AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.061

Volvo 740 tic och nya E60 M5

Sida 5 av 5
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Någon som har fått den M5:an på film innan olyckan? Hade varit intressant att se hur 740 gick som tydligen vann. Nu pratar vi dessutom om en bil som är helt original och en som är toktrimmad. Då kan man räkna ut vem som borde vinna.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Intressant att man försöker få trådar som dessa till en seriös diskussion.

Nu jämför vi ju inte äpplen och päron, vi är långt utanför fruktskålen.

Se det som en kul grej, någon har knåpat ihop en volvo för att åka rakt fram så fort som möljigt. Om han lyckats bra eller inte kan inte jag bedöma (att han piskar en original M5:a säger egentligen ingenting om detta).

Bilen måste jämföras med liknande byggen kanske någon av ppf:s byggen?

Hade ingenjörerna i Bayern byggt en "rakt fram" BMW enligt samma reglemente som Volvon och fått pisk då hade jag verkligen lyft på hatten för Volvon.

Jag tycker inte det är speciellt intressant när en 325 turbo piskar en 360 modena heller.

Men Volvo ägaren verkar vara väldigt nöjd med sin bil precis som säkert de flesta M5 ägare är. Vill man fort rakt fram för rimliga pengar köper man varken M5 eller Volvo S60T5.
Jag köpte en ny BMW 318 en gång i tiden för att bli snabbast. Jag hade surfat runt på autopower och fått det förklarat att BMW alltid är snabbast. Tji fick jag vid första rödljuset.

Av en slump hamnade jag mitt i ett nattligt streetrace i Lkpg där den omtalade och sedermera ramponerade M5:an deltog. Det var fascinerande att se bilen accelerera. Både lät och accade som en motorcykel.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ibland känns det rätt patetiskt att läsa inlägg. Hur många undaflykter kan man komma på.

-Nu jämför vi ju inte äpplen och päron

-Bilen måste jämföras med liknande byggen

-Fusk den andra hade turbo

-BMW var ju inte trimmad

-BMW föraren var inte lika bra

-BMW föraren hade ont i axlen och kunde inte växla fort nog

-BMW är snabbare om det svänger

Självklart går det att jämföra bilar. Den dag man står vi "line-uppen" inför kvartsmilen, Eller den dag man står på banan och skall köra några varv. Då gäler bara en sak VEM ÄR SNABBAST, sen spelar det inen roll vem som betalat mest, trimmat mest, snackat mest osv. Någon är SNABBAST just denna dag. Det är bara jobbigt att sedan behöva höra undanflykter i timmar efteråt av den som blev slagen. Lägg energin på att gå hem och träna istället så vinner förloraren nästa gång (kanske)

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
BMW_MAN, man vänjer sig vid den typen av inlägg. I snart sagt varje tråd där jämförelser av accelerationsprestanda förekommer, dyker inlägg av den typen upp. Jag vill minnas att det förekommit liknande bortförklaringar när en BMW inte kunnat hänga med en MC.
Och en mc för 25" kör ifrån en 550 maranello för 1900 000. men vem orkar bry sig, fullständigt meningslös tråd.

mh
Mattias h: Uppenbarligen bryr sig väldigt många BMW-fundamentalister om att en ny M5 blir ifrånåkt av en bonntrimmad Volvo. Annars hade inte denna tråd funnits.

Håller med BMW_MAN. Ställer man upp på strippen så gäller bara en enda sak. Då kvittar varvtider runt Ringen. Torskar man så är man långsammare rakt fram. Punkt slut.

Nu ska jag ut och rasta ungtuppar i M3:or med min Ducce... :-)
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
BMW_MAN och Nockenwelle:

Det man kan fråga sig är varför man gör så stor sak av att köra ifrån en M5 E60 med en Volvo 740?

Även vid andra "jämförelser" som beskrivs, bland annat på nätet, där någon "ickeBMWförare" kör ifrån en BMW gör man alltid väldigt stor sak av att det är just en BMW man kört ifrån, hur kan det komma sig?
Vad är det märket "BMW" står för som gör att man bara måste få sagt att det är just en sådan man vunnit över?
Kan det vara därför att så många reagerar med "undanflykter"???

Är det den svenska inställningen till allt som är dyrt som kan skönjas?
"Hehe, nu fick den jäveln, som tror att han är något för att han kör en BMW, däng"...

Hur patetiskt är det egentligen???
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
Alpina B3 3.0-94
330e-20
bjoerck:

Håller helt med, ställer man upp på strippen, så är det det tävlingsmomentet som gäller och resultatet därav...

Mr.Nullzwei: Antagligen är det skoj att köra ifrån en BMW eftersom BMW-föraren ofta har ett stort prestigetänkande. Prestigetänkandet visar sig gång på gång i detta forum då många BMW-ägare försvarar märket till absurdum. Ändå är varenda turboförsedd Volvo, Saab eller japs snabbare numera. BMW har många fina kvaliteer men några accelerationsraketer är de inte. Det blir mycket billigare att köpa en turboförsedd bil och sedan låta trimma den. Att trimma en BMW är betydligt svårare och dyrare.
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
Alpina B3 3.0-94
330e-20
bjoerck:

Ligger helt klart något i det, men, jag kan ändå inte låta bli att förvånas över de känslor som just märket "BMW" rör upp.

Se bara på tester i biltidningar. Så fort en BMW vinner ett test så haglar insändarna in om att testlaget är köpta (gäller förvisso inte bara BMW), man har testat/jämfört/valt fel bilar osv. Detta är då icke BMW-sympatisörer som framför dessa åsikterna.

Jag tycker mig därför kunna konstatera att det rörs upp känslor även på "andra hållet" och att detta inte enbart kan sägas vara för att BMW-ägare är så bundna vid prestigetänkande.

Kan man tänka sig att en BMW-köpare är mer intresserad av just sitt bilval än de flesta? Att köpet blir mer "personligt" än om man handlar en S60/A6/Corolla/Accord/9-3/E-240 osv...??

Vad det gäller det sista du skrev så undrar jag om inte det är mest "färska" körkortstagare som lägger sådan vikt vid just "rödljusegenskaperna". Jag tror att de flesta som t.ex. valde att handla en ny 320i E46 är ganska medvetna om att grannens S60 T5 för nästan samma pengar har bättre prestanda och att man valt en BMW av andra orsaker...

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mr.Nullzwei, jag tror nog att de som gör stor sak av det hela hade gjort detsamma om det varit en Porsche, Aston Martin, Lamborghini eller vad som helst som har rykte om sig att vara snabbt. Sedan har finns det fantaster hos andra märken som har ganska uppblåsta föreställningar om sina bilars snabbhet, det är alls inte bara BMW-ägare som lider av detta. Jag minns några Saab-freaks som blev väldigt styva i korken när Teknikens Värld för c:a 15 år sedan skrev något om att Saabs nya 2,3-liters turbomotor gjorde bilen snabbare än Ferrari Testarossa. Det tog några diskussioner för att få dem att fatta att så inte var fallet, annat än under en speciell omståndighet som inte hade med maximal acceleration att göra.
Blev ifrånåkt av en eu moppe här om dan var i.o.f en 180 cc men va fan 21hk mot 258. Jag blir i allafall inte blöt då det regnar.

Har haft en A4 som jag chippade den var helt slut vid 4000 mil men gick som fan. Tyckte ändå att min förra 530 kändes betydligt bättre, trots att det var mindre och köra med. Och framförallt har den inte tappat ett piss i fart snarare tvärtom.

Har man en gång haft en sugmotor vill man knappast ha nåt annat.

mh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.