Vi Bilägares Bil-Q...

Hela storbilsklassen minskar i försäljning medan "Golfklassen" och "Passatklassen" vinner mer och mer populäritet.

//Chrille
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Man blir lätt sentimentalt bunden till den modell man har för närvarande och tycker ofta att en ny modell är fulare än den gamla och det är förmodligen så man ser på den nya 5:an. Men detta är bara ett övergångsbeteende och om något år så kommer man som BMW-fantast att tycka att den är världens vackraste bil.

Det är inte enbart bilens yttre som är litet BMW-kontroversiellt utan också interiören. BMW har övergivit det klassiska tyska inre som kännetecknades av mjuka linjer och enkelhet kombinerad med hög funktionalitet och gått över till det mer franskbetonade inre d.v.s. en rätt så extrem instrumentpanel, känslan av allt för hårda linjer, allt för bredda lister, mycket krom och mycket annat som inte stämmer överens med bilens sportiga yttre. Jag tror att många BMW-ägare har litet svårt med att identifiera sig med nya 5:as karaktär. Den känns liksom som en hybrid på något sätt. Nya 3:an går i samma spår beträffande det inre men har och andra sidan en mer tilltalande yttre jämfört med gamla modellen.

En annan anledning för initialfloppen kan mycket väl vara alternativ som exempelvis nya Audi A6 som mycket väl kan tänkas vara ett fullvärdigt alternativ för f.d. Audi-ägare och mindre-BMW-trogna. Dessvärre ser det ut som även den har litet svårt att etablera sig på marknaden.
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är märkligt att det bara är de som själva äger E34 eller E39 som påstår att de gamla modellerna är så snygga så de skulle kunna höja BMWs försäljning av 5-serien. Vem som har råd skullr köpa en ny E34 idag? Tiden har definitivt sprungit ifrån den och även E39. Sanningen är väl att andra som t.ex. 3-serien och A6 är mer lockande!

Mvh, Steaman

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
steaman: Hoppas du såg iroin i mitt sista inlägg. e60 är den snyggaste pryl som existerar!
Bilförsäljningen går väldigt dåligt överlag i världen. Det är i princip bara BMW och Toyota som det går bra för, och det kan man ju förstå :-)

Att 5-serien tappat beror på att "nyhetens behag" har svalnat lite, samt att E90 lanserats. Inget konstigt alls. De som tror att E60 säljer dåligt för att den skulle anses som "ful" är fel ute, och representerar inte någon majoritet. Tumma tunnor skramlar mest :-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Självklart är det den kontroversiella designen som medfört att 5-serien tappat marknadsandelar. Vad skulle det annars vara. Kvaliteten?
Jörgen L:

Återigen, designen har knappast särskilt stor inverkan på försäljningen. Möjligen i så fall i positiv bemärkelse. Om designen var så avgörande så skulle nog inte Audi A6, Ford Focus eller Volvo XC90 hitta många köpare... För att hårddra det en smula...

Tror att det uppstått en viss kannibalism inom BMW. Tror att nya 3-serien som vuxit till sig rejält jämfört med E46, och nysminkade 7-serien snor en hel del köpare från 5-serien. Mellanbarnet har det ju alltid värst...

//Chrille
danielb:

Du måste se varje bil i sin tid, dvs E34:an var en verkligt lyckad design för sin tid, vilket visade sig i det varma mottagandet den fick vid sin lansering. Du kan bla läsa om den här: Länk

BMW E60 har ju fått samma varma mottagande, kanske beroende på den stridsvagnsliknande designen: Länk

Därmed inte sagt att jag inte tycker att BMW ska fortsätta med att hitta "den rätta designen" på 5-serien, vilket naturligtvis medför en och annan knepig design på vägen innan fulländningen... :-)

// Jögge Länk

Rättelse:

"BMW E60 har ju INTE fått samma varma mottagande, kanske beroende på den stridsvagnsliknande designen:"

// Jögge Länk

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade aldrig tvekat för att köpa en E60 det kan jag säga direkt... hade aldrig tvekat att byta min E34 mot den heller.

Det enda som hindrar mig från att köra E60 är just den ekonomiska biten, de är ju inte gratis direkt.

Att försäljningen börjar dala beror på att modelln inte längre är ny... alla som väntade med att köpa en ny E39 för köpa en E60 när den kommer ut + alla som vill ha den senaste karossen har förmodligen redan bytt upp sig. Sedan får man tänka på att vanligt folk inte så jätte bra ekonomi för tillfället, man är mer försiktig med stora utgifter, hellre spara än spendera, vilket är karrakteristiskt för konjunkturen.

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
Vad är det som är kontroversiellt med BMWs design?Om kontroversiellt är lika med modernt så förstår jag.

Sedan att stora bilar tappar i försäljning borde väl vara ganska naturligt med tanke på hur bensinpriset samt höjda skatter slår på större/tyngre bilar eller....
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Jögge38: Jag förstår precis vad du menar, jag kan fortfarande vrida huvudet ut led när jag ser en fin orginal e34 med 15" orginalhjul ute på byn. Jag håller också med om att e60 är något mer extrem i designen, och att den inte är lika sockersötsliskit med chokladströssel på toppen som ex audi och merca.

Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Nybilsregistrering kan avspeglas i rådande ekonomiskt konjukturläge.
Just nu råder det ju inte högkonjuktur på arbetsmarknaden generellt sett, vilket jag tror kan vara en orsak till att många spekulanter inte väljer att investera i en ny bil utan avvaktar.
Tror med att kunder tittar på 3-serien då detta blivigt ett alternativ till femman då den "vuxit" till sig.

Man ska egentligen inte diskutera design. Även de fulaste bilarna har ju sina anhängare. Men tappade marknadsandelar kan inte bortförklaras.

Det finns flera exempel på design som fått drastiska konsekvenser. Ford Scorpio är ett.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.