|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Vet inte om det finns nån tråd redan men måste höra med er andra. Jag tycker det är så mkt snack om effekten på 328 att det är mer än vad som står på papperen och att det är pga av tyskladns fordonsskatt. Jag har själv en, så man är ju lite nyfiken på den verkliga sanningen. Är det nån som har bänkat och kollat effekten på en helt orginal 328 ? Lr om man känner nån som har gjort d? / KEN Länk | |
|
Har aldrig hört talas om att det skulle vara högre effekt än angivet i 2.8 liters motorn. Däremot finns det gott om trådar angående huruvida 2.5 liters motorn, som te.x jag har i min bil har mer än de angivna 170hk. Tydligen runt 188hk. Teorier gör gällande att om det stämmer att 523:an har 188hk, så är det lite svår motiverat att sälja te.x 528 som är/var en dyrare/lyxigare modell än premiummodellen 523 när det bara skulle skilja 4hk och ca: 60000.- i nypris mellan dessa bilar. Därför har man angivit effekten till 170hk. Så har i alla fall jag förstått det. /Johan |
|
|
Om jag minns rätt har jag sett några effektmätningar i t ex Teknikens Värld på 2,8-litersmotorn. De låg kring 183 hk på drivhjulen, vilket skulle tyda på runt 200 hk på vevaxeln. Angivelsen 193 hk var nog delvis betingad av någon skatte- eller försäkrningsgräns på någon viktig marknad. BMW är inte ensamma om att ha haft modeller med just 193 hk, eller däromkring, på programmet. |
|
|
Visst är 323 en pigg bil men att det bara skulle skilja 4hk eller rättare sagt 5hk betvivlar jag då det är en märkbar skillnad att köra dessa bilar. Att 323 skulle ha fler hästar än angivna 170 har ju visats i någon test men det har även funnits andra tester som visar att denna siffra är ganska riktig. Tror säkert att BMW ville ha en markant skillnad på siffrorna mellan 323 och 328 för att båda modellerna skulle kunna överleva. Att 328 är satt till 193hk beror (som skrivits ovan) med all säkerhet på gräns för skatteklass. Audi/VW V6 och Mercedes 230K är ju andra modeller som också har samma effekt. Även 325 E36 och E46 ligger ju vid denna gräns. ___ //Ulf |
|
|
Srn är du så att 2,8 maskinen är ju strypt om man säger så! Den har ju mycket mindre insug än vad 2,5 liter maskinen har. Så den kan man ju byta då får man några hk +. Det sägs att då ska den ligga runt 211hk kanske lite till! MvH Bmw 4-ever |
|
| det är så mycket som sägs här men det vore dock kul att få veta exakt vad en 328:a med 325 insug har för effekt. | |
|
jepp! om nån innehar fakta lägg fram den så vi får koll på drivhjul kraften på 323, 325. 328. då vet vi hur mycket de skiljer D.JACK daniel |
|
|
De mätningar jag sett i Teknikens Värld är: 523i: 169 hk på drivhjulen 323ti: 166 hk på drivhjulen 325i: 173 hk på drivhjulen 2,8l: 183 hk på drivhjulen (minns inte i vilken kaross motorn satt i då mätningen skedde) Om vi antar att förlusten i drivlinan är 10 % skulle det innebära 188/184/192/203 hk på vevaxeln. Således skulle 325 ligga exakt på BMWs uppgivna effekt, medan de andra två ligger klart över uppgiven effekt. |
|
| men då var nog 2.8:an från en dubbelvanos för inte lär ju "gamla" 2.8 med enkelvanos ge nåt mer än 193 | |
|
Varför inte? Vanos bidrar främst till mer kraft i mellan och lågvarvsregistret, men har försumbar inverkan på toppeffekten. |
|
| Har läst samma test som Nockenwelle o intygar det som han skriver. Det brukar anses som normalt med ett tapp på 10 % mellan vevaxel och drivhjul. Isåfall skulle en 523 ha ca 185 hk och en 528 ca 200 hk i verkligheten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.