AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.156

Hur viktigt med servicebok?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur viktigt är de med servicebok när ni ska köpa en bil?

Köper man en bil för över 100.000:- är de ju ett måste,men handlar de om en bil under 50.000:- tycker i alla inte jag de har lika stor betydelse,visst de är ett riktigt stort +,men tycker de är viktigare hur ägaren är,är han seriös och visar kvitton mm på saker han gjort så har han me all säkerhet köpt den av nån seriös..

Så va tycker ni?
Vi säger såhär, jag ser serviceboken i min bilar som ett måste. Kunde som du säger köpa en billig bil utan, men anser att kosta vad det kosta vill för att få BMW stämpeln i det nuvarande häftet, och dyra gamla bilar, som t.ex M5 E34 borde ju ägaren till en såpass dyr bil vi säger 10år sen ha tänkt i rätt samma banor som mig. Så saknas den är det ju aningen skäl till misstanke? Varför? Skulle jag tappa min servicebok eller bli stulen skulle jag ha BMW att utfärda en ny åt mig. Konstigt är det ju när den saknas, men andra sidan på en 10-15år gammal bil kan servicebokens betydelse blivit mindre viktig.

Bil utan servicebok betyder dock inte att det är en dålig bil.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

kilroy
Jag anser att det beror lite på hur gammal bilen är. En E39 M5 utan någon ordentlig dokumentation behöver inte vara ett riskobjekt men KAN definitivt vara det.Min 540 (inköpt 2001, importerad 1999) saknade i princip all dokumentation förutom en del lite svåröverskådliga servicefakturor. Det gick dock m h a ägarbyteshandlingar och dylikt styrka antalet mil. Den förre ägaren i Sverige hade dessutom skött bilen rätt dåligt. Det var definitivt lite av ett riskobjekt när jag köpte den...resultatet 4 år senare är att det är den bästa och mest tillförlitliga bil jag haft!Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde

Haas: Som du skriver, en viktig punkt är ju hur föregående ägare är, hur seriöst intryck han ger. Men det är lika viktigt hur seriös ägaren innan honom och innan honom samt killen innan dess har varit. Nästan viktigare i många fall faktiskt. Det bästa sättet att se tidigare ägarhistorik är ju servicedokumentationen på bilen.

Det spelar ingen roll hur många inspektion-II som nuvarande ägaren har gjort det senaste halvåret om ägaren för 5 år sedan struntade fullständigt i allt vad service heter under hans period, eller hur?

/Marcus
Bmwcs# 4680
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,de är så riktigt så...är bilen dåligt skött från början så spelar de ingen roll hur bra man sköter den nu.
Men är nuvarande ägare seriös tycker man att han borde köpt den av nån seriös,och så vidare i kedjan,tills man kommer till ägarna i tyskland man inte har en aning om..

Visst! man tar ju en chansning,men chasen är ju betydligt större att de är bra skött än att den är missskött
Jobbigast är att inte veta om milantalet stämmer igentligen,om den nu är skruvad innan den kom till sverige.

Kan man kolla hos bilprovningen på tidigare ägare? vore bra om man kunde få tag på första ägaren i sverige.
rsarits
Allvarligt talat, hur många betalar tusentals kronor om året i service som man mycket väl kan göra själv, om man har en bil som saknar garantier och är värd 50-60 tusen?
Naturligtvis så har en del inget val, eller tycker att det är värt pengarna.
Det är heller inte så svårt att förfalska en servicebok.
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns bilfirmor som mot en viss kompensation sätter i ett gäng stämplar i serviceboken.
Annars bör det inte vara särskillt besvärligt att köpa en egen stämpel.

Om man vet så lite om bilar att man är beroende av servicebok för att bedömma om man skall köpa bilen eller inte, så bör man hålla sig till bilfirmor, och bara köpa bilar med garanti.

Mina åsikter, hoppas att jag inte retar upp någon för mycket.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
På en nyare dyr bil är ju serviceboken viktig, e.x. en E39.

Men på en äldre billigare (e.x. E34) så är skicket allt.

Tänk att serva en gammal E34 på verkstad år efter år istället för att göra det själv. Ingen betalar 50.000 extra till mig för de stämplarna den dag jag säljer den.

Kan bara instämma att en äldre bil går man inte på serviceboken man går på skicket osv. Däremot så skulle jag aldrig köpa en nyare bil utan servicebok.

