AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.063

Volvo 740 tic och nya E60 M5

Sida 4 av 5
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sigdarve.

"Dr Tinnitus:
Kan man få ett ärligt svar på vilket märke du kör själv?
/A "

Har det någon större relevans.....?

Jag kör många olika bilar varje dag oftast....

Idag har jag kört Mazda, Cheva Pickis, Corvette C4, SAAB 9-5, Audi 5000, BMW och ett par tre till som jag redan glömt.....

Igår körde jag Mazda, Ford, SAAB, Cheva, Chrysler New Yorker, Audi
90, och en skottkärra......

Jo, jag var ärlig.

Av vilken anledning frågar du?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
magnat.

Vad är mening och avsikt med dina tre inlägg ovan? Tillför de något av vikt till tråden? Är dina inlägg av sådan klass att de ökar trådens kvalitét....?

Är dina inlägg mognare än andras i tråden?

Kom gärna med åsikter frågor eller funderingar, men dina alster ovan kan ju mer tros vara skrivna av grabben på konfirmationslägret som snodde och kolkade i sig allt nattvardsvin.... ;-)
Det speciella med allt detta är först och främst att man med en bonn-trimmad 740 från 1987 kör ifrån det finaste bmw har att erbjuda fn. Att det sedan verkar diskuteras mer eller mindre överallt är också ganska intressant. Respekt till volvobyggaren, helt klart tycker jag. Blev förresten själv (nästan) frånåkt av en liknande traktor i sommras. Irriterande.
Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Att de alltid ska vara massa tjafs i sånna här forum. Jag hoppas att ägaren till m5an blev så ledsen att han åker o köper en kompressor o ställer upp igen då får vi se om volvon vinner.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Antagligen så hade han bara behövt vänta tills bilen var inkörd för att åtminstone köra jämt med Volvon.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tinnitus:
Frågan är irrelevant.Har du inte en Sierra också? ;-)
Bara lite nyfiken?
/A
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jag har oxo blivit frånåkt av en Volvo. Så kommer det alltid att vara... Men jag byter inte för det. Grattis får man väl säga!

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
magnat :

Tack för att du höjde nivån på den här tråden! & grattis till dom välformulerade och mogna inläggen... :(
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Dr Tinitus

"Nja, jag håller inte med riktig där.....
En E60 M5 ÄR rasandes snabb, även rakt fram.... En "standardbil" som bakhjulsdriven klarar 0-100 påca 4,5 s och 0-200 på under 14 s, är fruktansvärt snabb. Att säga nåt annat är att inte vara riktigt vaken för verkligheten."

En E60 M5 gör 0-100 på 4.7 och 1/4 milen på 12.6. Det är knappast rasande snabbt med tanke på hur mycket pengar den kostar. Det man betalar för är mera saker som tex komfort och banprestanda osv.

Några ex. M60 har en 5 liters motor som ger 507 hk, det har krävts världes bästa motortekniker och 100tals millioner för att krama ur den effekten utan turbo. Du kan ge 5 liter till vilken snorig och finnig trimsugen grabb och han klämmer lätt ut 500 hk om han får skruva på en turbo/kompressor på en gammal V8 på 5 liter.. det kostar dessutom bara en bråkdel.

Knaprar man sedan lite på komforten och lättar bilen man sitter i så går det mycket fortare än 12,6/4,7

Eller så köper man en Corvett C5'a Z06 den gör 0-100 3.9 utan att du trimmar ett skvatt och M5 blir Låååååååångt efter.

M5a är inte gjord för att vara snabb rakt fram, den är en skitsnabb landsvägskryssare....

Saker ska användas till vad de är gjorda för och M5an är definitivt ingen drag-bil...
alla kan bli frånåkta..för ett tag såg jag en film där en nissan micra drar ifrån en gul ferrari.. smaka på den du...
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Volvoägare verkar ju bra överentusiastiska medans bmwägare är mer överviktiga. Kanske skall låta en volvoförare köra bmwn och tvärtom. då kanske bmwn kommer inte så långt efter.... ;)

"It's furious to be fast!"
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Undar hur det ser ut prestandamessigt om 10 år? då kanske det är bmw m5 man råtrimmar och kör race mot en ny Volvo CWXMA50.

