|
|
|
|---|---|
|
Har läst Gör-Det-Själv artikeln angående plastkulorna i automatlådan på BMW 540 1994 och misstänker att det är dom som är problemet men har inte riktigt dom symptomen. Dom symptomen jag har är att ibland när jag ligger i 80km/h så verkar det som om automatlådan tappar växeln fram och tillbaks, det slår som till i lådan. Har inte hänt många gånger men en gång är en gång för mycket tycker jag. Lådan växlar lite konstigt ibland men inte farligt. Har inte några av dom symptomen som beskrivs med att den drar bakåt i N läge eller att den slirar kraftigt på 1:an och så vidare.. Är det någon som har en aning om det är plastkulorna som spökar eller om det är nåt annat. Vad kostar en utbyteslåda till en 540, är det nån som vet? Såg ändå rätt besvärligt ut att byta plastkulorna... | |
| Kolla så att det verkligen är lådan som slår till, ingen automatlåda är perfekt men det kan faktiskt vara så att det bara är bakvagnsbussningarna eller bakaxelbussningen som är slut och behöver bytas. | |
| Nja, tror inte det är nåt i bakvagnen. Då borde dessa saker hända ex. vid acceleration och liknande men detta uppstår endast om jag håller låg, jämn gas på låga varv. Har aldrig hänt när jag accelererat, känns precis som om lådan tappar en växel fram och tillbaks...fick ett mail med ett tips om att det kan vara skit i ventilhusen som kan orsaka detta, låter inte omöjligt. Skall ändå byta dessa förbaskade plastkulor trots att jag inte har problem med dom men lika bra göra det nu innan man får problem och skall då kolla genom ventilhuset också. Har nyss bytt olja och filter i lådan och det är efter det detta problem kom så det kan vara skit som fastnat någonstans! | |
| Har nu bytt plastkulorna i automatlådan och båda kulorna satt på rätt plats men ena kulan var rätt sliten så det var på tiden att byta dessa. Men trodde som sagt att detta som känna som ett hack, eller att den typ tappar växeln hade med plastkulorna att göra kan jag nu glömma...för felet kvarstår fortfarande och händer bara nån gång då och då...kan även beskriva det som att motorn dör i 0.5 sekunder eller nåt sånt, rycker till och sen går den som vanligt...är det någon som har nåt tips om vad man skall kolla härnäst, automatlådan är det bara att glömma för det är nåt annat. | |
|
Hej ! Ja känner igen de där. men de verkar som att de ska vara så för om du kör i 80,90 så lägger lådan i högsta växeln men om du kör på krokig väg så kan den växla ner o upp vid några tillfällen men om du kör i te.x 100 så har du inte de problemet. Detta är min teori hade samma problem med min 525ia. MVH |
|
| Ja, men tycker det rycker rätt kraftigt så det kan inte vara normalt...fick ett tips av en att det kan vara luftmängdsmätaren som gör detta då jag har K/N luftfilter på bilen, har nu skruvat i original filtret istället för att testa. En annan trodde att det hade att göra med turbinen, vad det nu är... | |
|
Ja luftmängdsmätaren kanske.? men inte plaskulorna för sådana finns ju ej i en 525a från -89 Hoppas de löser sig, för vad du berättar så har vi samma problem. MVH |
|
| Japp, jag kommer leta tills problemet är löst, återkommer med svar eller fler funderingar. | |
|
En kompis till mig hade samma problem med sin audi automat. Han felsökte och grejjade med automatlådan. Det var som om motorn dog i en halv sekund då och då som du beskriver. Förra veckan bytte han bränslepumpen i tanken och nu är problemet borta. |
|
| Bra tips...en till grej att kolla. | |
|
Har renoverat hela automatlådan totalt med byte av plastkulor m.m, gått igenom hela motorn och gjort en service samt checkat av olika kontrollpunkter, bytt allt som var minsta på gång. Gått igenom hela framvagnen och bakvagnen och bytt allt som var på gång eller det minsta defekt. Provtryckt bensinpumpen med gott resultat 3.6kg tryck så det verkar inte vara den. Nollställt automatlådan efter totalrenovering. Som anekdot kan berättas att en klassiker var även på denna bil, 2 av 4 st oljepumps bultar låg lösa i tråget.. Bra att veta för alla som köper 540, kolla oljepumpsbultar och plastkulorna, kostar inte mycket att fixa men dyrt om det händer nåt. Min 540 är nu garanterat bland dom fräschaste som finns i sverige av årsmodell -94. mjukvara i chipp kan det vara! |
|
|
Big M 540 Har du kvar orginal chippet kan du byta plats på dem för att se om det blir skillnad. Låter skumt det där! Danne Min bil: Länk |
|
|
Det är ju nåt chipp som styr automatlådan som jag fick ett tips om att kolla och det är ju inte bytt, utan det är ju motorchippet som är bytt. Var en kille som påstod att man behöver uppgradera mjukvaran till automatlådan för att bli av med detta fel. Vet ej riktigt vart det chippet sitter. Har även testat att köra på 4:an istället för D och då händer det inte, utan det händer bara i D läget och som sagt, hela automatlådan är helt genomgången och är i absolut toppskick så det verkar vara nåt elektroniskt som är problemet. Nu händer det inte ofta men det är ju ändå irriterande.. |
|
|
Har kontrollerat allt och nu tror dom på BMW att det är en givare till automatlådan som är problemet eftersom detta fenomen endast uppenbarar sig i D-läge, ej när man kör på ex 4-läget. Kostade visst 200kr själva givaren! Skall snart in och kolla.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.