MVH
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skönt att de är fler som håller med om att man går efter skick och hur seriös säljaren är i stället för att endast stirra sig blind på serviceboken när de är en bil under ca 50.000:-

Men visst är de skönare om de fanns bok än inte...
Jag tycker det är ett KRAV om det är en bil som det ska "bli något av". En slängbil som man kör en vinter och sedan skrotar - visst, då spelar det ingen roll.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag köper inte en bil utan fullständig servicebok o dokumentation, som kan verifieras. Dessutom skall bilen vara OFATTBART, EXTREMT fin i både chassie o kaross, samt HELT ORIGINAL! Resten av vraken kan de behålla....

/Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
parolof
rsarits, håller med dej fullständigt. Men dokumentation, t.ex kvitton m.m är alltid bra att få med, det plus en säljare som verkar veta vad han pratar om är värt mycket.
St
28
Strongliquid
525iA Touring -96
Står i samma funderingar själv.
Har en E34 525IaT -96 med 16600 på mätarn, och nu är det dags för en Inps 1.
Men, känns motigt att lägga de där pengarna på att låta nån annan göra service, när man gör samma sak på sitt eget jobb på dagarna, fast på andra märken.
Ringde och frågade vad det skulle kosta att göra en Insp 1 här i stan om jag tog med olja och filter. Inga stift skulle bytas, eller andra fel som upptäcktes, utan bara dokumenteras vilka. Runt 2500 trodde dom. :/

Får se, kanske tar in den på jobbet, och gör egen arbetsorder, och betalar för en halvtimma och får en stämpel därifrån, dock är nog inte den "värd" så mycket (?), då det är en militär verkstad.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Servicebok på en ny bil är viktigt, men kvitton och andra dokumentationer från ex. "Kalles bilservice" duger lika bra på bilar över 10k mil, tycker jag. Själv skulle jag aldrig betala de äckliga summorna bara för en stämpel i boken, men jag gillar att pyssla om mina bilar, och kan säga att alla äldra bilar jag o far min har sålt, rätt köpare tvekade inte en sekund på service, underhåll mm.
ex.
Länk

den köparen prutade inte en krona, och boken saknades
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
jag har aldrig hafft fullstämplad servicebok på någona av min ca 30 bilar jag ägt. De flesta bilar har varit helt utan bok. Jag köper visserligen bilar i prisklassen 0-60000kr och går uterslutande på skick mm. Det gäller ju bara att vara noggran när man inspekterar den tilltänkta bilen. En bil med ca 15000mil och full servicebok kan ju vara mer slutkörd än en med 30000mil utan bok. Det är ju känlsan, skicket, motorgång mm som avgör enl. min mening.

Dock bör man ju ha ganska så stor koll på bilarna man tittar på så man inte åker på någon blåsning.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
köper man en nyare bil typ 02-05 så är självklart servicbok ett krav även för mig, men på bilar som är 10-15år så spelar det ingen roll, bara skicket är bra
Serviceboken i sig säger inget om skicket på bilen, men jag har den alltid som krav vid bilköp, oavsett om den är 1 eller 10 år gammal. Saknas serviceboken finns det väldigt ofta en anledning, nämligen att bilen rullat betydligt längre än vad mätaren anger. Och en sådan BMW vill inte jag befatta mig med.

Naturligtvis kan man köpa en BMW utan servicebok men då får man samtidigt inse vad man ger sig in på. Priset på dessa skall vara mycket lägre än en med dokumenterad historik!

Serviceboken är precis som en patientjournal hos läkaren en värdehandling och skall förvaras därefter. Om man sedan väljer att serva den själv eller anlitar en mindre verkstad med rätt olja+material är detta inget problem, bara det dokumenteras i boken och att det går att verifiera!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Lyfter en gammal tråd.

Hur mycke skillnad anser ni att de ska göra i pris på en bil MED servicebok och en likvärdig utan då?

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
beror på vilken bil det är
Som BoMoW säger beror det på bil, men generellt brukar jag värdera den till 10% av bilens värde (förutsatt att historiken i övrigt är verifierad/dokumenterad). Dvs en bil för 100 tkr kostar 100 tkr med servicebok och 90 tkr utan bok. En bil för 50 tkr kostar således 45 tkr utan osv.

// Erik
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Själv skriver jag i serviceboken om det är jag som har gjort servicen och vad jag har gjort + att jag har kvitton för att styrka.
Ingen köpare har hittills klagat eller prutat på det iaf.
(Då snackar vi bilar för 25-40 kkr.)
Hellre seriöst servad hemma än stämplad av fuskande verkstad...(vilket jag har råkat ut för)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.