AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
738

ta hål i hatthylan???

jeppe_L
går det bra att såga ur två hål till två basrör i hatthyllan, utan att försvaga själva plåten???några tips? (ska försöka bygga två bandpasslådor)
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Använd originalehålen för högtalarna det tänker jag ge mig på efter flera rekommendationer =)
Baboom baboom...
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Hmm.. Om man drar rör från aeroportarna utanför själva lådan till originaluttagen.
Funkar det eller kommer det att låta förjävligt ?!?

** be as free as you want **
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag har 2 hål i hatthyllan där två rör tittar ut..:)

"See you at the Rödljus"
jeppe_L
men jag vill ju ta högtalare i orginalhålen...

man man inte bara bygga en helt vanlig låda med t,ex 2 st 15" utan att dra rör genom hatthyllan.......eller blir det problem med att få in basen i coupen då???
Om man ska dra basrören genom originalhålen så måste man behålla samma längd/area förhållande som lådan är beräknad för, alltså om man har en färdigbyggd låda så får man ta ut röret och montera det på utsidan.
Är det för kort så får man ta ett grövre, och ska man vara petig så ska man kompensera genom att fylla lådan med lika många liter som röret tog upp..
DLS har ett böjbart 4" rör som kan vara väldigt praktiskt.

Vill man inte dra rören den vägen så får man försöka placera elementen och rören så nära skidluckan som möjligt, eller använda en sluten låda och bara placera elementen nära skidluckan.

Vissa rekomenderar att man vänder basarna bakåt i coupe modellen, och det fungerar, men inte i närheten av så bra som det fungerar att låta basarna spela genom skidluckan framåt.
Med billiga skramliga basar är nog bakåt vändning att föredra, efterssom det filtrerar bort lite "oljud" och ger en mjukare djupbas, men dynamiken blir lidande och utan tidskompensering kan djupbasen upplevas komma långt efter anslaget.

Ska man ha tex 2 st 15" i en sluten låda så får man rikta dom frammåt, men lämna ca 15cm tommrum mellan elementen och ryggstödet, annars kommer det utrymmet att bli en "låda" i sig. Sen får man försöka "täta" runt lådan så att basarna inte spelar ut i bagaget på sidorna, det kan ge bumlig djupbas och konstiga resonanser.
För att inte tala om hur fult det är från utsidan då bagageluckan och nummerplåten vibrerar, och hur illa det låter då hatthyllan skramlar.
-Jeppe-

Du behöver en Vass kniv, en hammare och en borrmaskin...

Rita upp var du vill ha hålen, hålborra i linjerna, ta kniven å banka med hammaren...

Tar man det bara försiktigt så blir d jävligt bra...
Eller,,
far till en plåtverkstad och låna en "plåtnibblare"
Är som en motor (tryckluft) driven konservöppnare, som stansar ut små plåtbitar.
Man får mycket jämnare kanter och rundare hål, dessutom spar man tid :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag kan rekommendera en elektrisk sticksåg med ett metallblad. Det är som att skära i smör. Jag sågade upp 2 runda fina hål till 10-tums basar på 3 minuter.

se bara till att du har "svängrum" för sågen, lättast gjort från undersidan!

Mvh, Steaman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.