"It's furious to be fast!"
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Det är väldigt sällan det diskuteras äldre trimmade BMW vs nyare sportbilar. Verkar vara mycket intressant hos just hos de "svenska" märkena att diskutera. Men visst det finns BMW-ägare som tror de drar allt.

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BMW_MAN

Jag är fullt medveten om allt det du nämnde om trimning. Men det var inte det jag menade.

En E60 M5 är rasandes snabb, så är det bara. För hur många bilar finns egentligen att köpa rakt över disk med allehanda garantier och med normala servicebehov som klarar de tider eller bättre den presterar både rakt fram och i böjarna, oavsett pris? Ganska få va....?

Givetvis kan man smälla ihop en hög med gammalt V8-bös som blivit över, baxa ner i en gammal rod-ram och köra skiten ur en E60 M5 på ett eller annat vis, bara som ett exempel. Men det är ju inte detsamma som att en E60 M5 är trött rakt på för det. Ca 4,5 s 0-100 är likförbannat jäkligt rappt.

Givetvis är inte allts krut på M5 lagt på dragraceförmågan, men man har inte glömt bort den biten helt, utan givetvis även sett till att de ska ha konkurrenskraftiga tider på de med kontra dess normala konkurrenter.

Att en C6 Vette skulle klara 0-100 på 3,9 s.....? Tja kanske inte omöjligt men det låter en smula optimistiskt ändå, om det nu inte är LS7:an du menar, men den har väl inte kommit än? Annars är det ju ytterst vanligt att man hittat en tid för 0-60 mph i USA på 3,9 och översatt det direkt till 0-100 kmh. Tyvärr blir det då lite glädjesiffror då 60 mph är 96,54 Kmh så det brukar kunna trilla på med ett gäng tiondelar till innan det blir 100 kmh, så det är mer sannolikt att det landar på runt 4,5 s kanske....?

Har du klara papper på att det verkligen är 0-100 Kmh man mätt och inte 0-60 mph??

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sigdarve.

De bilarna jag räknade upp var inte alla mina, utan jag har bara kört dem. Vilka som var mina eller inte kan väl spekuleras fritt om.

Det är ännu inte skatt på att vara nyfiken, så passa på medans det är gratis.....

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Dr Tinnitus

Visst fan är E60 M5 en rasande snabb bil jag håller med dig. Men BMWförare verkar ha en övertro på sina bilar.

Jag försöker alltid ha en ödmjuk inställing till andra bilar också.....du kan ge dig fan på att även om man sitter på "Ringen" i en svindyr M-Bil så nog dyker det upp en "sunkbil" t.ex en glas/kolfiber lättad Opel med Heffaturbo, Öhlinare, Brembo 6-kolvare och R-Däck i backspegeln som kan köra cirklar runt M-Bilen man sitter i för tillfället.

Det gäller att känna sina motståndare....
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BMW_MAN

Ett synnerligen lysande svar.

Visst är det så att mer än en BMW-ägare/förare kan ha en rejäl dos övertro på sin bil. Inte alla tack och lov. Men är det rikemansslynglar eller andra grabbar med kepsen på sniskan eller bak-o-fram så är det inte direkt ovanligt att det ska tokåkas lite varstans för att vara herre på täppan och visa att man har coolaste åket.

Nu är det ju inte enkom BMW-förare som beter sig på det viset, men det blir ofta en högre andel av det märket då den just är lite av en statussymbol och sportighetssymbol som inte sällan just därför får agera referens eller nåt sånt.

Ofta hör ju detta beteende ihop med ungdom och många gånger finns samma attityd eller sker samma bravader i andra bilar av alla slag, då behovet att synas och hävda sig är som störst i just den åldern. Så många tager vad man haver och kör stenhårt för att synas.

Allt är egentligen mer en psykologisk beteendegrej hos människor i vissa åldrar än kopplat till ett bilmärke, bilen är bara verktyget men en BMW är ofta det bästa verktyget då det just har en speciell status i flera avseenden.

Jag har läst att det är några som trivlar på att det över huvud taget är nån som kör en m5 e60 på ett sådant race..
Skulle bara säga det att det va just en sådan m5:a på besök på 201m blackracet här i jönköping förra helgen! så visst vill också dom visa upp sig..
li
1.959
liste
535i -89
Ja, men så är bilen totalsmälld nu också. :(
BmwMutte
haha go 740!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.